Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Glykolfyllt värmesystem

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

QV_

#16 » 20:53:03, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt är ju något mindre med 450M 20mm slang (90 liter) CC600
20 liter gykol och 25m3 betong
Slang under 20 cm betong
Tar 2 dagar att höja från 10 grader till 20
6kw elpatron. Alla slingor fullt öppna konstant. Cirkpump på lägsta fart.
Tempen sjunker från 10 grader tidig vinter till 5-6 grader under en veckas kyla (-15 till -20)
Värmer vattnet till önskad rumstemp + 1-2 grader

Minsta möjliga prylar.
fördelarblock (renrakat) utan extra allt
cirkpump
värmepatron med termostat
expansionskärl
Säkerhetsventil
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Ähee

#17 » 22:54:03, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något att tänka på är att Jag har läst om att det kan vara risk för att det blir skit korrision osv i systemet om man har en för liten mängd glykol i systemet. Jag vet inte om det stämmer men han som skev det jobbar med att reparera efter att folk har fyllt en liten mängd glykol i värmesystem.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#18 » 01:44:32, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste vara utmärkt med sipaxtankar (lbc) när man ska tömma systemet av någon anledning, vaddå tömma ut i avloppet?

Och det finns utmärkta och prisvärda densitetsmätare att använda.

Skillnad på olika, att det ska rosta mer med en låg %andel glykol i vattnet.. både ja och nei, fullständig eller rättare maximalt rostskydd uppnås ofta vid 50% men i ett vattenelement som håller 100 år utan glykol kan man inte ens med berått mod säga att det elementet kommer att rosta hål efter 50 år med en låg % halt glykol.

Dom elementen jag råkat ut för är totalt slut, enbart oxid och färg plus försiktig målning och hantering + en eller två böner till någon gud som behagar bry sei om, rören har legat ingjutna i badrumsgolv, enbart ett skal av rost, klart det läcker om man fyller i något som sänker ytspänningen.

Alla vred läcker in luft vid undertryck och läcker ut vatten vid övertryck, tätar hjälpligt när man har dessa fullt öppna och på dom enklaste tar det tre minuter att byta tätning på, utan att stänga av cirkulationen eller sänka övertrycket, det hör till normalt underhåll vart tjugonde år eller så.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#19 » 02:11:06, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en snilleblixt och skulle testa ett kamflänselement med övertryck, det enda som hände var längden som ökade, flera tydliga rosthål ofta vid nederkant men även sämre anslutningsgängor, utpressad plåt med don och sedan slagit en gänga med 1"½ tapp, gör tusen sådana på mitten av förra århundradet och det blir värre än sämst, alla element slutade läcka med ny färg och nytt lin i gängan.
Skulle man sänka ytspänningen på det vattnet så läcker alla äldre element.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Albireo (trådstartaren)

#20 » 21:20:44, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkligen kreativa förslag och lösningar.
Intressant med "elementtestet" - tryckte du med vatten eller med luft? Vilket tryck?

Kan vara så att vatten / glykol (inte) skiktar sig - bara att testa (men det kan ta 2-3år att få ett tydligt svar) och innan dess har det kommit någon ny blandning.
En kemist skulle nog kunna svara på frågan. Kanske är som saft - viss saft blandar sig bra medan annan saft är svårare att blanda.
Att det inte skickats sig i bilar kanske har med höjd och tid att göra? - Inte ofta en bil ställs undan i 2-3år - Sedan när det är kallt ute, ska den bara igång...
När / om det har skiktats - hur lång tid tar det innan hela systemet har "blandats" igen?
Huset jag nämnde om - vet jag bara att det frös sönder trots glykol i systemet. (de kunniga på den tiden sa att glykolen hade skiktat sig - jag har ingen aning)
Finns det överhuvudtaget möjlighet att systemet kommer att blandas av sig själv i t.ex. ett hus? (genom att bara fylla en mängd glykol?)
Svaret är nog ja (över tid) - om den inte skiktar sig - då kommer den att "krypa" och blanda sig själv.
Svaret är nog nej (över tid) - om den skiktar sig - då finns inte den "kemiska" viljan att vara blandad.
En bra utgångspunkt är nog att blanda glykol innan systemet ska fyllas.

Att en glykolblandning överför värme sämre betyder inte att det inte fungerar utan att det tar längre tid (med samma förutsättningar) att värma upp t.ex. ett hus.
Överföringsförlusterna kommer dock att öka i ett sådant system.

:off_topic:
En jämförelse från huset där jag bor.
Den som installerade vedpannan använde sig av 22 och 28mm rör runt vedpannan och acc-tankarna.
(ett 35mm kopparrör rymmer 56% mer vatten än ett 28mm)
Genom att i huvudsak öka dimensionerna och byta rör till 28 och 35mm minskade vedförbrukningen med minst 10% (dock blev det lite kallare i pannrummet)
En laddning ved fyllde tankarna mer osv.
Skillnad - Mer energi kunde överföras med samma reglerutrustning.
:back_to:

Att tappa ett helt system är lite komplicerat (tycker jag).
De behövs (som nämnts) stora kärl, men det krävs även en passande pump och ganska lång slang.
Kärlen kanske behöver placeras ett par meter ovanför källarplan. (jag får inte ned dessa i källaren)
Sedan är det bara ansluta och vänta ett par timmar - och hoppas.
Vattnet i radiator systemet är "guld värt" för det saknar förmodligen fritt syre. (beroende på hur gammalt vattnet är)
Fritt syre i vattnet gör att system rostar inifrån.
Att fylla systemet blir lite tvärt om, men pumpen måste klara att trycksätta systemet.
Måste nog göra en passande anslutning för att hantera detta
För mig blir det kanske dyrare att anlita en VVS:are för att tömma / fylla / fixa systemet än glykolen.
(tar förmodligen mer än en 1/2 dags arbete)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mina tankar håller på att svänga lite.
Varför fylla hela systemet med glykol?
Hur mycket förluster / problem skulle en värmeväxlare medföra?
(Att glykolfylla vissa känsliga delar, medan andra delar, med pannor ack-tankar mm. med bara vatten.)
Även om systemet är fyllt med glykol finns ju toaletter osv. (och det blir lite speciellt att fylla dessa med glykol :mrgreen: )
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Michael Meier

#21 » 21:49:29, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provtryckte såklart med vatten, finns inte på världskartan att provtrycka med luft.

En av nackdelarna med att ha värmeväxlare på "fel" sida (den sidan som producerar värme) är att värmeväxlaren bör dimensioneras efter maximal tillförd effekt och minsta temperaturdiffen.

Sedan beror det på om producenten är någolunda beräknelig, lättare när det är en 10kW bergvärmepump än om det är en hysterisk fastbränslepanna.

Sämsta läget är små temperaturdiffar, alla värmekällor är ju redan i praktiken värmeväxlare, gas/vatten förutom solfångare där det är vatten/vatten.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1

#22 » 10:29:59, 21-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som överskriften lyder: "Glykolfyllt värmesystem" Jag ser inte riktigt problemet här. Vad är grundproblemet?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Verktygsmakaren

#23 » 11:14:15, 21-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är där något som stoppar att man låter cirkulationspumpen snurra alltid om man är rädd för skiktning? Eller blir det ett omvänt värmesystem som drar ner kyla från elementet till pannan? Inte för att jag tror att glykolen skiktar sig men då är där rörelse på vattnet i systemet hela tiden.

Jag fick rekommendationen att provtrycka med luft, det krävs givetvis att systemet är tomt men det finns anvisningar för det.
"Förenklad täthetskontroll med luft enligt Säkert Vatten"
Var inte så intresserad av att fylla slangarna med vatten i höstas och riskera att de sen fryste sönder så lufttestet var att föredra för min del.
Det jag byggt ihop är en rätt enkel lösning liknande QV, vi får väl se hur det blir när det är klart.

1 person gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

QV_

#24 » 11:45:05, 21-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verktygsmakaren skrev:Är där något som stoppar att man låter cirkulationspumpen snurra alltid


Om pumpen drar 35watt så blir det 150KWh extra under de 6 månader man inte "behöver" värmen.

Kastar in en länk till en bild på min lösning. QV_ @ [Grävmaskiner] Tidig hjulklapp, hjulgrävare för maskinhallsbygge, Yanmar YB401W -92
Det jag funderar på så här i efterhand är om man verkligen behöver fördelningscentralen.
Om man skulle kunna använda fördelningsrör för kallvatten istället skulle priset sjukna en hel del. (om jag räknat rätt)
Behöver man någon form av strypning så skulle ju ett gäng lika brickor i varje utgång fungera för att fördela flödet mellan slingorna så att en av de inte tar allt flöde.

Den enda gång som jag höjt tempen i lokalen är under bröllopsfesten. Men jag boar ju inte heller i lokalen var dag.


Men för att komma in på tråden igen så.
Är det svårt att reparera en frostskada
Är det ett system som "normalt" är obevakat under vintertid

Så skulle jag absolut fylla med gykol.
Problemet med att det ev skiktar sig ser jag som ett sekundärt nästintill ointressant problem.
Även om systemet är obevakat så skulle jag ha cirkpumpen på.
För innan jag eldar för första gången på hösten så kontrolleras att cirkpumparna startar.
Att försöka få igång en cirkpump medans pannan går i kok är inget söndagsnöje jag vill hålla på med.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Michael Meier

#25 » 17:09:34, 21-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skiktning är inget problem, vi väntar tills någon behagar visa och bevisa att det kan ske.
Problemet är att vissa individer som vi anlitar (och därmed anser vi att dessa kan mera) kläcker ur sei saker som inte är underbyggda av fakta.

Hur i hela fridens namn kan en rörmokare med ögat se att läckage och underliggande rostbildning beror på att det är en viss mängd glykol i systemet?
Antagligen är det en person som inte vågar säga ordet "jag vet inte varför"
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1

#26 » 18:17:03, 21-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju sätta en timer till circulationspumpen så den bara går en kvart i taget några gånger per dygn.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

QV_

#27 » 20:45:29, 21-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag skulle ha en timmer på en cirkpump så vore det för att säkerställa att den inte beckar ihop.
För om vi nu har en skiktning (vilket jag inte tror) så uppkommer den inte på ett dygn eller 1 månad.
Så 1 timme per månad vore min inställning på timern.

Det är ungefär så jag kör webaston i Fransyskan. 10 minuter (en uppstart) per månad på sommaren.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Albireo (trådstartaren)

#28 » 01:58:50, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Verktygsmakaren skrev:Är där något som stoppar att man låter cirkulationspumpen snurra alltid

Om pumpen drar 35watt så blir det 150KWh extra under de 6 månader man inte "behöver" värmen.

Tror du att 35W räcker till denna pump?
Driftsäkerheten behöver man nog inte tvivla på - eller?
Bild

QV_ skrev:Kastar in en länk till en bild på min lösning. QV_ @ [Grävmaskiner] Tidig hjulklapp, hjulgrävare för maskinhallsbygge, Yanmar YB401W -92
Det jag funderar på så här i efterhand är om man verkligen behöver fördelningscentralen.
Om man skulle kunna använda fördelningsrör för kallvatten istället skulle priset sjukna en hel del. (om jag räknat rätt)
Behöver man någon form av strypning så skulle ju ett gäng lika brickor i varje utgång fungera för att fördela flödet mellan slingorna så att en av de inte tar allt flöde....

Var får man tag i en sådant "fyllnadskit" för kylare?
Ska kolla om du har utvecklat tanken runt "fördelningscentralen" på andra länken?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

torbjorn_forsman

#29 » 10:58:10, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äldre enfascirkulationspumpar kan dra uppåt 100 W, motorerna är ofta rätt ineffektiva. Men idag behöver man ju inte gissa, det är lätt gjort att tillfälligt mata pumpen via stickpropp och sätta en energimätare mellan den och vägguttaget. Tänk dock på att effektfaktorn ofta är dålig, så det måste vara en energimätare som tar hänsyn till fasförskjutningen och verkligen mäter aktiv effekt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bygert

#30 » 12:45:44, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag slänger in ett alternativ till glykol, sprit, i diskussionen. Sprit används i bland annat jordvärmesystem så det är näraliggande. Sprit lär bli billigare. Det är också i motsats till glykol inte så giftigt. En risk med glykol är att det kan smaka gott så djur kan slicka i sig spill vilket inte alls är bra. Sprit kan också som bekant ställa till en del i större doser men den tekniska sprit som är aktuell här har tillsatser som smakar så illa att till och med tränade alkoholister kan ha svårt att få det i sig.

En nackdel med sprit är att den dunstar. I system med öppet expansionskärl kan det bli ett problem. Med slutet kärl och inte allt för våldsam temperatur borde det fungera. Eller vad tror ni? Skål!

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Berntson och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se