Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Önskar åsikter om olika vedpannor

36 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Loke

#16 » 23:31:19, 07-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

islander skrev:...bytt keramiken en gång, det är metall som förstör den har jag förstått,
så man skulle egentligen plocka bort alla klammer från tidningarna..

Detta får du gärna utveckla, varför tror du att keramiken tar stryk
av metallklamren? Keramiken tror jag nog man får byta oavsett
metallklammer eller inte på elva säsonger....eller hade du glömt en smiley

Plåtarna som hänger på insidan ser ut som skit, men bättre dem än
själva pannan, sotaren tyckte jag skulle plocka ut några turbolatorer
för att få upp rökgastemperaturen men har aldrig gjort det.

Farsgubben har slopat plåtarna den här säsongen och efter detta
så laddar den tanken snabbare. Säger ju sig själv då plåtarna hindrar
strålningsvärmen från härden. Tänker man efter så kan man ju
fundera på om plåtarna verkligen ska behövas, pannväggarna kyls
ju av vattnet. Fortsättning följer ang plåtarna.
Ang turbolatorerna så tror jag nog att det även blir skillnad på
laddhastigheten om du plockar bort någon, det brukar liksom bli
värre fart på hela tillställningen.

Den är ju rejält byggd med tjock plåt så rostar den bara inte upp
inifrån ska den ju hålla en livstid, i värsta fall får man väl plocka
fram svetsen..


Jag har svetsat gubbens två gånger, inte på grund av rost utan på
grund av dåliga svetsar (porer)


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



islander

#17 » 08:14:50, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev: Detta får du gärna utveckla, varför tror du att keramiken tar stryk
av metallklamren? Keramiken tror jag nog man får byta oavsett
metallklammer eller inte på elva säsonger....eller hade du glömt en smiley
.
Ang turbolatorerna så tror jag nog att det även blir skillnad på
laddhastigheten om du plockar bort någon, det brukar liksom bli
värre fart på hela tillställningen.


Loke


Angående keramiken så var det säljaren på Rinkaby rör som sa detta när jag köpte ny keramik, då hade jag även eldat spik som satt i plank, det var till slut så stort hål att veden trillade ner i brännkammaren och givetvis påverkade det sekundärluften som går i små hål inne i keramiken, faktiskt så har jag nu eldat längre än förra gången och den är fortfarande i fint skick så nån sanning i det är det kanske..

Angånede plåten så borde det inte påverka verkningsgraden speciellt mycket, men rimligtvis tar det något längre tid när man eldar, om amn däremot höjer rökgasttempen försvinner ju mer energi ut den vägen, den får ju inte vara för låg men jag har ett väldigt smalt insats rör i skorstenen så det är inga problem.
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70

Loke

#18 » 13:36:25, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

islander skrev:Angående keramiken så var det säljaren på Rinkaby rör som sa detta
när jag köpte ny keramik, då hade jag även eldat spik som satt i plank,
det var till slut så stort hål att veden trillade ner i brännkammaren
och givetvis påverkade det sekundärluften som går i små hål inne
i keramiken, faktiskt så har jag nu eldat längre än förra gången och
den är fortfarande i fint skick så nån sanning i det är det kanske..


Ja, kollar man runt på webben så finns det lite funderingar kring detta
men det är delade meningar om vad som egentligen händer.
Vissa menar att det bildas syror från metallen som fräter på keramiken
och andra tror att det beror på att spiken blir för het.

Den mest logiska förklaringen som jag kan se är nog att det blir på
tok för hett från rivningsvirke och tompallar. Det är ju i regel små bitar
som man stoppar in med rivningsvirke och då menar folk att det blir luft
emellan och därigenom ökar tempen ytterligare.

En annan logisk förklaring som hör ihop med detta är att
rivningsveden med spik hänger upp sig på spiken mot keramiken
under eldningen, dvs att veden/rivningvirket brinner upp underifrån
och genom detta så står veden på spikarna, härden hamnar på för
långt avstånd till keramiken och genom detta så slickar
lågorna "hålkanten" på fel sätt.

Är det någon som egentligen vet varför slitaget på keramiken ökar
vid eldning av rivningsvirke/metall så vill vi gärna se några rader om
detta då det nog är ett stort intresse varför detta sker.
Är det verkligen så eller är det inbillning tro.

Det är nog väldigt noga att man ser till att veden överhuvudtaget ligger
an mot keramiken, både för slitaget men även för att effekten ska bli
rätt. En idé är ju att uppfinna sig en "skakare" som skakar om veden
med jämna mellanrum styrd av ett tidrelä så att den hela tiden ligger
an mot botten.
Bekymret är att få till så att det inte läcker ut rök där stagen går in,
men med sugande fläkt borde detta gå bättre att få till.

Jag gjorde en sån uppfinning till min förugn , den hade för övrigt
arbetsnamnet "Torgny" genom att svärfar hade parkinssons.
Detta ökade effekten något otroligt genom att det blev maximal
förbränning hela tiden men genom att jag hade två tryckande fläktar,
primär och sekundär så ville det hela tiden ryka in genom hålet till
staget. Jag hade givetvis kunnat utvecklat detta vidare men genom
att fjärrvärmen var i antågande så la jag i stället ned projektet.

Hehe, fick en vinter skära till en nödplåt till botten på eldutrymmet till
farsans panna då som du säger att veden ramlade igenom. Konstigt
nog så ökade inte vedförbrukningen något nämvärt av detta.
Det gick lika fort att ladda tanken ändå. Men har man halvsur ved så
blir det nog skillnad skulle jag tro.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

olle67

#19 » 23:05:48, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Viadrus panna på gården som värmer drygt 200kvm o 2x500ac tankar,funkat perfekt den pannan...billig va den med 25000. c,a 5 år sen..
olle67
 

magloman

#20 » 23:33:14, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har kört ca 8 år med min atmos dc50 med keramik i

keramiken brukar normalt få bytas varje 5e år

jag har inte bytt ännu

Jag askar inte ur så ofta och låter gärna askan ligga kvar på keramiken även när jag rensar ur aska

Detta skyddar keramiken; min ena rörpulare sa samma sak och med facit ihand så kan det nog stämma.

Så det är ett tips från mig: låt gärna askan ligga kvar lite

Jag eldar en del rivningsvirke, dock rent från betong eller lim. Ej spånskivor. Så spik blir det en del. Från eget bygge så det är ju olika.

Dock eldar jag INGA tidningar så inga klammor för min del. Jag tänder med småflis/skräp som uppstår vid klyvningen av veden. Detta är mkt effektivare än att tända med papper/tidningar.
Tidningar och papper skapar mycket aska bara.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Tompa Tveskägg

#21 » 00:06:54, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bygga nytt hus nästa år och kommer värma hus och garage med vedpanna och solpaneler. Har kikat på alla möjliga pannor i segmentet 20-35 kilowatt. Är inte jätteförtjust i "budgettänk" när det gäller viktiga saker, men Maga ligger hyfsat till just nu, mkt tack vare en väldigt serviceinriktad försäljare på Lesol. Annars har jag kikat på Baxi, CTC, Värmebaronen mest. Maga verkar ändå ha hyfsat rykte om man läser på nätet.

Sedan är det ju nästan så man lånar svärfars kärra och tar språkråd från kompisens fru - Atmos i Polen verkar ju sinnessjukt billigt. Kollade bara snabbt, men det är väl långt under halva priset tyckte jag (?). Får fundera på det.

Har fått flera offerter som verkar hamna på ungefär samma summa, omkring 220, 230 papp. Lite mer än jag räknade med, tyvärr. Då är det panna på omkring 25kwh, ca 2 m3 acktank, solslinga, ca 8 m3 solpaneler, laddomat, shuntar, pumpar, cirk/slavtankar och allt sånt, plus installation. Blir trol. kulvert in i huset från maskinhallen (och en mindre tank inne isf också).

Kanske blev lite :off_topic: , men det kanske kan vara av intresse ändå. Snarlik info trots allt.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Michael Meier

#22 » 07:07:34, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tompa Tveskägg skrev:....Sedan är det ju nästan så man lånar svärfars kärra och tar språkråd från kompisens fru - Atmos i Polen verkar ju sinnessjukt billigt. Kollade bara snabbt, men det är väl långt under halva priset tyckte jag (?). Får fundera på det....


Samköp-delad fraktkostnad ?

Tompa Tveskägg skrev:....Har fått flera offerter som verkar hamna på ungefär samma summa, omkring 220, 230 papp....


Hur många år tar det att räkna hem en sådan investering egentligen?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

islander

#23 » 08:29:22, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tompa Tveskägg skrev:Ska bygga nytt hus nästa år och kommer värma hus och garage med vedpanna och solpaneler.


Installera en del själv?

Men du kanske ska bygga mycket av huset själv..

Det är inte så komplicerat, man får ju tänka till när det gäller självcirkulation och strömlöshet, jag byggde själv dubbla el system till just värmesystemen (flyttar över en 3 fas kontakt)och körde på en liten 0.8kw bensindriven sak en hel vecka efter Gudrun.
Senast redigerad av islander 08:29:57, 27-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70

Andreas A

#24 » 08:55:12, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, hör kommer några reflektioner ang det som diskuterats ovan.

Försök att välja stora tankar i stallet för flera små, det minskar värmeförlustrrna då väggytan minskar relativt.

Plåtarna som sitter i förbränningsrummet på Baxi-pannor är till för att förhindra att vedgaserna träffar de kalla pannväggarna innan de förbränns. Att ta ut dom ger därmed en sämre miljöpåverkan. (Hör från Baxi-tekniker). Det borde också påverka verkningsgraden då vedgaserna kyls innan de antänts av sekundärluften.

/Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Carlsson

#25 » 08:57:49, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tompa Tveskägg skrev:Har fått flera offerter som verkar hamna på ungefär samma summa, omkring 220, 230 papp. Lite mer än jag räknade med, tyvärr. Då är det panna på omkring 25kwh, ca 2 m3 acktank, solslinga, ca 8 m3 solpaneler, laddomat, shuntar, pumpar, cirk/slavtankar och allt sånt, plus installation. Blir trol. kulvert in i huset från maskinhallen (och en mindre tank inne isf också).

Kanske blev lite :off_topic: , men det kanske kan vara av intresse ändå. Snarlik info trots allt.


:insomnia:

Vill minnas att vi gav 117´ För två år sen.

Då vart de;
* Bort med gamla pannan - in med nya inkl mont, 50kwh
* 3 m3 välisolerade tankar, 3 x 1 m3, en med vvb o förbererdd för sol.
* Shunt o laddomat ingår ju i ngt startpaket..
* Tryckärl
* All putsning och dragning av rör, inkl rör! isolering.

Se till att få en offert där det står ngt liknande "erfoderliga rör och monteringsdetaljer ingår" kopparrör o småkopplingar kostar pengar från firma!! för dom "hade inte räknat att det skulle behövas såna där.."

Det jag skulle vilja ändra på är att montera tempgivare och automatshunt, får springa o shunta om lite då o då för att inte svettas som i en öken eller hitta den lillelille vattenslangen under bältet avfrusen på golvet :vissla:


Bild

Bild
Snö är till för att köras bort =)
Användarvisningsbild
Carlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:51, 14-11-2010
Ort: Öland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T202Direct -10
Valtra T150 Advance -07
Case IH MX270 -01
Case IH CS94 -01
Volvo BM L90B -95
Volvo BM DR860 -70-75?

Kverneland 5090 BX -12
CLAAS Uniwrap 455 -10
BIGAB 20-24 -10

Tompa Tveskägg

#26 » 10:24:09, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael: räkna hem jämfört med är ju kruxet. Det beror förstås på vad man jämför med. I och med att det är ett nybygge finns inget befintligt. Jämfört med jordvärme kostar mitt system 50-75 000 mer. Då är å ena sidan egen ved mkt billigare (arbetskostnad borträknad) än ngt annat energislag, men jordvärme å andra sidan ljusår bekvämare. Räknar man in maskinhallen tar det kanske 20, 30 år att räkna hem diffen. Jämfört med el vet jag inte, men det är inget alternativ. Svårt att räkna på, eftersom jag har nytta av hall och övriga prylar även till annat (bilgarage, ex.) samt har ett restvärde om jag säljer dem, och inget vet vad elen kostar om 30 år, bara att det knappast lär vara mindre.

Carlsson: jo, men ditt system var ingen sol i som jag kan se, så summorna är inte jämförbara. (Det lät tyket hör jag, det var inte meningen.) Jag betalar för två system, där det ena gör att jag i princip aldrig behöver elda april-sep, och mindre övriga månader. Det är ju däri den stora besparingen ligger, och också den stora investeringen, Det tar många, många år att gå +-0, men förhoppningsvis blir det en ganska bekväm resa dit. :smile:

Bra tips med kopplingar och rör! Ska tänka på det när jag närmar mig.

Jag kan speca offerterna här när jag har mer kött på benen, men som sagt, de första två diffade det inte mer än max 20 000 mellan, alltså mindre än 10 %. (Skillnaden låg i en lite flådigare panna hos den ena installatören.) Har inte räknat på det, men gissar att enbart vedsystemet hade kostat kanske 130, 140. Tyckte spontant att arbetskostnaden var ganska hög, omkring 80, 90 arbetstimmar. Gissar att soldelen står för stor del av timmarna.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Carlsson

#27 » 11:08:10, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

tompa ->

ingen fara! tänkte bara om det kunde tillföra ngt! :thumme:

men kostar panelerna verkligen 100`? i den tanken med vvb i är ju förberedd med slinga utifall att men tror inte det blir solpaneler här iaf! Hur många är ni i familjen? i somras eldade jag upp två brasor och värmde 3m3, höll sig 5-7 dygn med varmvatten tillräckligt för dusch! Då är vi 3 hushåll på det, vårt hus med källare, vindsvåning där farsgubben bor,20 m kulvert ut till stuga..

Är totalt i vårt hus inkl vindsvåning och källare ca 280m2 + stugan på 60m2.

Eldar under vintermånaderna en brasa om dagen eller 2-3 ilägg varannan dag. dåliga fönster och 21-25 gr inne tot 4 vuxna och 4 barn som ska duscha o diska :bira:

Värt o tänka på om du kan spara där, köper du ved eller har du hemved?
Användarvisningsbild
Carlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:51, 14-11-2010
Ort: Öland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T202Direct -10
Valtra T150 Advance -07
Case IH MX270 -01
Case IH CS94 -01
Volvo BM L90B -95
Volvo BM DR860 -70-75?

Kverneland 5090 BX -12
CLAAS Uniwrap 455 -10
BIGAB 20-24 -10

islander

#28 » 18:37:30, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tompa Tveskägg skrev:Tyckte spontant att arbetskostnaden var ganska hög, omkring 80, 90 arbetstimmar. Gissar att soldelen står för stor del av timmarna.



Skulle jag bygga solvärme idag skulle jag överväga el istället, det är ändock en del underhåll på ett vattenburet solvärmesystem.

http://cornucopia.cornubot.se/2012/10/s ... -utan.html

Snabbaset sättet att fylla på glykol är med tryckluft, tröttande på att låna grejor så jag köpte en sån här i år..

http://www.jula.se/avfettningsspruta-fo ... uft-079025

Nu går det smidigt om man behöver fylla på. Använder man automatluftare ska man ta bort den när man är klar den tål inte den höga värmen..

Om du ska ha solslinga får den tanken inte vara för stor, till 8m2 bör den nog inte vara på mer än 500liter absolut max 750l annars finns risk att vattnet aldrig varmare än 40-50 grader.
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70

Tompa Tveskägg

#29 » 00:04:00, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, hoppas inte jag har kapat tråden alltför mycket. Då tar jag mitt pack och pack nån annanstans. :smile:

Carlsson: visst tillför du. Du har också sått ett frö. Soldelen kostar på en höft 60, kanske 70 papp, utan att ha räknat så noga. Eftersom vårt nya bygge blir ljusår bättre än det nuvarande, tänker jag att du kan ha en poäng. Börjar jag med enbart ved, kan jag ju känna på hur det funkar ett tag. Tycker jag efter ett, två eller fem år (då dessutom ROT träder in) att det är döden, kan jag ju installera sol då. Dels sparar jag minst 50 papp på att vänta och utvärdera veddelen, och Gud ska veta att det finns andra hål att stoppa dem i. Dels är farsan, som hjälper till en hel del med veden, fortfarande frisk. Det kan också förändras framöver. Det är alltjämt frestande med så gott som eldningsfritt i sex, sju månader, men 60 papp är mkt pengar och många som eldar i en modern panna och nytt hus talar om två ilägg (eller iaf två dagar) per vecka. Det är verkligen inte jätteblodigt.

20 papp på extra platta i maskinhallen, 20 till renoveringsbuffert av vårt gamla hus och 20 till lite större vedpanna och/eller veranda till det nya huset låter ganska trevligt det också. :grin:

islander: Det där var superintressant. Den första frågan som dyker upp är den lite cyniska, oroliga: varför talar ingen i branschen om det här upplägget? Säljare? Miljöfolk? Snåljåpar? :razz: Eller är det bara jag som inte sett det förrän nu?
Jag kommer kunna dra av mitt värmesystem på företaget, och solceller har ju fortfarande 45 % investeringsstöd också. Det gör det högintressant, såväl nu direkt som i framtiden. Solceller kommer bli bättre framöver och elen dyrare. Det är bra också, för i ett modernt pannrum kommer man ju lätt att kunna ansluta solpanel och/eller celler framöver om man slår till, så jag måste inte ta ett stressbeslut heller.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

islander

#30 » 09:06:12, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske beror på att priset rasat ganska snabbt på solceller, men helt okänt är det inte, pratade med en campingägare nyligen som hade satt vaccumrör på ett servicehus och var nöjd, men nu skulle han sätta solceller på nästa då det var både billigare och gav mer effekt.

Har själv funderat på varför man inte använder en solcell kopplad till en lågvoltsmotor som styrning istället för dator och motor som kräver elanslutning, fick byta circ.pumpen i somras, den höll knappt 10 år, nu hade jag tur och hittade en helt ny motor som passade i samma pumphus på skrothögen hos grannen som installerar pelletssystem annars hade det blivit dyrt..
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se