Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Mitsubishi Sumo och Daikin LLVP krångel och strul.

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

GC59 (trådstartaren)

#16 » 08:03:58, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att det kan bli ledsamt att läsa men fyller väl på hur det går med Daikin pumpen , Törnbergs
hämtade innedelen den 7 mars, kom och satte tillbaka den och startade upp LLVP igår 14 mars .
LLVP,n fungerade i 8 tim efter installatören gjorde iordning allt sen var det stopp på den igen :uupps: :uupps: :aaargh:
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.



GC59 (trådstartaren)

#17 » 12:41:59, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krånglet med LLVP Daikin fortsätter och snart är det 4 månader sen den stoppade. Det nya är att
man misstänker en givare i utedelen.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

GC59 (trådstartaren)

#18 » 18:48:57, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha , Törnbergs har inte fått ordning på Daikin LLVP än efter 4 månader av krångel. De väntar
på en givare som verkar vara väldigt svår att få tag i och ingen vet nånting när de kan få bytt denna :screwy: :screwy: :screwy:
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

bmrobban

#19 » 20:27:44, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är som i alla branscher, det gäller att ha tur och hitta någon duktig person/företag som vet vad dom gör.
Kan ju också vara otur med kvalitet på produkterna, men dom som vet vad dom gör säljer inte sånt dom inte
tror på..
Jag köpte en tio år gammal Panasonic LVVP för 6000kr till garaget.
Jag har golvvärme och vedeldat, hade innan använt elpatron för underhållsvärme.
Han som sålde den hade kastat rören mellan inne och utedel.
Jag installerade den själv och använde prisolrör till gasen, lite styvare och tjockare gods än dedikerade kylrör.
Jag köpte ett kina-verktyg för att kona det grova röret (15mm)
Det var svårt att få snygga konor , men lyckades till slut få till det.
Jag vakuumsög och lät det stå med vakuum en timme, verkade tätt..
Den fungerade bra första vintern, men andra vintern gav den dålig effekt.
Jag misstänkte att mina koningar inte blivit perfekta och att gasen läckt ut. :thumme:
Insåg snabbt att en läcksökning, åtgärd och påfyllning snabbt skulle överstiga inköpskostnaden.
Lät det bero ett år och körde med direktel .
Sen träffade jag en kille som körde eget och installerade värmepumpar på jobbet, jäkligt trevlig och man märkte direkt att han är duktig på det han gör.
Jag fick låna läcksökare av han och hittade vart det läckte, en av mina koningar..
Jag mätte upp rören , han gjorde nya , jag installerade och vakuumsög.
Sen kom han förbi och fyllde gas, saknades hälften ungefär.
Nu fungerar den fint och billigt blev det också.
Jäkligt glad att jag träffade på den här killen då jag har en allmän misstro mot yrkesfolk då jag vet hur många som är halvdana på det dom jobbar med.

4 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Stridis2

#20 » 23:04:21, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mina öron låter det som ett krav på totalt återköp borde ha skett för länge sedan. Kräv detta, samt skadestånd för ökade kostnader, och se vad som händer. Kan slänga in en KO-anmälan samtidigt, även om jag inte har någon som helst tilltro till den institutionen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

GC59 (trådstartaren)

#21 » 08:44:11, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller Daikin LLVP så köptes denna på ELON Richardson,s i Arvika som är ett välkänd företag i
trakten. Det är ju Törnbergs som sköter ELON,s service på pumparna. Köparen köpte sin LLVP på Richardson
i tron att detta skulle fungera bra och att ev. service skulle skötas snabbt och bra.

När det gäller den tidigare nämnda Mitsubishi LLVP så köptes den direkt av Törnbergs i Kil och ägaren har
funderat på att anlita nån annan firma att få den vacumsugen och fylld. Om inte ens ELON,s serviceföretag
förstår ( eller skiter i det ) att man ska vacumsuga när man monterar ihop innedel och utedel ( som dessutom
var av en annan modell än den defekta :screwy: :screwy: ) då är ju inte förtroendet värst så stort .

Ja Stridis , hade det varit våran pump så hade man nog krävt ett återköp för länge sen .
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

GC59 (trådstartaren)

#22 » 06:43:20, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har inte blivit nån ordning på Daikinpumpen än och nån givare har man inte fått tag i på 1 månad.
Törnbergs hade meddelat ägaren av pumpen att de skulle komma igår em så hen var hemma och
väntade på dom men ingen dök upp vid den tid dom meddelat så hen fick tag på företaget som då
sa att nån givare hade de inte och att de glömt att meddela att de INTE skulle komma.

Så nu har det snart gått 5 månader sen pumpen började krångla ( förutom tidigare kompressorhaveri )
Den "Elonservice" man får när man handlar i deras butiker är nog inte värd namnet men det kan vara
bra att andra får reda på hur dåligt detta hanteras mot kund.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se