Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vilken ersättare till befintlig värmepump?

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

toker

#16 » 16:33:04, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men i det här fallet är det väl lite för sent borran finns ju redan och vad är det som ska krångla fläkten behövs ju till vent i alla fall. Priserna måste ha gått ner på återvinnings agg men är ju inga rena FTX agg heller ligger på 20000-22000 kr i dag https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/ ... G0QAvD_BwE

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



Stridis2

#17 » 17:37:12, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan fördjupa ett befintlit borrhål. Frågan är om det är lönt eller om man ska göra ett till och komplettera det befintliga. Är det djupt ner till berg är det nog lönsamt att fortsätta i samma borrhål.

krokodilen skrev:Jo men vart i registret mättes ljudet på invertern då 2009? Har iofs för mig att det inte fanns inverters vid den tidpunkten, om jag minns rätt så hade IVT en modell runt 2002-2006 eller liknande som inte höll måttet mycket pga svårighet med kompressortätningar.

Hur ljudnivåerna mättes vet jag inte, inte heller kraven vid nybyggnation, det har jag helt glömt bort. Men jag vet att Nibe hade inverter samtidigt som 1145:an kom, men inte heller denna hade tillräckligt låg ljudnivå.
Angående otätheten så var IVT tidiga, troligen först i landet, att använda scrollkompressorer. Dessa hade lägre ljudnivå och var en aning mer effektiva som nya, men hur de var efter ett par år var mycket tveksamt. Nibe höll fast vid kolvkompressorer ganska länge även om jag inte kommer ihåg när de också gick över till scroll.

toker skrev:...Nibes pumpar har ingenting med CTC att göra förutom ägarskapet...

Inte helt korrekt. Nibe och CTC har haft ett samarbete i flera decennier. Är nog närmare 30 år sedan CTC tillverkade VP med Nibe-beredare i sig. Många CTC-VVB fram till detta årtusende var exakt samma som Nibes bortsett från att ytterplåtarna var av annan färg (men kom från samma leverantör). Men idag är det inte så likt. En del detaljer till CTC tillverkas av Nibe, men CTC:s konstruktörer ritar hej vilt som de vill. Det håller dock på så sakta att införas lite Nibe-tänk på CTC, bl.a. något mer standardisering i tillverkningsprocessen.
Mycket Nibe-detaljer tillverkas också i "CTC":s lokaler, fast av folk som är anställda av Nibe.
Men hur man än vänder och vrider på det hela så är det olika pumpar beroende på vilket varumärke som står på.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

toker

#18 » 19:49:05, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nibe har fortfarande kolvkompressor i F1245 upp till 10 kw och kanske i andra nyare modeller också.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

JOADAT (trådstartaren)

#19 » 22:07:29, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack till alla som skrivit, jag har fått en del att fundera på!
Volvo bm616
Scania L66
Ferguson FE35
JOADAT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:57:59, 23-05-2007
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo GM616


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se