Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Uppvärmningsalternativ - energitillförsel

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Albireo (trådstartaren)

#1 » 22:29:26, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huset är stort - två lägenheter, stor källare, med stora uppvärmda biutrymmen (några 100m2).

Mitt behov (just nu) är .:
  • Någon form av backup (om värmepumpen skulle stanna / gå sönder). (övervakningssystem?)
  • Att kunna tillföra energi (främst värme) - någon / några veckor /år.
  • Att kunna höja framledningstemperaturen rejält (tillfälligt)
En lösning är att höja huvudsäkringen och installera en stor el-panna, men vilka andra alternativ finns / kan vara intressanta?
(Energilager / Vedpanna, acctankar / solceller (el) / solpaneler (vätskeburet) = högre verkningsgrad / dieselvärmare eller ...)
(I detta läge finns ingen budget - viktigare att hitta en bra / rätt lösning)

I huset / biutrymmena finns
  • en värmepump NIBE1115 samt
  • en flispanna med skruv och flisbehållare, som behöver en renovering
  • en komplett gammal oljepanna (som även hjälpligt går att använda till fastbränsle).
Oljetanken tror jag är tom :???:

Normalt vintertid håller biutrymmena en temp på 5-10grader, men vid vissa tillfällen (t.ex. helger?) önskas högre temp.
I största garaget (ca3,5x12x8m) finns en stor aerotemper. Den funkar väldigt bra vid hög framledningstemperatur.
Ett annat garage (6,5x4m) skulle förmodligen fungera bättre med tillgång till en luftvärmepump - skulle kunna tina/torka upp en frusen bil snabbare?
eller är en aerotemper även här en bra/vettig lösning?

Skulle gärna vilja kunna styra tidsstyra uppvärmningen till tidpunkter när inte elen kostar som mest.
Om möjligt skulle jag vilja undvika höja huvudsäkringen. (så länge ingen bor på stället)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



Alrik

#2 » 22:56:25, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om oljepannan fungerar så är de klart lättaste alternativet. Beställ hem eldningsolja, om/när värmen behövs slå igång pannan. 1m3 går på ca 15-17000kr ink moms

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

jpd

#3 » 23:00:45, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här lösningen klarar dina tre "bullets" du har som kravspecifikation. (Lösningen finns en bit ner i tråden)
Dockning av vedpanna & värmepump

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Albireo (trådstartaren)

#4 » 01:38:25, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Om oljepannan fungerar så är de klart lättaste alternativet. Beställ hem eldningsolja, om/när värmen behövs slå igång pannan. 1m3 går på ca 15-17000kr ink moms

Oljepannan är kanske (gissningsvis) från -50/-60-talet. Har ingen aning hur mycket energi en oljepanna avger / liter eldningsolja.

En ny panna kanske är värd sitt pris? ex. Kroll KG/UB 20 (25-38kW) Alloljebrännare (33.000kr) " använd all sorts olja såsom tex. E01, mineral, hydraul, animalisk, bio-olja, RME, HVO ,rapsolja, fiskolja mm. Alloljebrännare från Kroll ger 100% ren förbränning oavsett vilken olja ni använder" står dock inget om "spillolja"... :blinkis:

Vad är det för skillnad på eldningsolja och diesel? (kanske billigare att tanka bilen från tanken än på macken?)
Hur länge kan eldningsolja lagras i tanken? Finns risk för kondensvatten, som måste hanteras? - eller miljöväxter? - tror befintlig tank är på ca. 3m3
Är en oljepanna så säker? eller bör den användas en gång i veckan / månad eller ... för att vara säker att den fungerar "när det gäller" :smile2:
Eller en dieselvärmare från en bil / minibuss skulle kanske räcka långt?

jpd skrev:Den här lösningen klarar dina tre "bullets" du har som kravspecifikation. (Lösningen finns en bit ner i tråden)
Dockning av vedpanna & värmepump
Intressant - Bra att någon lyfter problematiken runt flera olika uppvärmningssätt. (måste fundera hur detta skulle påverka mitt system - mina värmekällor står i olika hus med de förluster som det innebär.)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Michael Meier

#5 » 09:23:15, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är tanken besiktigad? En random panna med bra förbränning ger ca 80% av energiinnehållet till vattnet.

Är det dålig förbränning kan det gå ned till 50%

Energiinnehållet är grovt räknat 10kW per liter men du får inte över allt i vattnet.

Kondensvattnet lägger sei i botten på tanken, sugröret ska inte nå ned till kondensvattnet.

Största problemet med vatten i tanken är att det rostar hål och rinner ut, därav besiktningskravet.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Alrik

#6 » 11:00:59, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja är väldigt smidigt, få felkällor. Har en 640 kW panna till spannmålstorken och den går 1-1,5 månad per år. I princip bara trycka på start så går den, har aldrig krånglat med brännaren. De som har strulat ibland är inget som normalt finns på en normal villapanna.

Annars är väl en pelletsbrännare ett alternativ.

Flispannan är skrot?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

torbjorn_forsman

#7 » 11:08:04, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaden mellan eldningsolja och diesel är att dieseln uppfyller lite strängare krav på låg svavelhalt, destillationskurva osv. Man kan säga att vilken dieselolja som helst uppfyller alla krav för att få säljas som eldningsolja (Eo 1), men det är inte vilken eldningsolja som helst som man skulle få sälja som diesel. En äldre dieselmotor med radpump som det inte är så noga med, kan man utan vidare köra på eldningsolja, dock bör man tänka på att svavelhalten ger stort slitage på cylindrar, kolvringar, avgasventiler mm i samband med kallstart och varmkörning, så man bör undvika kallstarter och se till att motorn blir varm så fort som möjligt efter start (alltså INTE varmköra på tomgång, och helst inte använda motorn alls när det är så kallt att den inte kommer upp i full arbetstemperatur trots belastning). Man bör också rikta in sig på att byta motorolja och filter oftare än vanligt. Dieslar med känsliga fördelarpumpar eller modernare dieslar med commonrail, partikelfilter mm, bör inte alls köras på eldningsolja.

Det brukar inte vara några problem alls med långtidslagring av eldningsolja i en inomhustank, det blir ju inte alls några dagliga temperaturvariationer som får tanken att "andas" och fuktig luft att dras in, såsom i ett fordon som står utomhus eller i en maskinhall som blir stekhet på dagarna och utkyld på nätterna.

Jag tror inte det lönar sig att byta ut den gamla oljepannan så länge den inte är sönderrostad och börjar läcka vatten. Om det är en gjutjärnspanna kan man nog ha mer förtroende för den än för en gammal svetsad plåtpanna.
Oljebrännaren och dess styrutrustning är ganska enkel teknik som inte brukar vara så svår att hålla vid liv.
Lägg gärna upp några bilder på pannan och brännaren, och kolla om manualer för brännaren finns kvar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albireo (trådstartaren)

#8 » 00:32:20, 21-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sotaren var förbi och kollade skorstenarna med kamera (som fixades i somras)
Skorstenarna fick godkänt - utom två öppenspiskanaler som Kajor byggt bo i...
(har inte koll hur detta ska/kan hanteras)

För att hålla fokus på mina önskemål.
Alternativ uppvärmning -
Ifall värmepumpen inte klarar energibehovet eller går sönder eller annan billigare uppvärmning.
Samt i vissa lokaler kunna få hög framledning temperatur. (ger bra effekt på en stor aerotemper)
Skall helst fungera automatiskt
Vet inte hur många el-pannor jag hittat - men minst 3st (ingen aning om effekt eller funktion)


Här är ett underlag på några pannor (som jag funderar över)

Panna 1 = Ved / Olja
Översikt - vedpanna med oljebrännare
(längst upp till höger finns en "stor burk" (syns knappt) kunde vara ett expansionskärl - men det finns ingen luftnippel)
De grova rören kommer från ett annat hus med värmepump och panna2 ved / flis genom en kulvert.
Bild

Märkskylt ALBIN vedpanna
Tillverkad .: 1975
Effekt .: 18-24 Mcal/h => 21-28kWh

Bild

Oljebrännare - Minette
Tillverkad .: 1968-1969

Bild

Oljepumpen?
Bild

Oljetank till ovanstående system
Bild

- . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . -

Panna 2 = Ved / Flis
Översikt flisbrännare
Bild


Märkskylt ALBIN vedpanna
Tillverkad .: 1980
Effekt .: 32-42 Mcal/h => 37-49kWh

Bild

Sönderbränd flisbytta - närbild
Bild

Oanvända stenar och tillbehör
Bild

En elpatron?
Bild
- . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . -

Sista pannan besiktades inte.
I detta skick på flispannan kommer den att bli underkänd. Sotarens tips vara att skrota flisanläggningen och bara elda ved.
(eller är det här man ska sätta oljepannan? - eller pellets eller ...)
Förre ägaren sa att det dammade väldigt med fliseldningen. Fanns även en risk för baktändning (jag vill ha ett system som inte behöver övervakas)

Någon som vet något om denna typ av pannor?
Är det "plåtpannor" eller gjutjärn?
Verkningsgrad?
- . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . -

Har funderat på olja - och det verkar inte allt för dyrt.
Det verkar som olja blir ett konkurrenskraftigt alternativ mot direktverkande el. (om elpriset är 1,50-2kr/kW)
Ingen aning om oljetanken är besiktad, men eftersom den står i varmutrymme, borde det inte vara något problem - tycker jag.
Det är en initial kostnad att fylla tanken - bör nog testa med en mindre mängd diesel innan :blinkis:

ett ex. Villaolja/Eldningsolja - Preem Listpriser Bulk + moms - rabatter
Vilken oljekvalité skulle fungera i denna brännare?
  • Eldningsolja E10
  • Eldningsolja E32
  • Minima
  • Diesel MK1 färgad
  • Eldningsolja E0504






Har spånat runt lite på dieselvärmare av olika slag.
De är inte så dyra.

Kanske borde starta en ny tråd om olika dieselvärmare.
Här kommer några olika Luftvärmare (varierande modeller och priser)
Tiger King Dieselvärmare TKH-130, 15kW, infravärmare (1,2-1,4l/tim)
Dieselvärmare 30 kW (2,4 kg/h --> ca 3 liter/timme)

Jag förstår inte hur de fungerar - När de fungerar inomhus utan extra ventilation eller utblås.
(Känns lite riskabelt - Kommer det att bli ett tunt "sotlager" i hela lokalen pga. brännaren?

Andra dieselvärmare
Dieselvärmare Hydro-Hybrid 7kw (förbrukning okänd)
Dieselvärmare 35kw (vätska) (förbrukning okänd)
- . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . -

I grund och botten - Är det möjligt att mäta verkningsgrad på t.ex. värmepumpen?
Ger den 2ggr effekten på den insatta elen (eller mer)?
Det jag saknar (i första hand) är digitala flödesmätare som klarar grova ledningar. - finns det (för rimliga priser)?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Alrik

#9 » 09:47:43, 21-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

E10 eftersom tanken står inomhus och då gissar jag att den står frostfritt? Kallas även för ”sommarolja” jag har dock fått igång pannan till torken i 4-5 minusgrader.

Är pannan som oljebrännaren sitter i så är de lättast. Ananas borde de finnas både nyare oljepannor och pelletspannor att uppbringa begagnade.

En fråga som dök upp hos mig är om dessa olika alternativ står i olika hus samt vilka hus som ska värmas. Kulvert är oftast kopplad på att gå åt ”ena hållet” i ett system.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

torbjorn_forsman

#10 » 11:57:00, 21-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen är det plåtpannor, men det är ju lätt att se om man tittar in i eldstaden. Plåtpannor brukar ju ha släta eldstadsväggar och man ser tydligt att det är svetsfogar i hörnen. Gjutjärnspannorna brukar vara hopfogade av sektioner och man ser sektionsskarvarna i väggar och botten av eldstaden.

Beträffande eldningsolja så är det de sorter som Preem kallar E10 eller E32 du ska använda, beroende på om tanken står frostfritt till eller inte.

Nibe 1115 verkar ju vara en inte alltför uråldrig bergvärmepump, så du kan nog räkna med COP minst 3 (Nibes skrytvärde är "upp till 4,8" ), under förutsättning att borrhålet inte är alltför snålt tilltaget. Jag ser att det är lätt gjort att googla fram manualer och annan dokumentation för den.
Om du inte har data för ditt borrhål, så bör det finnas dokumenterat i SGU:s Brunnsarkiv. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html#

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bacon

#11 » 14:43:12, 21-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt synd att inte använda en sån fin flisanläggning när det är kallt. Men visst det är stor brandrisk med de gamla system. Inget fel på de pannorna, min far har haft en sådan i 30 år, nu verkar det ha blivit läckage i vv-beredaren men det har du ju ingen i de pannorna. Går bra att elda ved också, går i mycket ved för att vara så gamla pannor.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#12 » 16:56:06, 21-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ett lite udda nedslag på besiktningen här i närheten.

"Besiktning ej utförd"

Efter diverse diskussioner kom det fram att ordinarie manlucka inte dög längre, för högt placerad alternativt för liten.

Det var lite pickel att göra en ny lite längre ned.

Och ja, även inomhustankar rostar neråt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Albireo (trådstartaren)

#13 » 01:42:36, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:E10 eftersom tanken står inomhus och då gissar jag att den står frostfritt? Kallas även för ”sommarolja” jag har dock fått igång pannan till torken i 4-5 minusgrader.
Är pannan som oljebrännaren sitter i så är de lättast. Ananas borde de finnas både nyare oljepannor och pelletspannor att uppbringa begagnade.

En fråga som dök upp hos mig är om dessa olika alternativ står i olika hus samt vilka hus som ska värmas. Kulvert är oftast kopplad på att gå åt ”ena hållet” i ett system.

Vedpannan med oljebrännaren och oljetanken finns i boningshuset, två stora våningar med en stor källare med högt i tak (ca 2,4m)
Filspannan och värmepumpen finns i en annan byggnad - garage med boningsdel (8x12m - källarvåningen har ca 3,5m i takhöjd)
Mellan dessa byggnader finns en kulvert.
Vad menas att kulverten endast går "åt ena hållet" ?
Finns någon ventil som öppnas "åt ena hållet"?
(Har bara sett två rör förutom varmt / kallt vatten samt signalkablar som brandlarm)

torbjorn_forsman skrev:Troligen är det plåtpannor, men det är ju lätt att se om man tittar in i eldstaden. Plåtpannor brukar ju ha släta eldstadsväggar och man ser tydligt att det är svetsfogar i hörnen. Gjutjärnspannorna brukar vara hopfogade av sektioner och man ser sektionsskarvarna i väggar och botten av eldstaden.

Beträffande eldningsolja så är det de sorter som Preem kallar E10 eller E32 du ska använda, beroende på om tanken står frostfritt till eller inte.

Nibe 1115 verkar ju vara en inte alltför uråldrig bergvärmepump, så du kan nog räkna med COP minst 3 (Nibes skrytvärde är "upp till 4,8" ), under förutsättning att borrhålet inte är alltför snålt tilltaget. Jag ser att det är lätt gjort att googla fram manualer och annan dokumentation för den.
Om du inte har data för ditt borrhål, så bör det finnas dokumenterat i SGU:s Brunnsarkiv. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html#
Ska kolla i pannan :smile: (smilisen borde nog varit svart av sot)
Tanken står, som sagt, frostfritt (i rummet bredvid oljepannan) - vet inte om man köper diesel / kg eller liter.
Om diesel köps per liter borde det vara en liten vinst att köpa på vintern :-) - men vinsten kanske försvinner när dieseln kommer att värmas upp :sad:

Jag är tveksam till Nibes COP av flera orsaker(men kan ha fel)
Det finns en stark önskan att montera in
  • 2st flödesmätare (en på kalla sidan - kollektorsidan och en på varma sidan - värmesystemet)
  • 4st termometrar, (1st inlopp / 1st utlopp på kollektorsidan samt 1st på stigaren / 1st på returen)
  • 1st elmätare som mäter tillförd effekt till kompressorn.
Utifrån dessa mätvärden är det inte svårt att räkna på COP i befintligt system med dess förutsättningar (inte i lab-miljö)
Det svåraste (om man vill ha tillförlitligt resultat) är att få fram den specifika värmekapacitiviteten på vätskan som flödar på kollektsidan.
Det näst svåraste är att hitta passande flödesmätare. Resten ser jag inga problem att lösa.
(budgeten för detta projekt skulle kunna vara ganska stor)

Bacon skrev:Väldigt synd att inte använda en sån fin flisanläggning när det är kallt. Men visst det är stor brandrisk med de gamla system. Inget fel på de pannorna, min far har haft en sådan i 30 år, nu verkar det ha blivit läckage i vv-beredaren men det har du ju ingen i de pannorna. Går bra att elda ved också, går i mycket ved för att vara så gamla pannor...

Den stora utmaningen är att ingen (just nu) bor på stället.
Att elda är i sig inget problem (när någon är där) - men anläggningen måste kunna lämnas och sköta sig själv.
Flisanläggningen måste åtgärdas (bla. svetsas) innan den ens går att få godkänd.
OK - jag hittar någon som fixar flispannan. Men så var det flis. (själv har jag ingen egen flistugg)
Tog ingen bild på flistunnan (i rummet bredvid) men den är inte så stor - (5-600liter?)
Känner en som säljer flis, men den flisen är "rå" och bör förmodligen torkas innan förbränning.
Om tunnan måste fyllas var och varannan vecka - kan garaget inte nyttjas för att ställa upp "projekt" eller så måste allt flyttas?
Inte bara komma med en traktorskopa med flis och fylla på... (tunnan skulle även varit lika bred som skopan)
Hantering av flis kommer att betyda en hel del damm i lokalen (vilket inte heller känns helt OK)
Själv har jag ingen erfarenhet av fliseldning alls.

Ved är ett bra alternativ (när någon är där) och vill att framledningstemperaturen ska höjas.
Men inget alternativ när värmepumpen stannar. (och ingen är där)
Kanske inte heller flis är ett bra alternativ i det fallet?
När det "gäller" kanske flispannan inte startar?
(den kanske måste startas par ggr / månad / varje vecka - någon timme varje gång?)

Michael Meier skrev:...Och ja, även inomhustankar rostar neråt.

OK! (låter lite spännande - men det är ju klart - det är säkert många år som den stått "tom")
Undra vem som gör besiktningen och om den är kostsam?

Olja känns fortfarande lite attraktivt. (som reservkraft - eller alternativ till direktverkande el)
Lyckas man få en effektkostnad på runt 2kr/kW, känns det inte helt fel.

Men systemet med ännu fler olika energikällor kan bli komplicerade.
Ingen som har kunskap / insikt om solceller och solpaneler?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Alrik

#14 » 06:10:14, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besikta tanken gör t.ex Ragnsells.

Kulverten är troligtvis kopplad att värme går från ens huset till de andra. Då sitter värmen och returen kopplad så att returen sitter på just returen, dvs kallare sidan. Precis som du matar ett element med varma vattnet i toppen och returen i botten.


Eldningsolja köps i liter, brukar stå temperaturen på leverans kvittot.


Ha någon form av solenergi som reservkraft kräver ju som sagt att solen skiner.


Lättast är som sagts en eller ett par elpatroner i de vattenburens systemet. Sen vad de kostar är en annan sak när dom behövs för värme. Behövs 10-15 kW för att hål& varmt blir de snabbt dyrt.

Sen kommer olja, förhållandevis driftsäkert mennjag kanske inte skulle lita på en brännare från 70-talet utan rejäl service först.


Därefter är pellets, 2 ton motsvarar ca 1 m3 olja.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Stridis2

#15 » 23:28:00, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev:Jag är tveksam till Nibes COP av flera orsaker(men kan ha fel)
...Utifrån dessa mätvärden är det inte svårt att räkna på COP i befintligt system med dess förutsättningar (inte i lab-miljö)...

Dels så tror jag inte du behöver bekymra dig speciellt mycket över Nibes COP-värden. Min högst personliga känsla är att de är nog ett av de märken på marknaden som kör med öppnast kort och renast mjöl.
COP-värdet är inget magiskt, det är bara fysik. Titta på KB framledningstemp kontra VB framledningstemp. Därefter gå in i tabellerna och se ungefär var du hamnar. Ligger du långt ifrån detta värde skulle jag sätta en slant på att du har fel på din pump snarare än att Nibe har fuskat.
Ska du börja labba själv så sitter det redan tempgivare på alla fyra ställena du önskade, och det har funnits på alla Nibepumpar i mer än 20 år.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se