Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Värma pool och spa från centralsystemet.

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

dc_lindberg

#16 » 11:27:40, 13-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM det inte är oskäligt mkt jobb, flytta på sanden, lägg dit markisolering, dit med slingorna du tänker du använda (flytande eller luft), fyll tillbaka sanden o på med "badkaret" igen => bör kunna få det ok på det sättet.
- billigt
- lätt
- "gratis"
- kvittar med "förlusterna" ; ska ju i alla fall inte maxieras/optimeras, utan bara "ta vara på det som är gratis"

Finns många bra inlägg på nätet, pdf, wrd, doc, och inte minst DuRörs filmer, från USA om att använda markvärme (sandbäddar) - där kan du få god inspiration och bra uppslag. Du ska ju "bara" göra "tvärt om" ju ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



ac tc (trådstartaren)

#17 » 16:28:35, 13-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst skulle det gå att isolera under poolen för golvvärmens skull men tanken är det ska gå åt gratis solvärme eller snarare det förväntade överskottet under högsommar månaderna.
Vatten buren sol är varken dyr eller svår att utöka när väl infrastrukturen finns på plats.
- det sitter redan en poolvärmpump som gör ett halvbra jobb.
Spa badet med sina 1000 liter vatten är en värre figur då det går hela året mer eller mindre ofta.
- jag stör mig inte ett dugg på att behöva värma upp det inför bad men däremot på att jag måste ha det igång även när det inte ska badas på en vecka eller två.
Här är tanken att hålla det på plusgrader med centralvärmens hjälp.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se