Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Dimensionering Luft-Vattenpump

72 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

toker

#16 » 17:30:08, 24-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar anse att mängden vatten i slingan är dels liten och dels omsätts det ofta så där funkar det med lägre temp. Jag skulle dimensionera vv beredare så den fixar hela vv behovet om den sen får förvärmt vatten från värmepump en del av året så ger den ju billigare vv och mera vv som en bonus. Jag har 25 meter slinga i en tank som vid vp drift förvärmer vv för att sen gå vidare till en beredare som laddas av vp och när jag eldar värmer slingan så pass att då går vv rakt igenom vp beredaren.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



Michael Meier

#17 » 21:53:21, 24-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En knäpptank i serie med värmepumpen oavsett luft till vatten eller berg/jordvärme för att öka mängd vatten i lågtempkrets och acctank till vedeldning.
Med styrning på värmepump både från app (högt elpris) och vedeldning (via tempsensor vid acctankschunt, utgående ledning)

Då får man acceptera lägre dt på befintliga element vid vp-drift..

Hur hindrar man onödigt högtemperetat vatten i lvpumpen vid vedeldning?

Egen slinga med värmeväxlare i knäpptanken och frysskyddsvätska i den slingan?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2

#18 » 17:45:26, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Hur hindrar man onödigt högtemperetat vatten i lvpumpen vid vedeldning?

Brukar räcka med en backventil på VP:ns stigare så det inte kan cirkulera baklänges.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#19 » 18:17:01, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:Det verkar som att när gasen lämnar kompressorn i en värmepump är den överhettad. Går det 35C ut till elementen kan det gå att ta ut en liten effekt 10-20 grader varmare. Det pratas inte mycket om detta I Sverige men det verkar finnas något de kallar "de superheater" i USA. En varmvattenberedare kopplad efter kompressorn I luftkonditioneringssystem. Ska ge gratis eller väldigt billigt varmvatten.
Denna principen utnyttjas säkert i våra system också, jag antar att gasen alltid går igenom varmvattenberedaren innan den växlas mot elementvattnet? Det kanske går att utnyttja detta fenomen ytterligare genom att värma en större acctank kopplad med en 3 eller 4-vägs chunt och använda tibbler eller liknande för att stänga av kompressorn de dyraste timmarna.
Detta kräver nog en del uppfinnande innan det funkar men kan vara kul att fundera på.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

Nu har du nog blandat ihop äpplen med gamla damcyklar... :mrgreen:
Skämt å sido, men du missar en väsentlig sak. När amerikanerna kyler sina hus vill de flytta värme inifrån och blåsa ut denna utomhus. Att då i stället "blåsa" in den i en VVB är nästan gratis. De tar energi från inomhusluften och flyttar den någon annan stans. Men här i Sverige är det inte så ofta vi vill kyla inomhus. Vi tar energi från utomhusluften och flyttar in den inomhus. Ska du även värma VV så får du ta ännu mer energi från utomhusluften med högre strömförbrukning som följd. Så gratis VV fungerar bara när du vill kyla något annat.

"jag antar att gasen alltid går igenom varmvattenberedaren innan den växlas mot elementvattnet?"
Nope, de flesta VP kör en värmeväxlare mellan gas och vatten. Därefter sitter en växelventil som styr mot VB eller element.
Finns vissa frånluftspumpar och liknande där gasen går i rör genom VB men är inte den vanligaste konstruktionen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

toker

#20 » 18:42:19, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:En knäpptank i serie med värmepumpen oavsett luft till vatten eller berg/jordvärme för att öka mängd vatten i lågtempkrets och acctank till vedeldning.
Med styrning på värmepump både från app (högt elpris) och vedeldning (via tempsensor vid acctankschunt, utgående ledning)

Då får man acceptera lägre dt på befintliga element vid vp-drift..

Hur hindrar man onödigt högtemperetat vatten i lvpumpen vid vedeldning?

Egen slinga med värmeväxlare i knäpptanken och frysskyddsvätska i den slingan?


Om man kör separat knäpptank till vp så är det inget problem man kopplar in vp tex på returen från rad kretsen den blir ju aldrig så varm så vp larmar eller kan skadas är returen varm redan på grund av att man eldar då kommer inte vp starta blir returen kall då kör vp igång. Kopplar man luft vatten vp mot gemensam acktank kan det bli problem eftersom dom behöver viss cirk som frys skydd och vid vedeldning skickar man då ut 80-90 gradigt vatten men bör finnas nån lösning på det också. Egen slinga funkar men ger förluster i och med att man måste köra högre temp i vp för att få rätt temp till rad men kör man överdimensionerade växlare kanske förlusterna blir små.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#21 » 19:25:28, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Hur hindrar man onödigt högtemperetat vatten i lvpumpen vid vedeldning?


Stridis2 skrev:Brukar räcka med en backventil på VP:ns stigare så det inte kan cirkulera baklänges.


Ofullständig fråga, sorry

Menade luft till vatten värmepump som står utomhus med vatten i cirkulation.

Alrik skrev:Svärfar ska komplettera sin vedanläggning med en luft-vattenpump ....
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bacon

#22 » 19:28:22, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Bacon skrev:Det verkar som att när gasen lämnar kompressorn i en värmepump är den överhettad. Går det 35C ut till elementen kan det gå att ta ut en liten effekt 10-20 grader varmare. Det pratas inte mycket om detta I Sverige men det verkar finnas något de kallar "de superheater" i USA. En varmvattenberedare kopplad efter kompressorn I luftkonditioneringssystem. Ska ge gratis eller väldigt billigt varmvatten.
Denna principen utnyttjas säkert i våra system också, jag antar att gasen alltid går igenom varmvattenberedaren innan den växlas mot elementvattnet? Det kanske går att utnyttja detta fenomen ytterligare genom att värma en större acctank kopplad med en 3 eller 4-vägs chunt och använda tibbler eller liknande för att stänga av kompressorn de dyraste timmarna.
Detta kräver nog en del uppfinnande innan det funkar men kan vara kul att fundera på.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

Nu har du nog blandat ihop äpplen med gamla damcyklar... :mrgreen:
Skämt å sido, men du missar en väsentlig sak. När amerikanerna kyler sina hus vill de flytta värme inifrån och blåsa ut denna utomhus. Att då i stället "blåsa" in den i en VVB är nästan gratis. De tar energi från inomhusluften och flyttar den någon annan stans. Men här i Sverige är det inte så ofta vi vill kyla inomhus. Vi tar energi från utomhusluften och flyttar in den inomhus. Ska du även värma VV så får du ta ännu mer energi från utomhusluften med högre strömförbrukning som följd. Så gratis VV fungerar bara när du vill kyla något annat.

"jag antar att gasen alltid går igenom varmvattenberedaren innan den växlas mot elementvattnet?"
Nope, de flesta VP kör en värmeväxlare mellan gas och vatten. Därefter sitter en växelventil som styr mot VB eller element.
Finns vissa frånluftspumpar och liknande där gasen går i rör genom VB men är inte den vanligaste konstruktionen.
Nja du missförstånd. Allmänna gaslagen är just allmän och det bör bli en betydande friktion i kompressorn. Men den typen av värmepumpar vi använder för värme kan vara betydligt bättre konstruerade än de amerikanerna använder för kyla. Det är nog också betydligt högre effekter i Amerika. Nog borde det bli överhettad gas men hur mycket förstår jag inte, jag behöver fundera mer.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

toker

#23 » 19:45:11, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Bacon

#24 » 19:54:31, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:https://www.thermia.se/varmepump-kunskap/hur-fungerar-en-varmepump/varmepump-teknik/hgw/
Ja, exakt så jag menade fast acctank istället för vv-beredare. Tack för länken! 10% av energin, 90 grader inte dåligt.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

toker

#25 » 20:14:16, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men frågan är behöver man 90 gradigt vv och om man behöver så mycket vv behöver man det endast när huset värms mycket. Men visst det är en fördel med vv till samma cop som värmen.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#26 » 20:28:24, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förenklingen/ omskrivningen i Thermialänken ger jag minus fem i trovärdighet.

Att ens påstå cop 5 på tappvarmvatten är stilad damcykel.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

toker

#27 » 20:31:29, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I ett lågtemp systen under uppvärmnings säsongen är det säkert möjligt men knappast över hela året
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#28 » 20:33:57, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utveckla..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

toker

#29 » 20:39:57, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med cop 5 på uppvärmningen och hgv aktiverat så får man vv till cop 5 men det gäller att kompressorn går mycket i och med att det är ca 10 % av effekten som går till vv.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#30 » 21:02:29, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte det där räknesättet lite ovanligt när det gäller ett copvärde?

Energimängden som flyttas över till tappvarmvattnet är inte gratis eller onödig och går ut i tomma intet om man inte tar tillvara på den.

Motfråga, från vad tas värmeenergin?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se