Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Inkoppling golvvärme via kulvert (garage)

98 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Hansborg

#31 » 19:29:07, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

lt1dobra skrev:Oj vilket bygge! Jag orkar inte bygga nåt sånt där, funderar på att köpa en sån här : http://www.fixdithus.dk/68-manuelt-betjente-systemer 6 krets tror jag.
Vad tror ni om modellen? Undra vad man kan ställa på den där? Max framledning + uttemp?


Orkar inte? :uupps:

Jag har 3 växlare, du behöver bara en.
Enligt Jörgens redovivsning! http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 061#716061 den ända rätta enligt mig! :thumme:

En liten värmeväxlare motorshunt, pump, expansionskärl, tryckmätare, påfyllningskran. :razz:

Går du dessutom på de där billiga plastslangarna http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 801#883801, räddar du även husets värmesystem! :djaevul:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



lt1dobra (trådstartaren)

#32 » 00:09:45, 19-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm, man är ju i valet och kvalet alltså... Någon som vet hur stor VVX jag kan tänkas behöva? Jag inbillar mig att eftersom det är lågtemp i VB så behöver jag en extra tor VVX? Vad kostar en schyst så?
lt1dobra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:33, 01-01-2013
Maskintyp: Ej angivet

MickeR

#33 » 19:25:35, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Dax att värma upp denna tråd igen då nästa steg i mitt garagebygge är att koppla in värmen.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=73&t=96041&hilit=mickes

Jag har tänkt koppla in enligt följande bild med manuell shunt...
Bild

Men eftersom man vill ha det bättre än optimalt så sitter jag och klurar på att skippa shunten och endast sköta regleringen via hastigheten på cirkpumpen i garaget (dvs allt pannvatten passerar även värmeväxlaren och enda regleringen som finns är flödet via styrning av cirkpumpen på kulvertsidan).
Fördelarna är uppenbara dvs enkel koppling på primärsidan och optimalt flöde på sekundärsidan dvs inge onödig förbrukning hos cirkpumpen.

Men då finns det lite frågor kring detta:
- Finns det några nackdelar?

-Vad har jag för alternativ på steglöst reglerbar cirkpump?
Alt 1a.
Vanliga cirkpumpar, är det en 3-fas motor med konding för drivning via 1-fas?
Kan man ta bort kodningen och driva den med 3-fas från en frekvensomriktare?

Alt 2.
Finns det små 3-fas cirkpumpar som man kan driva från en frekvensomriktare?

Alt 3.
Finns det cirkpumpar med steglös reglering av hastigheten som inte kostar skjortan?

Hör gärna av er med synpunkter!

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

Hansborg

#34 » 21:48:47, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det enbart golvvärme i sikte? :klia:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

MickeR

#35 » 21:56:20, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, enbart golvvärme och värmeväxlaren kopplas på returen till värmepumpen dvs temperaturen styrs enbart efter husets behov.
Tanken är då att flödet i kulverten ställs in en gång för alla (därav behovet av steglöst ställbar cirkpump för att kunna ställa in något så när vettigt) och sen får det bli vad det blir till garaget vid olika utomhustemperaturer.
Med detta har jag tänkt försöka hålla en grundtemperatur någonstans kring 5-10 grader i garaget.
Kom gärna med synpunkter och input på hur jag får till en styrbar pump utan att det kostar skjortan (frekvensomriktare har jag och det hade varit klockrent om jag kunde köra den till en 400kronors cirkpump).
Jag har tyvärr ingen cirkpump som jag kan öppna och kolla om det finns någon möjlighet att komma åt alla tre faserna.
Någon som vet om det är möjligt?

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

Hansborg

#36 » 22:42:22, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enda vettiga lösningen finnes i inlägg 2
Jag har en snikvariant i mitt växthus, försöka ta en bild i morgon....

Frekvensstyrning funkar inte på vissa pumpar, vilka vet jag ej... Nåt med lindningssättet...?
Frekvensarn förbrukar ström också... Annars finns det väl färdiga pumpar med inbyggd styrning.


Ähh... Det där funkar inte, bygg så det funkar utan bekymmer... :wave:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

MickeR

#37 » 22:56:18, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ähh... Det där funkar inte, bygg så det funkar utan bekymmer...


Motivera gärna varför du inte tror det funkar?

Här är en bild hur jag funderar, där enda möjligheten till reglering av garagedelen är via att justera flödet på cirkpumpen benämd M i bilden.


//Micke
Bild
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

JoBy

#38 » 23:03:19, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

I ett golvvärmesystem vill man ha ganska högt flöde för att få jämn temperatur på golvet. Du vill heller inte att all värme ska tappas i kulverten innan den kommer till garaget.

Kör full fart på M så att hela garageslingan inklusive kulverten håller en låg jämn temperatur. Hur mycket värme som tillförs till slingan regleras med en shunt före eller efter värmeväxlaren.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

MickeR

#39 » 23:22:51, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

I ett golvvärmesystem vill man ha ganska högt flöde för att få jämn temperatur på golvet.

Om det är ur komfortsynpunkt så spelar det ingen roll för min del.
Om det ger en lägre total effektförlust så ja, men på nått sätt inbildar jag mig att lägsta effektförlust blir när man håller så låg returtemp som möjligt?

Du vill heller inte att all värme ska tappas i kulverten innan den kommer till garaget.

Kan du förklara det lite mer i detalj sett ur energiförlust synpunkt?
Notera: Flödet måste naturligtvis vara tillräckligt högt för att förse garaget med den energi som behövs, så energin kommer fram, det som är intressant är var brytgränsen går för när det blir för lågt flöde så att energiförlusten ökar?
Notera: Jag gissar på att mina cirkpumpar står idag för typ 10% av kostnaden för vår uppvärmning, så den är inte att bortse ifrån (dock blir det inte i kronor så himla mycket på ett år, men mycket vill ha mer).

Hur mycket värme som tillförs till slingan regleras med en shunt före eller efter värmeväxlaren.

Frågan är om det ger lägre energiförlust i cirkpump och kulvert jämfört med att istället sänka flödet i kulverten (räknat på årsbasis)?

Å andra sidan så går det ju sätta dit shunten och ställa den i ena ändläget och ändå köra enligt min princip.
Men fortsätt gärna spekulera då jag är nyfiken i vilket som leder till lägsta energiförlust.
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

JoBy

#40 » 00:14:02, 22-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vattnet i slingan är naturligtvis varmast där det går in i kulverten efter värmeväxlaren och kallast när det kommer tillbaka ur kulverten.

Förbrukad vämeenergi är flödet multiplicerat med temperaturskillnaden på vattnet du skickar iväg och får tillbaka. Så långt antar jag att vi är överens.

Nyttig väemeenergi är flödet multiplicerat men temperaturskillnaden på vattnet in och ut ur garaget. All värme som försvinner i kulverten är förlorad energi.

Anta att du behöver 1kw i garagegolvet, det kanske du får om hela golvet är 6 grader. Med bra fart på flödet kanske du skickar in 7 grader i kulverten och får tillbaka 5 grader.

Med lågt flöde i slingan avger vattnet all värme på en fjärdedel av golvytan och då behöver du kanske skicka in vatten med 15 grader i kulverten istället och få 5-grader tillbaka.
Eftersom kulverten är varmare ökar förlusten där. Du behöver skicka in mer värmeenergi i kulverten för att hålla samma temperatur i garaget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

MickeR

#41 » 00:29:50, 22-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perkele, det blev ju riktigt svårt att lista ut det optimala i mitt fall...
Måste sova nog sova på saken.

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

MickeR

#42 » 01:24:43, 22-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dax att sova sen länge, men detta var lite för intressant... :screwy:

Har nu räknat lite och kommer nog fram till att jag definitivt behöver en shunt för jag har när det är som kallast ute och typ 27 grader i returtemp till pannan (dvs in till värmeväxlaren), så gjorde jag en grov ingenjörsmässig uppskattning att jag behöver bara 10grader i medel temp för att ta ut de 2.5kW jag har tillgängligt via kulverten om jag har +5 grader i garaget.
Med ett deltaT på 5 grader över kulverten så betyder det +12.5 grader in i kulverten och +7,5grader i retur dvs långt ifrån de 27 grader som går in i värmeväxlaren dvs jag måste shunta ner värmeväxlaren ordentligt för att inte få onödigt hög framledningstemp och därmed förlust över kulverten.

Jag kanske till och med åker på att kondensisolera rör och värmeväxlare i boningshuset.

Sen finns det ju en stor bugg till och det är att jag har bara totalt 6kW att tillgå på boningshuset 160kvm och 100kvm fristående garage med 4.5m takhöjd och nästan 10kvm takskjutport... :(
I någon form av dröm så går jag och hoppas att jag ska klara -20 grader på de 6kW för att där kliva in med eltillskottet ner till -35 grader.
Jaja, är huvet dumt och varit dåligt förutseende så får plånboken lida.
Har visserligen isolerat 50-60cm i taket, 23,5cm i väggarna och 30cm under plattan men det kompenserar ju porten fort bort med sina 4cm på sitt bästa ställe.
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

JoBy

#43 » 08:48:03, 22-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har 80 kvadrat och en 2.5 hög, 5m bred takskjutport.
20 cm under plattan.
20 cm i väggarna och mer i taket.
Saxtakstolar med 4.5m takhöjd i nocken.

Inte helt olikt kanske ... Jag har inte kopplat i kulvert och golvvärme än, men håller plusgrader med en 1300W kupevärmare även vid -20.

Det är stor skillnad i energiåtgång att hålla +5 och + 25.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

jpd

#44 » 08:59:15, 22-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha - svarade i den andra tråden - på samma saker som ni redde ut medan jag sov gott :-)
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

MickeR

#45 » 09:03:22, 22-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ger ju visst hopp om att mina tankar går någorlunda rätt med att klara -20 på totalt 6kW!
Huset behöver ca 5-5.5kW (20-22h/drift på värmepumpen per dygn) vid -35 grader ute.
Just nu har jag inte kopplat in nått vatten i garaget, så för tillfället skulle det inte göra så mycket om det går under nollan vid nått tillfälle (även om det är bäst att undvika), då jag även tänkte ha en gnutta glykol i garagedelen som extra safety.
Någon som vet var man köper propylenglykol billigt?

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se