Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Fotogen, diesel eller något annat...?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Tinsfci (trådstartaren)

#1 » 11:29:58, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
när vi köpte nytt lantställe så hittade jag 2 fat med vad som måste vara något petroleumbaserat innehåll.

Men vad... ?? Jag gissar på fotogen eller diesel men har egentligen ingen aning.

Finns det något enkelt och bra sätt att fastställa petroleumprodukter?
Tinsfci
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:10, 01-08-2022
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder P70C
Åkgräsklippare: 2x Stiga Villa



torbjorn_forsman

#2 » 12:02:24, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta in ett prov i rumstemperatur och lukta på det, låt gärna flera personer med erfarenhet av petroleumprodukter lukta på det för att se om det går att avgöra på så sätt vad det är.
Kolla hur den ser ut till utseendet - är den helt glasklar eller gulaktig? Grumlig?
Prova att lägga ner en absolut renputsad bit koppar i den (t ex en bit ledare ur en nyskalad kabel), låt den ligga några dagar och se om det blir någon beläggning eller oxid på den, i så fall har provet nog rätt hög svavelhalt.

Har du någon uppfattning om hur gamla faten kan tänkas vara? Vilken typ av fat är det (målade 200 l oljefat, lite mindre galvade bensinfat, eller kanske någon helt annan modell)?

Mest troligt är det väl eldningsolja eller diesel. Motorfotogen försvann ju från marknaden för över 60 år sedan, och jag skulle tro att har den stått så länge, vore den förmodligen redan oanvändbar som bränsle pga polymerisering mm (den blir brunaktig, får bottensats och luktar gammal blåslampa). Lysfotogen har jag svårt att tänka mig att man skulle ha hanterat i så stora mängder i historisk tid (alltså efter elektrifieringen).

Tänk på att skillnaderna mellan t ex diesel, eldningsolja 1, flygfotogen och lysfotogen är ganska små. Det är ungefär samma fraktion från raffineringen men det ställs lite olika detaljkrav på de olika sorterna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tinsfci (trådstartaren)

#3 » 16:37:15, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för den informationen! Mycket intressant och användbart.
Jag vet tyvärr inte hur gamla faten kan vara. Ladan är från tidigt 1900-tal. Bifogar bilder på de två faten. Det stora har jag inte ens öppnat, det lilla har jag tittat/luktat på innehållet. Gjorde det väldigt försiktigt för på etiketten står det Kloroform (!!). Jag pratade med förra ägaren, och han hade tydligen testat/använt en skvätt av vätskan i det lilla fatet för att tända en utebrasa, som då brann med "lugn låga".

Bild
Bild
Tinsfci
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:10, 01-08-2022
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder P70C
Åkgräsklippare: 2x Stiga Villa

Murre o2

#4 » 16:07:18, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora fatet är likadant som vi fick motorfotogen till våran traktor i på femtitalet. Så kanske.... Lilla fatet är svårt om inte märkningen stämmer, behövs egentlig en kemisk analys av fatens innehåll för vara säker men det är ju inte så lätt att få gjort. För en 10 år sedan kunde jag hjälpt dig, men nu är jag pensionär utan tillgång till labbet.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Tinsfci (trådstartaren)

#5 » 16:28:34, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

I helgen var jag ute där faten står, och gjorde följande: (se bild)

1. Tog "varuprover" från både lilla (#2) och stora 200L-fatet (#3) och hällde upp i små glasburkar.
2. Radade upp de två proven tillsammans med 2 andra vätskor - dels nyinköpt diesel direkt från pump (#1), samt en flaska lågaromatisk lacknafta (#2)
3. Lade i koppartrådar i alla fyra vätskorna enligt förslag från Torbjörn.

Observationer av mig: (OBS igen - jag har väldigt lite erfarenhet av fotogen, diesel, eldningsolja mm!)

a. båda vätskorna är klara, inte grumliga.
b. #2 (lilla fatet) påminner i färgen mycket om dieseln (#1) men något ljusare.
c. #3 (200L-fatet) är ofärgad.
d. Lukt: jag tycker att både #2 och #3 påminner om lacknafta. #2 har starkare "lacknafte-lukt" än #3

Jag ska kika imorgon om man kan se någon oxidering/beläggning på koppartrådarna. OM det blir oxidering på någon/några av trådarna - är det "bra" eller dåligt?

Tacksam för förslag och synpunkter!
Bild
Tinsfci
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:10, 01-08-2022
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder P70C
Åkgräsklippare: 2x Stiga Villa

torbjorn_forsman

#6 » 16:39:18, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrev tidigare, så tyder oxid på koppartrådarna på att det finns svavel i vätskan. I så fall är det troligt att det rör sig om rätt gammal diesel/eldningsolja, och den bör i så fall inte användas som bränsle till moderna dieselmotorer med partikelfilter mm. Ska man använda den i äldre dieselmotorer bör man undvika kallstarter, se till att motorn kommer upp i full temperatur så fort som möjligt efter start, inte stänga av förrän motorn är genomvarm, och byta olja ofta.

Omkring 2016, då jag tankade mycket diesel i dunkar, noterade jag att det var skillnad på färg mellan diesel från olika mackkedjor. Dåvarande Statoils diesel var gulaktig som ditt prov #1 och ofta mer eller mindre grumlig, medan diesel ST1 / Shell var helt klar, nästan som din lacknafta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tinsfci (trådstartaren)

#7 » 12:06:28, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har koppartrådarna legat i vätskorna i drygt en vecka, så här blev resultatet:
Bild

Ingen som helst oxidation vad jag kan se. #1 är nyinköpt diesel, #2 från lilla fatet, #3 från 200L-fatet

Gjorde även några pyrotekniska labbar - en skvätt vätska i tom värmeljusbehållare, tände med tändsticka. Rumstemperatur. Observationer:
- de två okända vätskorna plus lacknaftan (#2, #3 + #4) betedde sig snarlikt. Fick ha tändstickan liggande i ca 5-10 sek innan själva vätskan tog eld. Alla 3 avgav en del rök.
- nyinköpta dieseln (#1) tog längst tid att få eld på. Brann även med "mager" låga. Rykte också.
- jag testade även Biltema lampolja - den var den enda som brann utan rök

Nu kanske det inte går att komma längre med att "artbestämma" vätskorna?
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Tinsfci
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:10, 01-08-2022
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder P70C
Åkgräsklippare: 2x Stiga Villa

Ähee

#8 » 14:05:23, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte riktigt svar på frågan, men jag had troligtvis kört detta i någon gammal traktor ev blana ut det hälften med ny diesel.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#9 » 14:07:47, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak till man möjligen skulle kunna göra är att ställa allihop i en så kall frys som möjligt och kolla av nån av dem blir mer grumlig, trögflytande eller allmänt konstig än de andra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tinsfci (trådstartaren)

#10 » 17:25:06, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, ett test i frysen också, spännande. Hur många dagar tror du man behöver ha det där för att se en eventuell förändring?
Tinsfci
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:10, 01-08-2022
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder P70C
Åkgräsklippare: 2x Stiga Villa

Scania bonden

#11 » 21:35:57, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÄÄ Det är Diesel.
Blanda hälften hälften å åk. du kan spara en 5 liters dunk från dina fat å mickla å expiremtera med, frysa å värma å se vad som händer, men använd resten.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

torbjorn_forsman

#12 » 22:32:15, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tinsfci skrev:Aha, ett test i frysen också, spännande. Hur många dagar tror du man behöver ha det där för att se en eventuell förändring?


Tills det är genomkallt, ett dygn borde räcka.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tinsfci (trådstartaren)

#13 » 19:25:05, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:En sak till man möjligen skulle kunna göra är att ställa allihop i en så kall frys som möjligt och kolla av nån av dem blir mer grumlig, trögflytande eller allmänt konstig än de andra.


Nu har jag tagit burkarna ur frysen efter att de stått där i en vecka. Jag kan inte se någon förändring på vätskorna öht. Inte grumliga, trögflytande osv.

Så nu kanske vi inte kommer så mycket längre med "hemma-bestämning" av vätskorna. Och eftersom vi inte vet exakt vad de är - finns det någon möjlighet att det skulle kunna vara en vätska som är direkt olämplig, tom farlig - att hantera??

Om olämpligt/farligt kan uteslutas funderar jag i såna fall på vad jag ska göra med det:

1. Jag har en Holder P70 traktor. Inte många drifttimmar jag har den igång. Används mest sparsamt på vintern för snöröjning. Jag vet inte om det är motiverat att använda de okända bränslena till den, om det så att säga är värt "risken" att det kloggar igen ledningar, spridare etc.

2. Har en gammal fotogenkamin, Husqvarna "Varmvind 4000" som jag inte testat, men ser ganska fin ut. Men det kan ju vara lika med den som med traktorn - det kloggar igen, ryker osv...?
Läste i en annan tråd här om just en sån kamin där man hade eldat med diesel, och det blev kraftig beläggning av den osv.

3. Andra förslag?
Tinsfci
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:10, 01-08-2022
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder P70C
Åkgräsklippare: 2x Stiga Villa

torbjorn_forsman

#14 » 19:51:31, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olämpligt/farligt kan nog uteslutas nu.

Det är knappast någon risk att använda de där bränslena i traktorn, åtminstone inte så länge man inte tänker köra när det är kallare än det var i frysen när du gjorde köldprovet. Jag antar att Holderns insprutningspump är en radpump av ganska enkel typ? Om den hade haft fördelarpump och i synnerhet en CAV DPA eller liknande, hade det funnits större anledning att vara skeptisk.

Alla de där vätskorna skulle säkert också fungera utmärkt i en vanlig villaoljebrännare eller nån annan värmeapparat som är byggd med ungefär samma teknik med några bars bränsletryck och munstycke som finfördelar bränslet - "dieselkanon", hetvattentvätt etc.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se