Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Trädgårdsflismaskin

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 19:08:18, 03-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag inte äger någon traktor och som jag vet, inte heller skall elda med flis men då tröttnat på att elda rishögar så vart denna inköpt idag (beg, Blocket).

Bild
https://ironbaltic.com/sv/skogsredskaps/flistugg-g2

Sen får vi se om det känns "roligare" att flisa än att elda....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



magloman

#2 » 19:14:32, 03-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ris multnar och blir ny energi till växter. Vill man prompt arbeta med riset kan man slänga det på en stor kompost med, om man har tillräcklig stor tomt vill säga. Har en jättestor kompost i en slänt som är bra till allt återvinningsbart avfall.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_ (trådstartaren)

#3 » 20:07:45, 03-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

dillplätten som jag har (6ha) är inte stor nog att ha en skräphög på, men flis kan man ju jämna av ytor med :-)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

paul_g

#4 » 09:16:17, 06-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ris multnar och blir ny energi till växter. Vill man prompt arbeta med riset kan man slänga det på en stor kompost med, om man har tillräcklig stor tomt vill säga. Har en jättestor kompost i en slänt som är bra till allt återvinningsbart avfall.


Torde multna lite snabbare om man flisar det? Men framförallt kan man ju lägga det som gångmaterial på stigar eller i rabatter också.
Kan ju kanske vara en fördel om man håller på med exempelvis "öar" på åker med att flisa upp riset, är ett himla jobb att släpa runt ris också samt ser ganska tja risigt ut i åkerkanter.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

magloman

#5 » 12:35:33, 06-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det gör det. Vanligt ris tar ca 2-3 år innan det multnar. Kör man i det går det fortare. Ja flis i rabatter är ju snyggt första året innan det multnar.
Men alla har vi ju våra hobbies. Jag är för lat att hålla på med rabatter, iaf än så länge. Kanske latmasken går ur nån gång.

Jag brukar låta riset multna på plats. Stör man sig kan man åka över det med fordon eller gå i det ibland. Ibland fäller jag på gärdet och lägger jag ihop det i några högar sen knuffar bort det med traktor.

Men det är kul med saker som brummar, helt klart man ska köpa sig en flismaskin om man har plats :thumme:

Inväntar video när du testar den :eat:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Murre o2

#6 » 19:51:38, 06-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går fortare och är mindre jobb att elda upp riset än att flisa det har jag kommit fram till efter testat med en flis maskin till min traktor. Blir billigare också med dagens pris på energi :smile: Sedan gillade jag att använda flisen jag fick fram i trädgården, den brytst som sagt ned fort om man plöjer ned den.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

QV_ (trådstartaren)

#7 » 09:36:57, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen video ännu.

Efter att ha flisat en 3 släpkärror (c:a 1 m3 per kärra) så gillar jag inte Granar (topparna på grenarna stockar sig i tratten) samt Slån (de är för krokiga).

En 5 liter Aspen räcker iallfalll till 1,5 m3 flis.
Har fått flyttat om mothållet och dragit åt vevaxelbulten.
Skulle behöva justera en av de två knivarna. De smala kvistarna längs ut på grenen följer med ut hela. Men de är säkert ett bra byggmateriel till fåglarna :-)

Orkar man lyfta slanan och den inte är grövre än 10cm i botten så är det bara att trycka ner den.
Närmar man sig 12 cm så får man vara lite lugn i början få det går tungt då, BS på 14hk tappar lite fart.

Sen skall man inte stoppa flishjulet med att stoppa ner någon träbit efter att ha stängt av motorn, det straffar sig vid återstarten....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Murre o2

#8 » 08:53:17, 20-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som den jobbar på riktigt bra med 18 hk. Har ju kört en traktor driven en och den jobbade på ganska bra men jag tyckte ändå att det gick för sakta...Sedan fick man hela tiden gräva undan flisen i andra ändan annars stockade det sig från det hållet.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se