Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Knäpptank.

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Michael Meier (trådstartaren)

#1 » 21:24:57, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man klassa den som bufferttank och volymökande i systemet?

Skippa funktionen med skiktning och lägga den ner och/eller köra med rektangulär form?

Och om man vill accumulera, (valfri VP) så gör man en separat/frånskiljbar accumulatortank som matas via ordinarie högtemp biobränslepanna?

På det viset får man en lugnare gång på VP och en säkerhet i att VP'n alltid har volym att jobba mot oavsett krånglande shuntar, inte många millisekunder som den lilla hetgasväxlaren klarar av utan tilltäckligt flöde, (det är ett stort problem att säkerställa cirkulation i en VP som går på fulla muggar har jag märkt..)

Kan liknas vid snabbstop kokarreaktor, ett felaktigt stop och man får lägga ned 15000 pengar på en ovillig gasfyllare.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Stridis2

#2 » 23:20:46, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadå, knäpptank, utjämningstank, bufferttank. Kärt barn har många namn. Men alla har till uppgift att öka vattenvolymen och därmed göra systemet "trögare".
Alla inkopplingar jag sett bygger på att man låter allt elementvatten cirkulera genom tanken, ut från pumpen, in i toppen av tanken och från botten av tanken till elementen. Där kommer aldrig att bli någon skiktning med det flödet genom tanken.
Shuntventil vet jag inte vad man ska med i ett VP-system. Däremot om man kombinerar VP med t.ex. ved så är det bra att shunta ner vedvärmen till något liknande VP:ns.
Acctank till VP hävdar jag inte är lönsamt i standardfallen. Har svårt att hitta på något specialfall där det faktiskt kan vara lönsamt, men det finns säkert. Men som sagt, inte för "vanliga" hus.

Ta en ordentlig funderare hur man vill sitt VP-system ska fungera. Bara VP, VP som går in när vedvärmen är slut, vedvärme som går in när VP:n inte orkar eller omkopplingsbart mellan de två senaste varianterna? Mycket lättare att göra rätt från början än att ändra i efterhand.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier (trådstartaren)

#3 » 00:32:32, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt, input var det jag ville ha och ett system som inte behöver UH eller ombyggnad finns knappt?!

Då fortsätter vi, knäpptanken behöver en viss volym.

Liten volym = absolut nödvändig för VP's överlevnad när kapaciteten hos VP'n är bra mye högre än konsumtionen..
Inverter har ett spann mellan maximal och lägsta acceptabla varvtal exempelvis teoretisk siffra 18 till 28kW, dock så är egentligen spannet ännu större, för enkelhetens skull tar vi en LVVP med det teoretiska värdet vid 30grader C in och 35grader C ut (vid VP'ns värmeväxlare).

Du hade skrivit en enkel volymberäkning för knäpptanken?
Om vi ser den volymen som minstavolym på knäpptanken så klarar man inte av att pausa VP'n vid hög elkostnad utan där behöver man bra mye mer volym och/eller större tempdiff på knäpptank och radiatorsystem.

Det är högre kostnad att producera varmare än vad radiatorsystemet kräver för att hålla dräglig temp inomhus och det innebär ett större värmeläckage när man har högre temp i knäpptanken.

Accumulatortanken (stående cylindrisk) hör till fastbränslepanna, ska den då shunta ut 35grader C till knäpptanken?
LVVP'ns värmeväxlare har ett kontinuerligt värmebehov när LVVp'n är pausad.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier (trådstartaren)

#4 » 22:24:11, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följdfråga, hur ska man beräkna knäpptankens volym?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2

#5 » 23:29:12, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den behöver inte beräknas så noggrant, ta vad du råkar ha i gömmorna.
Ju större pump desto större tank skulle jag säga. Ju mindre vatten i resten av systemet (som VP:n värmer, en vedacc t.ex. räknas inte med) desto större tank.
Till ett "vanligt" hus med en pump på 10 - 15 kW hade jag troligen tagit en 500-liters tank, mycket för de är vanliga och därmed hyfsat billiga. Duger med en begagnas acctank utan inbyggd VVB.

Knäpptanken är inte speciellt viktig när man timstyr. Den innehåller så pass lite energi att det inte varar speciellt länge. Knäpptanken är för att VP:n ska få lite jämnare arbetsförhållanden. Det är husets egna tröghet som gör att man kan stänga av VP:n under de dyraste timmarna, samt givetvis att pumpen orkar producera den energi som huset behöver under 24 timmar på kanske 12 timmar.

Utan att ha sett ditt system och hus hade nog jag satt på en schuntstyrning från vedaccen som ger några grader högre framledningstemperatur än vad VP:n vill ha. Då kommer VP:n aldrig att starta eftersom gradminuterna alltid är uppfyllda.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ac tc

#6 » 14:24:05, 08-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur och vart tillverkas tappvarmvattnet?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Michael Meier (trådstartaren)

#7 » 14:50:49, 08-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elberedare när LVVP jobbar på lågtemp annars i
första accumulatortanken efter fastbränslepanna.

Sedan beror det på hur viktig temperaturen är, har man tappvarmvattencirkulation och alltid måste leverera +60 så lägger man elberedaren sist på linan till kranen och beredaren i första acctanken får alltid mata den oavsett temp.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ac tc

#8 » 10:14:23, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd acken.
- koppla in den rakt parallellt mot den via returen som blir framledning till vp och retur från vp nånstans på mitten bara. Att du tar retur ansl för värmen är för att vp ska få tag på så kallt vatten som möjligt.)
Du bör nog sätta en backventil med fjäder i systemet så inte vedpannan trippar pumpen pga självcirkulation.

Knäpptanken gör ingen nytta när värmebehovet är för lågt till pumpen däremot så minskar den problemet med att element och rörinstallation knäpper när temperaturen ändras i cirkulationen. Den jämnar allts ut temperatursvängningarna i värmekretsen men gör ingen nytta alls när belastningen blir för låg. ( och ökar trögheten när värmen ska upp.)
Tar du ut värmen ur acken så löser den det problemet.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stridis2

#9 » 18:24:48, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:...Knäpptanken gör ingen nytta när värmebehovet är för lågt till pumpen...

Detta är en av anledningarna till att man använder knäpptank /utjämningstank i system med on/off-kompressorer. Just för att få ett "trögare" system pga större vattenvolym. Detta gör att kompressorn startar färre gånger med längre drifttid vid varje start. Så visst gör knäpptank nytta när värmebehovet är för lågt till pumpen. Det är i vissa fall enda möjligheten att kunna få ett fungerande system, och var ännu viktigare innan inverterpumparna blev vanligare.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier (trådstartaren)

#10 » 22:27:09, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan också vara "knäpptanken har ingen reell nytta när LVVP är avstängd pga, för lågt värmebehov"

Jag vet inte : ) vi får säkert en översättning imorgon.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ac tc

#11 » 16:39:22, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knäpptanken ger inget högre flöde i systemet då den ligger i serie med elementen, den ger bara en större tröghet i element kretsen. det är flöde som saknas om pumpen inte hinner med då tempen spikar.
Däremot så ger den längre drift/ stopp intervall och en långsammare svängning av element temperaturen.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Michael Meier (trådstartaren)

#12 » 21:18:01, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jo men varför skulle en tank seriellt kopplad skapa eller kunna ge ett högre flöde?

Du lär ju mena något med det du skriver.. annars skulle du inte brytt dei om att skriva, använder du fel ord eller är min fattningsförmåga noll just nu?

Var finns frågan som du svarar på ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2

#13 » 23:12:17, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror jag förstår nu vad Ac tc är ute efter. Vi pratar om två olika problem.

1. Det jag tror Ac tc är ute efter är om cirkulationspumpen i VP:n är för liten får man för lågt flöde genom pumpen. Då kommer temperaturdiffen över värmeväxlaren på värmebärarsidan att bli för hög med försämrad verkningsgrad som följd. Blir diffen alltför hög så stannar VP:n och larmar.
Lösning på problem 1: Öka cirkpumpens hastighet, förbättra rördragningen, eventuellt montera en överströmningsventil eller bypassventil.

2. Det vi pratar om med knäpptanken. Om VP:n har för hög uteffekt mot huset så kommer den att starta och bara gå någon minut innan den stoppar igen. Kort tid efteråt startar VP:n igen för ytterligare en minuts gångtid osv.
Lösning på problem 2: Öka vattenvolymen, t.ex. genom en knäpptank. Minska avgiven effekt från VP:n.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier (trådstartaren)

#14 » 07:08:26, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är vi på spåret!

Kraftigt överdimensionerad LVVP kräver mye flöde och en knäpptank har minimal tempdiff och volym,

Det blir som en on/offpump mot golvvärmeslinga.

Det är en stor nackdel, så istället för att ens försöka använda en knäpptank just i det syftet, så matar man in allt i fastbränslepannans acctank(ar).

Minska effekten lär bli ett krav för att det ska funka med liten knäpptank och litet värmebehov,

Ja, ett reellt problem
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ac tc

#15 » 10:06:57, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var det här problemet jag fokuserade på:

"På det viset får man en lugnare gång på VP och en säkerhet i att VP'n alltid har volym att jobba mot oavsett krånglande shuntar, inte många millisekunder som den lilla hetgasväxlaren klarar av utan tilltäckligt flöde, (det är ett stort problem att säkerställa cirkulation i en VP som går på fulla muggar har jag märkt..)"

Här behövs en ackumulator i parallell med pumpen så flödet frikopplas från element kretsen.
- en variant vore att sätta en fjäderbelastad backventil från knäpptanken så den kan flöda oberoende av element slingan men nu har han ju redan ackar så..
"Parts left out cost no money and makes no trouble" - Boss Kettering/ chief engineer GM
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ziggy123 och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se