Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Glykolfyllt värmesystem

34 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Janson1

#31 » 12:48:05, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna pump på bilden ser faktiskt ut att vara trefas. (hade en likadan) Men samma utsida kan nog vara i antingen en och trefas.
Ang sprit, jag har för mig det var extremt brandfarligt i vissa lägen? Annars, lite E-85...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Bygert

#32 » 13:08:06, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brand är absolut nåt att fundera över när det gäller sprit. Men ju mer vatten i blandningen, ju mindre problem. Metallrör är visst vad som gäller för spritblandning, även i lägre temperatur. Med 20% sprit ligger flampunkten på 40 grader så nån risk finns det ju.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#33 » 16:03:13, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir ju en hel del brännbara spritångor från ett varmt öppet expansionskärl. Och spriten sätter ju ner kokpunkten för blandningen också, och bidrar rent allmänt till högre ångtryck. Så oavsett om man har öppet eller slutet expansionskärl, får man nog ta till det mycket större för en viss anläggning om man ska ha sprit som frostskydd, än om man använder glykol som redan den pga den större värmeutvidgningen kräver större expansionskärl än vatten.

En annan nackdel med sprit jämfört med glykol är att när sprit/vattenblandningen kokar, så är det spriten som kokar bort först. Man får alltså räkna med att kolla frostskyddet och fylla på sprit regelbundet, precis som man fick göra i kylsystem på bilar på den tiden glykol var så dyr att många hellre använde sprit.
När en glykol/vattenblandning kokar, kokar lika proportioner bort av glykol och vatten så blandningsförhållandet på det som är kvar är oförändrat efter kokningen.

Åtminstone så gott som all glykol som säljs som bilkylarvätska idag har någon illasmakande tillsats för att barn och djur inte så gärna ska slicka i sig den. Vet dock inte om det finns någon sådan tillsats i "VVS-glykol", den brukar ju säljas mycket billigare än kylarvätskeglykol så man kostar förmodligen inte på den några fördyrande tillsatser som man kan slippa blanda i. Man kan för all del provsmaka försiktigt, det är ingen fara att ta lite glykol på tungspetsen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#34 » 18:34:03, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev:Tror du att 35W räcker till denna pump?
.....
Var får man tag i en sådant "fyllnadskit" för kylare?
Ska kolla om du har utvecklat tanken runt "fördelningscentralen" på andra länken?


Nej jag skulle gissa att den cirkpumpen drar runt 150watt. Är den på 150watt så drar den 100KWh i månaden. Då är det ekonomiskt att byta.

Fyllnadskittet är från BIltema https://www.biltema.se/soksida/?query=k ... provarsats Det är påfyllnadskittet jag använde till golvvärmen. Kompressor behövs. Har även provtrycksatsen, anser den som sällananvändsprodukt (för min del) men när man kan provtrycka monteringen av vattenpumpen innan man hänger dit kamremmen så var det värt kostnaden. Men det ingår ju inte i denna tråd.

Nej jag har inte utvecklat något mer runt fördelningscentralen. I nästa bygge så skall slingorna regleras och något nytt extra garage finns inte med i planeringen. Även om man inte kan få förmåga garage.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se