Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Klimatanläggningar

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Holger (trådstartaren)

#1 » 14:36:42, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,

nu när vi har solpaneler som på sommaren producerar ett mäktigt överskott av el så tycker frugan att det vore vansinne att inte montera klimatanläggning på övervåningen, dvs i arbetsrummet, sovrummet och ungarnas rum.

Vi vill inte ha mobila lösningar med slangar genom fönstret och sånt.

Jag har kollat på två olika system

1) System som inte har någon yttre enhet
Fördel: enkel installation
Nackdel: stora hål i väggen (2x160 eller 180mm + ett mindre hål för kondensslang)
Exempel:
https://www.olimpiasplendid.de/klimager ... Feneinheit

2) System med yttre enhet (Split-anläggning)
Fördel: effektivare och tystare, inga stora hål i ytterväggen
Nackdel: jobbigare att installera
Dessa system finns med
a) enheter till rummet som kan monteras på väggen. Det är nog det som används oftas i hemmet.
Bild
Originalets URL: https://www.klimahero.de/images/product_images/info_images/hitachi-20performance-20rak-18-50rpe.jpg


b) enheter till rummet som monteras i taket. Dessa ser man ofta på kontor.
Bild
Originalets URL: https://www.klimahero.de/images/product_images/info_images/deckengerat-20-20hitachi-20rai-20gross.jpg


Jag tycker att dessa som monteras i taket är mycket attraktiva eftersom de knappt syns, har integrerad kondenspump (Hitachi och Mitsubishi som jag har tittat på iallafall).
Enheterna som monteras på väggen behöver ofta en ful kabelkanal för rör och kablar.

:arrow: MEN, finns det någon nackdel med dessa som monteras i taket?


Ytterenheten ska monteras under taket på en sida av huset dit solen kommer som sist på kvällen.
Alla slangar och kablar måste föras genom taköverståndet, upp längs taket och sedan in på vinden. Där har jag åtkomst till alla rum uppifrån.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Stridis2

#2 » 17:06:54, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte funderat på en bergborra? Kan koppla till VP för värme på vintern och frikyla (utan VP) på sommaren. Mycket billigare i drift, bara en cirkulationspump samt en fläkt för varje kylställe.


Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#3 » 17:58:05, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Finns det någon nackdel"
De är avsedda att monteras i undertak. Att montera dem i en villa medför omfattande arbeten. Du skall in och rota i klimatskärmen där tätheten är som viktigast. De är stora för små rum. Plånboken kvider vid blotta tanken. Är det så estetiskt tilltalande så blir det till orimligt pris.

Kabelkanaler är inte nödvändigt om de estetiska kraven/kostnaden är så höga i sovrummen.

Har du mekanisk ventilation av modern typ så kan du ev integrera kyla i den.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Joe

#4 » 20:39:46, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orimligt pris?
699€ för en 2,5kW takenhet

https://www.byggahus.se/forum/threads/f ... st-4280966
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

QV_

#5 » 21:05:19, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev: Kan koppla till VP för värme på vintern och frikyla (utan VP) på sommaren. Mycket billigare i drift, bara en cirkulationspump samt en fläkt för varje kylställe.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk


Jag pratade med kylteknikern på fabriken där jag jobbar och enligt honom så är mängden frikyla rätt begränsad som man får ut.
Ett fåtal rum och krav på stängd dörr för att uppnå någon kyleffekt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#6 » 23:19:12, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den siffra jag hört var typiskt ca 5 - 6 kW kyla ur ett hål. Detta var för kanske 15 år sedan när man borrade kanske 120 meter. Borrhålen är generellt djupare idag så man kan ta ut mer kyla idag.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mikkel

#7 » 07:46:08, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med frikyla i kontorshus med mekanisk tilluft och centralt placerat kylelement kunde man sänka inomhustemperaturen med ca 3 gr C. Borrhål och en cirkulationspump, 180W tror jag. Investeringen lägre än alternativet med nya kylaggregat och driftkostnaden nästan noll. 3 gr lägre känns skönt men inte samma kyla som från en kylmaskin och lika viktigt med solavskärmning om man har fina energifönster som suger in värmen på dagarna.

För ett bostadshus utan mekanisk tilluft så blir den ekonomiska beräkningen för investeringen inte lika bra. Men driftkostnaden blir låg. Har man redan ett borrhål för bergvärme så kan det hålet kanske användas. En LCC-kalkyl kan användas för att välja mellan olika investeringar.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel

#8 » 08:08:16, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man bortser från frikyla och tittar på de alternativ Holger har visat så låter det som att det är fyra rum som ska kylas. Hur många splittade aggregat blir det då?
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Skru'are

#9 » 15:08:31, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Orimligt pris?
699€ för en 2,5kW takenhet

https://www.byggahus.se/forum/threads/f ... st-4280966


Då är de inte monterade. I klimtskärmen. I fyra rum.

En sillamacka, en öl och en sup för tio kronor det är billigt...
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Holger (trådstartaren)

#10 » 12:39:02, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

*Broooooms*

Vi får värmepump med 85 meter borrade hål nästa månad.
Det är en alpha innotec WZSV 92H3M.
Djupare får vi inte borra eftersom vi ligger i ett vattenskyddsområde.
Värmepumpen vi har beställt och som redan är levererad är inte avsedd till kylning eftersom vårt system med element och ledningar inte funkar bra till det. Vi har alltså ingen golvvärme osv.

Skru'are skrev:De är avsedda att monteras i undertak. Att montera dem i en villa medför omfattande arbeten. Du skall in och rota i klimatskärmen där tätheten är som viktigast. De är stora för små rum. Plånboken kvider vid blotta tanken. Är det så estetiskt tilltalande så blir det till orimligt pris.

Det är inget problem att installera desssa i mellantaket mellan övervåning och vind. Vinden är dubbelt isolerad, alltså både "taket och golvet".
Och dessa enheter är ärligt talat inte dyrare än bra väggenheter.


Jag TROR att jag kan montera dessa själv.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger (trådstartaren)

#11 » 12:49:52, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Om man bortser från frikyla och tittar på de alternativ Holger har visat så låter det som att det är fyra rum som ska kylas. Hur många splittade aggregat blir det då?

Fyra rum ja.
En yttre enhet och fyra inne.

Vi har jalousier på alla fönster, vi håller redan mycket av värmen ute med hjälp av dessa. Men med prognosen att det kommer att bli varmare de kommande åren så vill vi gärna ha en klimatanläggning. Och den drivs nästan gratis på sommaren med hjälp av solpanelerna som producerar ca 100kWh+ per dag den senaste månaden.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Skru'are

#12 » 14:03:10, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du rolladen? Utvändiga, täta, metall, i skenor.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#13 » 14:10:16, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:*Broooooms*

Skru'are skrev:De är avsedda att monteras i undertak. Att montera dem i en villa medför omfattande arbeten. Du skall in och rota i klimatskärmen där tätheten är som viktigast. De är stora för små rum. Plånboken kvider vid blotta tanken. Är det så estetiskt tilltalande så blir det till orimligt pris.

Det är inget problem att installera desssa i mellantaket mellan övervåning och vind. Vinden är dubbelt isolerad, alltså både "taket och golvet".
Och dessa enheter är ärligt talat inte dyrare än bra väggenheter.


Jag TROR att jag kan montera dessa själv.


Hur stor del av isoleringen finns i innertaket och hur stor del i yttertaket? Oventilerat tak?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Holger (trådstartaren)

#14 » 14:20:03, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Har du rolladen? Utvändiga, täta, metall, i skenor.

Ja, Rollladen, utvändiga, täta, i skenor, men av tjock plast.

Skru'are skrev:Hur stor del av isoleringen finns i innertaket och hur stor del i yttertaket? Oventilerat tak?

Yttertaket har den helt vanliga isoleringen enligt någon standard, som om vi inte hade isolering i innertaket.
Innertaket tilläggsisolerade vi UTÖVER det. Det är "bara" vanlig isolering mellan bjälkarna. Vinden blir på så sätt en halvvarm zon mellan ute och inne. Har fungerat ypperligt för oss de senaste 18 åren. Ligger t.ex. fortfarande snö på taket när den har smält av värmen inifrån hos grannarna.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger (trådstartaren)

#15 » 15:18:18, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se