Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vilken ersättare till befintlig värmepump?

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

JOADAT (trådstartaren)

#1 » 22:47:30, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att det finns renodlade värmepumpsforum, men kompetensen är bred på Maskinisten så börjar här.

Den nuvarande värmepumpen börjar sjunga på sista versen så det är dags att fundera på en ersättare. Huset är 168m² 1½-plan och den nuvarande värmepumpen en IVT495 Twin. Just 495 Twin var ju en lite speciell värmepump. Standard var en frånluftsvärmepump, men 495 Twin var en uppgradering som även hade bergvärme - dock fordrade den enbart 50m aktivt hål och motsvarande lösningar verkar inte finnas idag enligt första googlingarna.
Så vad köper man idag? Vilka märken är det som gäller? Känslan då för snart 20 år sedan var att Nibe var ett lite starkare varumärke än IVT, men man fick ju ta det som erbjöds.
Volvo bm616
Scania L66
Ferguson FE35
JOADAT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:57:59, 23-05-2007
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo GM616



fretchi

#2 » 23:04:53, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

IVT ägs av Nibe. När det gäller berg/jordvärmepumpar så har jag för mig Nibe äger de flesta av de mer etablerade varumärkena.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#3 » 23:11:19, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thermia och CTC ligger väl utanför Nibe-sfären än så länge? Av dem har jag ett intryck att Thermia kanske ligger tekniskt före för tillfället (vilket ju kan ändra sig snabbt när någon konkurrent kommer med sin nästa generation), men det är å andra sidan inte alla som är glada åt Thermias affärsmodeller och upplägg gentemot ÅF och installatörer.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

krokodilen

#4 » 11:15:52, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välj typ av pump först. Inverter eller on/off. Den avgörande betydelsen om man inte gillar att sila mygg är ljudnivån. En on/off låter alltid lika mycket dvs relativt högt och en inverter låter enbart högt när den tar i vilket den enbart behöver göra 5-10% av driftstiden. Invertern kan vara något dyrare men har lite mindre behov av knäpptank.

Ska du placera pumpen i närheten av tex sovrum eller annat rum där man inte vill höra brummandet så råder jag till en inverter.

Du lär behöva borra ett till hål på 100-130m alternativt ett helt nytt på 160-190m lite beroende på. Spontant känns det som om ditt hur inte är jättegammalt och dragit så en 9-10kw pump bör räcka gott.

Jag har en Daikin från 2014 som jag är grymt nöjd med men om den är "Världens bästa" som många anser per automatik om sin egenägda produkt,,,, tja det vet jag inte.

Närhet och bra servicelämnare är viktigare än loggan på pumpen som vanligt.

Ca 5700kW/h per år till 315m3 uppvärmd yta är vad som åtgår hos mig.

/C
Senast redigerad av krokodilen 14:43:28, 15-01-2024, redigerad totalt 1 gång.
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#5 » 12:49:42, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En risk när det gäller oljud från invertervärmepumpar är om man får konstiga resonansljud i installationen vid något visst varvtal på kompressorn, som bara inträffar sällan. Det är lättare att hitta och eliminera oljud från en on/off-värmepump som alltid går med konstant varvtal.
Men det finns väl knappt kvar några on/off på marknaden idag?
Invertervärmepumparna är rent allmänt mindre känsliga för klent elnät med osymmetrier, stora spänningsfall mm än vad on/off-modeller är. Och de som oroar sig för att täta starter medför risk för förtida kompressorhaverier, sover säkert lugnare om de har en invertervärmepump som går ner på lågvarv när det inte behövs så mycket värme men sällan stannar helt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nixs

#6 » 13:13:30, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:En risk när det gäller oljud från invertervärmepumpar är om man får konstiga resonansljud i installationen vid något visst varvtal på kompressorn, som bara inträffar sällan. Det är lättare att hitta och eliminera oljud från en on/off-värmepump som alltid går med konstant varvtal.



Det brukar finnas funktion för att spärra vissa fläktvarvtal om man har resonans.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#7 » 13:44:19, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

CTC ägs sedan flera år av Nibe.

Att en on/off måste vara högljudd kan jag inte hålla med om. När Nibes 1145 kom 2009 - 2010 någonting så var det den enda pump som var tyst nog för att klara de nya kraven för nybyggnation. Detta trots att 1145 är on/off och det fanns inverterpumpar på marknaden då också.
Finns inte en chans att jag hör om min är igång även om huset är helt tyst och jag är på våningen rakt ovanför, bara med ett träbjälklag emellan. Är jag i samma rum hörs den men inte speciellt högt. Jag hade nog inte haft problem med att sova där, ja inte pga ljudet i alla fall... :)

Även om jag tror man kan få längre livslängd på en on/off än på en inverter så hade jag troligen köpt en inverter idag. För min del hade det blivit en Nibe S1155. Nibe känns lite som en 80-tals-Volvo. Kanske inte spjutspetsteknologi men ganska robust och tryggt. Och framför allt så har Nibes SPA (att pumpen automatiskt styrs efter elpriset) rykte om sig att fungera riktigt bra.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

krokodilen

#8 » 14:52:07, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men vart i registret mättes ljudet på invertern då 2009? Har iofs för mig att det inte fanns inverters vid den tidpunkten, om jag minns rätt så hade IVT en modell runt 2002-2006 eller liknande som inte höll måttet mycket pga svårighet med kompressortätningar.

Min pump går under 1000w i förbrukning ner till 3-4 minusgrader, dvs större delen av året man måste gå nära typ 2-3m för att avgöra om den går öht. En on/off 8-12kw lär väsnas mer än så kan jag lova. Sedan om det spelar nån roll,,,,, när min pump kämpar på med 13kw vid -30 då hörs den kan jag meddela, inte så att det stör men det finns där.

Just hur invertern skulle tåla svängningar i elnätet fördes fram av olika försåsigpåare som en stor nackdel gällande just invertern då när jag installerade 2014.

Sedan gällande livslängden så borde väl invertern egentligen leva länge iom färre antal starter, speciellt nu 10år efter att invertern kom på bred front. Det fanns ju som sagt vissa svårigheter inledningsvis med dem.

Oavsett så kommer du nog att kapa rejält i förbrukningen vid nyinstallation oavsett variant. Frånluften ersätter du med en kanalfläkt samt lite intrimning bara.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

toker

#9 » 15:34:59, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tveksam till att Nibe äger IVT däremot äger Bosch IVT och Nibe äger CTC Nibes pumpar har ingenting med CTC att göra förutom ägarskapet men däremot är Bosch och IVT samma prylar. Om nuvarande pump räckt till bra så kan du ju om det finns möjlighet komplettera med en kort jordslinga i serie med din borra och sen köpa en aggregat som återvinner frånluften till brine eller om du är lite händig plocka bort dit nuvarande återvinningsaggregat från Din 495 och använda det vidare om det är möjligt.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#10 » 15:38:07, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtminstone på luftvärmepumpssidan började inverterstyrning dyka upp strax efter millennieskiftet. Framåt 2005 hade den spritt sig även till kinesiska lågprismärken.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#11 » 15:44:51, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Jo men vart i registret mättes ljudet på invertern då 2009? Har iofs för mig att det inte fanns inverters vid den tidpunkten, om jag minns rätt så hade IVT en modell runt 2002-2006 eller liknande som inte höll måttet mycket pga svårighet med kompressortätningar.

Min pump går under 1000w i förbrukning ner till 3-4 minusgrader, dvs större delen av året man måste gå nära typ 2-3m för att avgöra om den går öht. En on/off 8-12kw lär väsnas mer än så kan jag lova. Sedan om det spelar nån roll,,,,, när min pump kämpar på med 13kw vid -30 då hörs den kan jag meddela, inte så att det stör men det finns där.

Just hur invertern skulle tåla svängningar i elnätet fördes fram av olika försåsigpåare som en stor nackdel gällande just invertern då när jag installerade 2014.

Sedan gällande livslängden så borde väl invertern egentligen leva länge iom färre antal starter, speciellt nu 10år efter att invertern kom på bred front. Det fanns ju som sagt vissa svårigheter inledningsvis med dem.

Oavsett så kommer du nog att kapa rejält i förbrukningen vid nyinstallation oavsett variant. Frånluften ersätter du med en kanalfläkt samt lite intrimning bara.

/C

Visserligen får en inverter ofta bra mycket mindre antal starter men den får å andra sidan bra mycket mera drift timmar så frågan är vad som slits ut fortast en on/off vp med rimligt antal starter men lite mindre timmar eller en inverter med väldigt få starter men väldigt många drift timmar ?

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#12 » 15:50:48, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Tveksam till att Nibe äger IVT däremot äger Bosch IVT och Nibe äger CTC Nibes pumpar har ingenting med CTC att göra förutom ägarskapet men däremot är Bosch och IVT samma prylar. Om nuvarande pump räckt till bra så kan du ju om det finns möjlighet komplettera med en kort jordslinga i serie med din borra och sen köpa en aggregat som återvinner frånluften till brine eller om du är lite händig plocka bort dit nuvarande återvinningsaggregat från Din 495 och använda det vidare om det är möjligt.


En kort jordslinga på 200m lite drygt. Vet inte hur det är med återvinningsaggregat nu för tiden men för 10år sedan var det inte motiverat med tanke på återbetalningstiden iaf.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#13 » 15:51:37, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:
krokodilen skrev:Jo men vart i registret mättes ljudet på invertern då 2009? Har iofs för mig att det inte fanns inverters vid den tidpunkten, om jag minns rätt så hade IVT en modell runt 2002-2006 eller liknande som inte höll måttet mycket pga svårighet med kompressortätningar.

Min pump går under 1000w i förbrukning ner till 3-4 minusgrader, dvs större delen av året man måste gå nära typ 2-3m för att avgöra om den går öht. En on/off 8-12kw lär väsnas mer än så kan jag lova. Sedan om det spelar nån roll,,,,, när min pump kämpar på med 13kw vid -30 då hörs den kan jag meddela, inte så att det stör men det finns där.

Just hur invertern skulle tåla svängningar i elnätet fördes fram av olika försåsigpåare som en stor nackdel gällande just invertern då när jag installerade 2014.

Sedan gällande livslängden så borde väl invertern egentligen leva länge iom färre antal starter, speciellt nu 10år efter att invertern kom på bred front. Det fanns ju som sagt vissa svårigheter inledningsvis med dem.

Oavsett så kommer du nog att kapa rejält i förbrukningen vid nyinstallation oavsett variant. Frånluften ersätter du med en kanalfläkt samt lite intrimning bara.

/C

Visserligen får en inverter ofta bra mycket mindre antal starter men den får å andra sidan bra mycket mera drift timmar så frågan är vad som slits ut fortast en on/off vp med rimligt antal starter men lite mindre timmar eller en inverter med väldigt få starter men väldigt många drift timmar ?


Det är just de att starterna är krävande men det kan ha ändrat sig.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

toker

#14 » 15:59:45, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
toker skrev:Tveksam till att Nibe äger IVT däremot äger Bosch IVT och Nibe äger CTC Nibes pumpar har ingenting med CTC att göra förutom ägarskapet men däremot är Bosch och IVT samma prylar. Om nuvarande pump räckt till bra så kan du ju om det finns möjlighet komplettera med en kort jordslinga i serie med din borra och sen köpa en aggregat som återvinner frånluften till brine eller om du är lite händig plocka bort dit nuvarande återvinningsaggregat från Din 495 och använda det vidare om det är möjligt.


En kort jordslinga på 200m lite drygt. Vet inte hur det är med återvinningsaggregat nu för tiden men för 10år sedan var det inte motiverat med tanke på återbetalningstiden iaf.

/C

I det här fallet kommer ju nånting behöva göras åt ventilationen och sen beror det på hur lång slinga det går att få ner om det ens är möjligt utan återvinning eller kanske inte möjligt med heller för den delen. Dom är i alla fall rätt effektiva återvinnings aggregaten har för mig min brine temp steg runt 1.5-2 grader efter installation och stoppar jag fläkten så sjunker tempen direkt 0,6 grader och då är det kopplat mot en ok dimensionerad borra vore den underdimensionerad ger det nog en del extra.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#15 » 16:24:48, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett FTX aggregat kostde då för 10 år sedan 20-25 000:- idag??? Lägg de pengarna på djupare borrhål löd rådet, mindre som kan krångla mm.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se