Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Dimensionering Luft-Vattenpump

72 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Michael Meier

#31 » 21:10:59, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog risk för att vi blir lite OT när vi diskuterar andra saker än vad Alrik frågade om..

Ska vi göra en egen tråd av denna fråga?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Bacon

#32 » 21:21:52, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej han kommer ju bygga en mirakel-anläggning åt sin svärfar. Hur bra som helst!

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#33 » 21:39:16, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror vi är utanför Alriks fråga, men det berör vad han behöver veta så imho är det inte off topic. Man måste avslöja de "omöjliga" löftena, annars kan folk gå på riktiga nitar.
Jag håller också med MM om trovärdigheten och funderingen var energin kommer ifrån. Nu ska jag i ärlighetens namn säga att jag har aldrig kommit i kontakt med detta system, men jag har lite koll på fysik. Och en av de mest fundamentala fysikaliska lagarna säger att man kan inte skapa eller förstöra energi, bara omvandla den.
Vi har på de senaste 20 åren lyckats öka COP-värdet från ca 3 till ca 4, och den största anledningen till detta är en annan beräkningsformel! :uupps: Visst, kompressorer har blivit lite effektivare (i alla fall när de är nya...) och värmeväxlare är en aning bättre. Men nu kommer Thermia och lyckas öka i ett nafs med 25%, från 4 till 5!
Ytterligare en fysikalisk begränsning är att ju större skillnad mellan KB intemp och VB uttemp desto lägre verkningsgrad. Man har haft svårt att komma över 55 - 60 grader VB-temp utan att spetsa med direktel, men nu har Thermia fått upp denna till 90 grader.
Som MM frågade, var kommer energin ifrån? Antingen så får man stoppa in energi i form av el eller får man ta vara på spill. Men en modern VP ger inte speciellt mycket spillvärme, hade det varit så mycket hade de flesta pannrum varit rena bastun.
Nej, jag tror inte mycket på detta, men jag har haft fel förr... :vissla:

Michael Meier skrev:
Michael Meier skrev:Hur hindrar man onödigt högtemperetat vatten i lvpumpen vid vedeldning?

Stridis2 skrev:Brukar räcka med en backventil på VP:ns stigare så det inte kan cirkulera baklänges.

Ofullständig fråga, sorry
Menade luft till vatten värmepump som står utomhus med vatten i cirkulation.
Alrik skrev:Svärfar ska komplettera sin vedanläggning med en luft-vattenpump ....

Jag som missade där. Har inte kommit i kontakt jättemycket med LV-pumpar i denna tillämpning, men jag vill minnas jag sett en variant där man hade en shuntventil för att få ner temperaturen på vattnet som cirkulerade ut. Kan till och med varit så att LVVP:n styrde denna ventil. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#34 » 23:12:25, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knäpptank/volymhöjare i serie mellan lvpump och radiatorkrets.

Å andra sidan en tappvarmvattenslinga i toppen på en 500liters acctank som finns innanför shunt på vedeldade systemet, hur ska man tänka där ?

Båda systemen ska funka optimalt men inte samtidigt.

Slinga i knäpptanken och elektrisk varmvattenberedare?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#35 » 09:32:39, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik, är det cirkulationsslinga och shunt mellan vedpanna och acctank?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

toker

#36 » 14:56:32, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Är inte det där räknesättet lite ovanligt när det gäller ett copvärde?

Energimängden som flyttas över till tappvarmvattnet är inte gratis eller onödig och går ut i tomma intet om man inte tar tillvara på den.

Motfråga, från vad tas värmeenergin?

Nej energin som flyttas över till vv är inte gratis men du får den till samma cop som du värmer huset och den går inte ut i tomma intet om man inte tar vara på den. Energin tas från grundvattnet eller marken och från elnätet.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#37 » 15:08:30, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag tror vi är utanför Alriks fråga, men det berör vad han behöver veta så imho är det inte off topic. Man måste avslöja de "omöjliga" löftena, annars kan folk gå på riktiga nitar.
Jag håller också med MM om trovärdigheten och funderingen var energin kommer ifrån. Nu ska jag i ärlighetens namn säga att jag har aldrig kommit i kontakt med detta system, men jag har lite koll på fysik. Och en av de mest fundamentala fysikaliska lagarna säger att man kan inte skapa eller förstöra energi, bara omvandla den.
Vi har på de senaste 20 åren lyckats öka COP-värdet från ca 3 till ca 4, och den största anledningen till detta är en annan beräkningsformel! :uupps: Visst, kompressorer har blivit lite effektivare (i alla fall när de är nya...) och värmeväxlare är en aning bättre. Men nu kommer Thermia och lyckas öka i ett nafs med 25%, från 4 till 5!
Ytterligare en fysikalisk begränsning är att ju större skillnad mellan KB intemp och VB uttemp desto lägre verkningsgrad. Man har haft svårt att komma över 55 - 60 grader VB-temp utan att spetsa med direktel, men nu har Thermia fått upp denna till 90 grader.
Som MM frågade, var kommer energin ifrån? Antingen så får man stoppa in energi i form av el eller får man ta vara på spill. Men en modern VP ger inte speciellt mycket spillvärme, hade det varit så mycket hade de flesta pannrum varit rena bastun.
Nej, jag tror inte mycket på detta, men jag har haft fel förr... :vissla:

Michael Meier skrev:
Michael Meier skrev:Hur hindrar man onödigt högtemperetat vatten i lvpumpen vid vedeldning?

Stridis2 skrev:Brukar räcka med en backventil på VP:ns stigare så det inte kan cirkulera baklänges.

Ofullständig fråga, sorry
Menade luft till vatten värmepump som står utomhus med vatten i cirkulation.
Alrik skrev:Svärfar ska komplettera sin vedanläggning med en luft-vattenpump ....

Jag som missade där. Har inte kommit i kontakt jättemycket med LV-pumpar i denna tillämpning, men jag vill minnas jag sett en variant där man hade en shuntventil för att få ner temperaturen på vattnet som cirkulerade ut. Kan till och med varit så att LVVP:n styrde denna ventil. :klia:

Vi har haft högre cop än 3-4 i rätt många år en Nibe F1245 8 kw har cop enligt gamla normen på 5,01 vid 0 grader in och 35 grader ut enligt nya normen som tar med cirkpumpar har den 4,59 vid 0 grader in och 35 grader ut många har högre temp än 0 grader in och lägre än 35 grader ut så cop kan nog vara runt 5.Vet inte riktigt vilket årtal den kom ut men min installerade jag 2010 har dock inte golvvärme så oftast högre framledning men högre brine än 0 grader har jag alltid. En vanlig värmepump som tex en F1245 har vid en framledning på tex 35 grader troligtvis en hetgas temp på 60-65 grader (nu har den inte hetgas växlare som vissa Thermia har men gissar att temperaturerna ligger ungefär lika) den hetgas tempen tar man lite grann av och kör via nån typ av shunt till vv beredaren och får därför ok vv temp trots låg framledning till rad systemet men ska man få vv på 90 grader måste nog framledningen ligga närmare 55-60 grader och då har man inga 5 i cop.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#38 » 17:35:26, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det lättare att få bra COP vid berg/jordvärme?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bacon

#39 » 17:39:30, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt Carnot gäller: varm temp/(varm temp - kall temp), räknat i kelvin. Vilket ger (273+35)/(273+35-273+0)=8,8. Men det är ju ideal gas vilket inte finns. Kan finnas mycket kvar att utveckla.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

toker

#40 » 18:07:58, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Är det lättare att få bra COP vid berg/jordvärme?

I alla fall bättre cop när man behöver värmen har man stort värmebehov på sommaren är luft vatten bättre.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#41 » 19:51:08, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

COPvärdet är satt av tillverkaren, sitter en skylt på enheten och inom vilken temp den gäller.

Jag menade det COPvärdet, verkligheten är högst varierande.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

toker

#42 » 19:54:52, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänger inte med vad vill du egentligen veta ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#43 » 20:06:28, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det lättare att få till ett högt COPvärde med en bergvärmepump, än en som står utomhus typ LV?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

toker

#44 » 20:14:40, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I alla fall bättre cop när man behöver värmen har man stort värmebehov på sommaren är luft vatten bättre.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#45 » 20:52:46, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Vi har haft högre cop än 3-4 i rätt många år en Nibe F1245 8 kw har cop enligt gamla normen på 5,01 vid 0 grader in och 35 grader ut enligt nya normen som tar med cirkpumpar har den 4,59 vid 0 grader in och 35 grader ut många har högre temp än 0 grader in och lägre än 35 grader ut så cop kan nog vara runt 5.Vet inte riktigt vilket årtal den kom ut men min installerade jag 2010 har dock inte golvvärme så oftast högre framledning men högre brine än 0 grader har jag alltid...


"Enligt galma normen. I min värld så gällde den gamla normen till 2002 ungefär. Så vad säger det om min ålder... :lmao:
Det var vid denna ändring som COP-värdet steg mycket kraftigt. Man slutade nämligen att räkna vid 0/50 utan gick över till 0/35. Ett enkelt sätt att snabbt höja pumparnas effektivitet. :mrgreen:

1x45 kom 2009. Lite fascinerande att du har de siffrorna. Enligt Nibes installatörshandbok för F1145:orna så har 8kW ett COP på 4,68 vid 0/35 och 3,67 vid 0/45. 8 kW har också näst högts COP i den serien, varierar från 4,30 - 4,81, fortfarande då vid 0/35.
Jag har inga siffror, men magkänslan säger mig att långt över hälften av alla VP har kallare än 0 grader in vid lite belastning. Om det hade varit så vanligt med system som alltid ligger över nollan hade man inte rekommenderat så pass mycket frysskydd som man gör.

toker skrev:...En vanlig värmepump som tex en F1245 har vid en framledning på tex 35 grader troligtvis en hetgas temp på 60-65 grader (nu har den inte hetgas växlare som vissa Thermia har men gissar att temperaturerna ligger ungefär lika) den hetgas tempen tar man lite grann av och kör via nån typ av shunt till vv beredaren och får därför ok vv temp trots låg framledning till rad systemet men ska man få vv på 90 grader måste nog framledningen ligga närmare 55-60 grader och då har man inga 5 i cop.

Fortfarande, hur varmt har du i ditt pannrum? De flesta som har VP har ganska svalt, och är det mycket spillvärme så är det oftare från oisolerade rör än från själva VP:n. Hade jag haft 1 kW läckage så hade mitt pannrum varit en bastu. 1 kW 50% av hela dygnet ger 12 kWh vilket då kan värma upp (grovt räknat i huvudet) 120 liter vatten 90 grader. Så även om pumpen hade läckt så mycket och man hade kunnat ta vara på allt så blir det inga enorma mängder VV av det hela. Skulle jag killgissa hade jag sagt att pumpen kanske läcker 500 W och man kan ta vara på hälften. Då pratar vi om 30 liter "gratis" VV. Hur stor är merkostnaden för denna variant, och hur lång är återbetalningstiden?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: selegra och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se