Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Pannrumsbygge+uppvärmning av gård

82 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

magloman

#46 » 12:38:28, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt, då hinner du forma och armera
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



paul_g (trådstartaren)

#47 » 12:39:45, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Där kulverten går över berg i dagen (eller 5cm till berg) så bygger jag in den tillsammans med vattenrör i en låda av skumplast 100mm som jag försökt limma och täta. Täckte med överblivet mackadam jag hade hemma. Ska nog täcka med jord och annat också.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

paul_g (trådstartaren)

#48 » 11:14:37, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Underarbetet för plattan (klart för två veckor sen drygt) och avlopp för golvbrunnar. En på mitten av golvet och en närmare väggen för att kunna ha utlopp från expansionskärlet (utan att behöva någon slang över hela golvet man lär snubbla på). Avloppen kommer bara gå till en enkel stenkista (kommer ju inte vara någon nämnvärd mängd vatten och inget annat än bara vatten ju)
Börjat ställa ut kantelementen och mätte med laser och stålmåttband på hörnen, avvek ca 5mm på ena långsidan.
Andra måste jag justera kantelementet pga berg i dagen enligt rek från grävkillarna istället för att höja plattan 10cm ytterligare.

Samtidigt har ju alla prylar till själva installationen börjat anlända, acktanken kom för någon vecka sedan och i veckan kommer pannan. Hade ju hoppats ha plattan och taket klart innan så man kunnat ställa dem någonstans :D
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

paul_g (trådstartaren)

#49 » 07:23:27, 05-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Börjar närma sig gjutning. Första lagret isolering lagt, kommer ju lägga ett till för totalt 200mm. Blir vanlig 100mm platta med 200mm kantbalk (torde räcka för ett så pass litet hus). Stal en bit elskyddsrör för att ha som skydd för vattenröret också, 40mm pem verkar prissatt som guld så ha det som skyddsrör kändes tveksamt.
Skulle få pannan igår men den var i ett otympligt format och för tung (eller obalanserad) för min traktors gamla frontlastare (typ 140x140cm på ytterst skum "pall")

En fundering jag börjat få är dock om jag borde byta isoleringen under acktank och panna från vad jag misstänker är S80 till xps300. Om jag gör det bör jag byta båda lagren? Acktanken blir 1m3 pannan verkar väga runt 500kg (400kg tom och 100l vatten).

Betongen är i varje fall beställd till om ca 2 veckor. (anpassat till när man kan få hjälp av släkt och vänner)

6 personer gillar det här inlägget.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

paul_g (trådstartaren)

#50 » 14:48:47, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isolering klar (bitarna i kanten är bara som distanser) men måste säga att min leverantör av grundpaketet haft svårt att räkna... Jag har ungefär 10 skivor isolering över. Förstärkte där acktanken ska vara med xps300. Räknade ut att trycket borde vara ca 50kPa på isoleringen där och långtidslasten på S80 är vad jag hittade 24kPa så kändes som en billig försäkring när man ändå lägger ut pengar för detta, pannan borde bara belasta med runt 9kPa så den skippade jag xps vid.

Fick slut på fogskum för att täta runt rör och springor så blir en vända imorgon för det innan jag börjar armera. Gjutning beställd till på fredag, det oändliga regnandet har ju dock förvandlat uppfarten (en liten backe) till byggplatsen till vårlervälling.


Bild

7 personer gillar det här inlägget.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

paul_g (trådstartaren)

#51 » 19:15:55, 14-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Armering klar (ska fixa lite instick med från några överblivna armeringsjärn jag har liggande också men det tar inte så lång tid).

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

paul_g (trådstartaren)

#52 » 16:38:51, 18-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Så var plattan gjuten (och bevattnad så hoppas den växer bra :D) Betongbilen kom knappt upp för min lilla backe pga gräs :( så han kom inte så nära blev mycket skyfflande i början.

7 personer gillar det här inlägget.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

paul_g (trådstartaren)

#53 » 06:32:14, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det rullar så sakteliga på (varför måste man jobba tiden räcker ju inte till då...).
Ser ut att bli fint väder till helgen så då ska själva bygget påbörjas.
Men till saken en fundering jag fick nu på morgonkvisten. Som jag tidigare nämnt är det tre hus som kommer försörjas med kulvertarna. I det ena finns idag ett vattenburet system med ett öppet expansionskärl (och det finns visst läckage i systemet vet jag, troligen i kökspannan), i de andra finns inget sådant. Min tanke har tidigare varit att sätta plattvärmeväxlare vid respektive hus och separera kulvert från husets system.
Min tanken nu som kanske är helt idiotisk på grund av tidig morgon:
Är det egentligen värt det med de extra värmeväxlarna, pumparna och expansionskärlen som måste till?
-Pannhusets innertak blir troligen högre än högsta punkten i systemet i övrigt = borde gå att lufta där?
-Högsta punkterna i övriga hus blir ju radiatorer = går att lufta där
-Färre saker som kan gå sönder
-Bara en pump att driva vid elavbrott = kan ju leva på acktanken i några timmar även om den laddas ut "för mycket"

I huset med existerande vattenburet tror jag fortfarande jag behöver sätta en växlare tills jag renoverat eller är det bara att plugga den gamla expansionsledningen och koppla bort kökspannan? (konvertera till slutet system)

Är jag helt ute och cyklar? Klarar inte en cirkulationspump så mycket kanske? (kan man använda flera i serie?) Finns det något annat skäl? Självklart ska ju fortfarande ventiler och dylikt finnas för att kunna segmentera och laga saker om det går sönder
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

Stridis2

#54 » 12:35:39, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag inte koll på den här tråden så jag minns inte om det diskuterats tidigare, men ett problem du kan få är att alla tre systemen måste balanseras så inte ena huset får all värme. Ett sätt att lösa detta är att sätta tre värmeväxlare inne i pannrummet, förslagsvis som kopparflänsrör i toppen på acctanken. Då blir varje hus och kulvert ett separat system, samt pannrummet blir ett eget. Strular ett hus så fungerar i alla fall de andra.
Ska du ha slavtankar i husen så du pumpar över värme "klumpvis" eller ska det cirkulera hela tiden? I det förra fallet borde du kunna ha elventiler som styr så du bara pumpar värme till ett hus i taget. Då behöver du inga värmeväxlare.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mikkel

#55 » 14:40:54, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räcker det inte med en manuell STAD-ventil i varje hus på ingående värmestam?
STAD-ventilen kan du justera in 0 - 5, noll = stängd, 5 = max öppen. Den i huset längst bort från pannhuset ska helst kunna stå helt öppen (5) och så stryper du mer ju närmare du kommer till pannrummet, på så sätt kan du få ungefär samma flöde i alla hus.
Tex.
Hus 3: STAD 5,0
Hus 2 STAD 4,2
Hus 1 STAD 3,1
Gjorde en enkel skiss. Övre bilden visar hur det kan se ut när två flerbostadshus är kopplad till en fjärrvärmeanläggning.
Vill minnas att STAD-ventilerna sätts på tilloppet (osäker dock).
Då finns ju en växlare för mellan stadsnätet och husnätet.
Den nedre visa hur det skulle kunna se ut i ditt fall. De svarta punkterna visar STAD-ventilerna.

Jag skulle lyssna med någon VVS-are som också kan svara på om du kan ha alla STAD-ventilerna i pannrummet eller om de ska sitta i varje hus. Men jag tror att du måste ha en i varje hus där du har två hus på en slinga.

Tillägg: ser nu att du kanske har en separat ledning till ett av husen (?).
Kanske behöver du då en ventil på var och en av de utgående slingorna i pannrummet, en slinga går väl till ett hus och den andra till två hus?


Bild
Såhär ser en manuell STAD-ventil ut, sen finns det ju avancerade tryckavkännande osv.

Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

paul_g (trådstartaren)

#56 » 07:29:44, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren :)
Initialt var tanken två slingor men resultatet på grund av hur bergen låg blev att det blev en utgående från pannhuset till det närmaste huset där det grenas av till de två andra. Det verkar logiskt att ha strypningar om inte annat för att värmebehoven mellan husen kommer skilja ganska mycket.
Försökte mig på att skissa upp ungefär hur systemet skulle se ut om det kopplas utan värmeväxlare och det blev (för mig) en mardrömslik design. Bland annat för att det i huset med existerande vattenburet inte är känt HUR farsgubben dragit (och jag är inte så troende på seanser, eftersom farsgubben är borta sen flera år, att jag kan lita på att man får svar på "hur många avgreningar och i vilken dimension byggde du värmesystemet i för 40 år sedan"). Sätter jag istället värmeväxlare vid varje hus borde det väl från ett "pumpperspektiv" motsvara 3 värmare i systemet och därmed blir pumpdimensionering avsevärt enklare.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

paul_g (trådstartaren)

#57 » 17:11:55, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En produktiv helg.
Bild

De tre "viktiga" väggarna uppe. Önskar man kunde ta två dagar ledigt till men tyvärr :( Ösregn som väntas på onsdag nu. Inte en chans att jag hinner få upp takstolar tills dess. Nåja vädrets makter äro lynniga.

5 personer gillar det här inlägget.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

88ecr

#58 » 18:00:35, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter regnet....

Intresant bygge
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

paul_g (trådstartaren)

#59 » 17:26:52, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Det går framåt om än långsammare än man önskar (nackdelen med att jobba ensam...) Men nu är i alla fall takduk på och de flesta bärläkt, två till som ska upp men efter 10h springande på det där taket och klättrande upp och ner idag och något liknande igår så är det inte mycket kraft kvar i benen.

8 personer gillar det här inlägget.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

InläggDetta inlägg har raderats av paul_g den 17:29:53, 24-09-2023.


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se