Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Inkoppling golvvärme via kulvert (garage)

98 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

lt1dobra (trådstartaren)

#1 » 12:06:41, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag håller på att förbereda mitt garage/verkstads-bygge nästa sommar och bråkar med golvvärmen. Det här är väl de viktiga parametrarna =>
Jag har golvvärme ihuset idag (uppe+nere), 10kw värmepump (2kw överdimensionerad)
30m kulvert (2x25mm ytter diameter)
120kvm platta, 300mm cellplast
20mm slang (blir väl cirka 500m slang på 6 slingor = 80m/slinga).

Jag tänkte koppla in kulverten på returen enligt bifogad skiss (cirkshunt).
Jag tänkte styra värmen med en blandningsventil (esbe vrg133? + en CBJ.

Frågorna är =>
* funkar min tilltänkta koppling av cirkpump + shunt? (jag vill ha konstant cirkulation i kulvert + golvet i garaget)
* Bör jag göra fler slingor för att få ned längden på slingorna?
* klarar jag mig med en Grundfoss Alpha 2 25-40? (får bra pris på en sån, 1400 ink moms)
* Vilken är en lämplig ESBE shunt att använda tillsammans med CBJn ?
* Finns det nåt smartare sätt att göra det här på?


Bild

Infogar bilderna, använd [Infoga bild/foto] under textrutan istället så blir det lättare o läsa tråden /magloman
lt1dobra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:33, 01-01-2013
Maskintyp: Ej angivet



jörgen.ottosson

#2 » 13:12:50, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog välja att koppla med en värmeväxlare.....av två orsaker:

1. Så jag vet att jag får cirkulation i både kulvertslingan och husslingan, utan att dessa påverkar varandra. ( tycker det finns en viss risk för det, när det är kopplat med "kortslutna" rör)

2. Du kan fylla lite frostskydd i slingan ut till garaget, så det inte är katastrof om du måste stoppa det systemet av någon orsak....

Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

JoBy

#3 » 13:17:55, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också nedgrävd kulvert mellan pannrummet i källaren och garaget med gjuten platta med golvvärmeslang.

Jag har inte kopplat in det ännu men funderat har jag gjort.

Jag styr värmen i huset med en dator och tänkte låta den styra värmen i garaget också.

I källaren har jag tänkt mig en shuntventil som styr värmen till en värmeväxlare. Mellan andra sidan värmeväxlaren och kulverten tänkte jag ha en cirkulationspump.


Bild


Fördelen är att jag kan ha glykolvatten i garageslingan om jag vill stänga av värmen där.

En annan fördel är att den extra vattenvolymen inte påverkar expansionskärlet i huset. Det blir ett separat expansionskärl för garaget i garaget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

lt1dobra (trådstartaren)

#4 » 14:18:01, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaren, det var kul att få lite respons :-)

Jörgen.Ottosson ang värmeväxlare + flöde

Jag är ju ingen rörkrökare precis som du kanske förstår, så jag förstod inte den delen med att det finns risk att störa flödet i huset. Är det för att jag ritat in shunten som jag gjort det? (Den blandar istället för fördelar? i motsats till JoBys design)

Vad för storlek behöver man på en växlare isåfall tror du? Jag kör med flytande kondensering mot golvvärmen i huset så det är ett lågtempsystem som jag behöver växla mot...

JoBy inkoppling

Jag förstår hur du tänkte, du använder shunten som fördelande istället för blandning

Ett par andra fördelar med värmeväxlaren är att det blir 'enklare' för mig att göra jobbet själv (jag kanske bara behöver ta dit rörmockaren för att montera växlaren). Med två separata system kanske det är enklare att lufta det hela också... Hmm, bra input.

Jättemycket tack för inputen!
Senast redigerad av lt1dobra 14:18:47, 03-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
lt1dobra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:33, 01-01-2013
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#5 » 14:43:39, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ingen rörmokare själv.....men det bara känns som den kopplingen kan "kortsluta" flödet om shunten öppnar fullt.
Bild


ang. värmeväxlare, dimmensionering mm. du kanske kan prata med den röris som ev. ska koppla in det?

Frostskydd tycker jag i alla fall är sätt så bra ide, när det gäller en byggnad/system som inte "behöver användas" .... om inte annat för att få så små problem som möjligt vid strömavbrott.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

JoBy

#6 » 15:12:33, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan tanke jag har är att snabbt kunna höja temperaturen i garaget.

Normalläget är frysskyddat garage, kanske 5 grader. Eftersom plattan är stor bör detta gå att reglera på returtempen från kulverten nere i källaren. Om returtempen är 7 grader så är säkert inte plattan kallare än så. Lufttempen är knappast mycket kallare än golvtempen. Normala temperaturregleringen sker då helt från huset.

Min tanke när man vill ha varmt för att skruva i garaget är att montera en fläktradiator, typ 'luftvärmepump' parallellt med golvslingan. En elventil växlar mellan golv och radiator. Elventilen har jag tänkt styra med en tempswitch på framledningen till garaget. Om vattentempen går över t.ex. 25 grader aktiveras tempswitchen som växlar över till radiatorn och samtidigt startar fläktarna. När framledningstempen går ner under 20 grader växlar det tillbaka till golvslingan.

Eftersom jag har en acctank finns det en del lagrad värme i huset. För att höja från frysskydd till trivselvärme i garaget behöver jag bara 'shunta upp' till maxtemp i källaren en stund och sedan återgå till normal reglering. All extravärme går direkt ut i luften istället för tröga vägen genom plattan.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

lt1dobra (trådstartaren)

#7 » 17:06:56, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Är ingen rörmokare själv.....men det bara känns som den kopplingen kan "kortsluta" flödet om shunten öppnar fullt.
Bild


ang. värmeväxlare, dimmensionering mm. du kanske kan prata med den röris som ev. ska koppla in det?

Frostskydd tycker jag i alla fall är sätt så bra ide, när det gäller en byggnad/system som inte "behöver användas" .... om inte annat för att få så små problem som möjligt vid strömavbrott.


Jaha du tänkte så, ok. Jag tänkte att kanske cirkpumpen i VP löste det problemet åt mig. Samtidigt är det som ni säger att mest troligt behöver ett större expansionskärl om det ska kopplas ihop. Sedan har jag varit lite orolig för just frysrisken... Så en värmeväxlare kanske inte är så tokig ändå... Jag ska se om jag kan få ur någon vilken storlek som behövs, de verkar ju mätas i 'kw' på något vis, misstänker dock att jag behöver överdimensionera när det är lågtempsystem som står för värmen...

Jag tror också din (Jörgen) ritning med shunten på 'garagesidan' verkar smartast isåfall.
lt1dobra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:33, 01-01-2013
Maskintyp: Ej angivet

lt1dobra (trådstartaren)

#8 » 17:10:14, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy skrev:En annan tanke jag har är att snabbt kunna höja temperaturen i garaget.

Normalläget är frysskyddat garage, kanske 5 grader. Eftersom plattan är stor bör detta gå att reglera på returtempen från kulverten nere i källaren. Om returtempen är 7 grader så är säkert inte plattan kallare än så. Lufttempen är knappast mycket kallare än golvtempen. Normala temperaturregleringen sker då helt från huset.

Min tanke när man vill ha varmt för att skruva i garaget är att montera en fläktradiator, typ 'luftvärmepump' parallellt med golvslingan. En elventil växlar mellan golv och radiator. Elventilen har jag tänkt styra med en tempswitch på framledningen till garaget. Om vattentempen går över t.ex. 25 grader aktiveras tempswitchen som växlar över till radiatorn och samtidigt startar fläktarna. När framledningstempen går ner under 20 grader växlar det tillbaka till golvslingan.

Eftersom jag har en acctank finns det en del lagrad värme i huset. För att höja från frysskydd till trivselvärme i garaget behöver jag bara 'shunta upp' till maxtemp i källaren en stund och sedan återgå till normal reglering. All extravärme går direkt ut i luften istället för tröga vägen genom plattan.


Okej, jag tänkte isolera garaget som 'f*n' (195+45+45) och försöka hålla 10-15 grader konstant. Kanske sätta en max framledningstemp så att jag accepterar lägre temp när det blir 'svinkalt' -25 eller där under
lt1dobra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:33, 01-01-2013
Maskintyp: Ej angivet

MickeR

#9 » 22:30:55, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är i samma funderingar själv!

Vi tror inte att det skulle funka att köra utan extra circkpump och endast nyttja värmepumpens inbyggda circkpump?
Det alternativet kräver ju naturligtvis att man kör utan värmeväxlare.

Sen lurar jag på om man inte kan köra med shunten fast inställd utan CBJ?
Resonemang: Värmebehovet i garaget bör ju vara proportionellt mot husets värmebov.
Jag resonerar också som så att VP vill ha konstant arbetsförhållande utan att CBJ ändrar arbetsförhållandet stup i kvarten.
En värmepump vill ha konstant flöde och ett delta T som inte påverkas av termostater.

Glykol/frysrisk:
Jag hade gärna sluppit glykol i huset då det blir problem när man ska blaska.
Samtidigt skulle man ju vilja ha glykol i kulverten.
Men jag funderar också på att sätta in en vedpanna ute i garaget för att klara topparna, snabbt kunna få varmt när man ska ut och mecka samt som backup om VP ger upp.
Då behövs också ackumulator tankar och det skulle då bli riktigt dyrt att glykolfylla systemet och riktigt bökigt om man behöver tömma för att göra någon fix.

Jag funderar dock på att ha någon form av on/off styrning av shunten för att koppla bort kulverten vid de tillfällen som VP inte orkar värma både garaget och huset. Dock kan det ju då kräva glykol om kulverten mer eller mindre stannar.

Kom gärna med era tankar kring resonemanget ovan då det kommer att krävas någon form av kompromiss då det inte går få alla kriterier uppfyllda.

//Micke
Senast redigerad av MickeR 22:35:31, 03-01-2013, redigerad totalt 2 gånger.
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

lt1dobra (trådstartaren)

#10 » 08:20:34, 04-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad roligt att ämnet engagerar!

Jag vill ha CBJn för att det är smidigt att ställa in tempen på en termostat, är lite lat av mig :-)

Och ju mer jag tänker på det så vill jag nog ha en VVX ändå, det gör,att jag kan köra med glykol (eller sprit hellre kanske, det går ju köra med brine kanske?).

Jag har också hittat ett nibe dokument där de väljer VVX på köldbärarsidan, och det såg dyrt ut: http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/PLEX.pdf

Jag tror man klarar sig med lite mindre växlare vid golvvärmetemp, men det behövs nog en rejäl jäkel...

Om du ska köra on/off tror jag du ska satsa på frysskydd, det blir fort kallt. Om du ska ha takskjutportar blir plattan blottad och kyls rätt bra, speciellt om det är extremkallt (-30), det kan det vara här några dagar om år.
lt1dobra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:33, 01-01-2013
Maskintyp: Ej angivet

lt1dobra (trådstartaren)

#11 » 08:26:48, 04-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när jag tänker på det... Finns det risk att en för stor plattvärmeväxlare skapar för stort motstånd/tryckfall i husets system om man dimensionerar bort sig helt?
lt1dobra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:33, 01-01-2013
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#12 » 08:50:33, 04-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

....tryckfall från värmeväxlaren tror jag inte är så stort problem. ( det sitter väl en värmeväxlare (två -tre st) i värmepumpen.... :vissla: ....kanske kan vara en vägledning)

Jag har själv ett kulvert system, men jag har vedpanna och acc tank i verkstan, shunten innan 35m kulverten och en värmeväxlare inne i huset. ( för att kompensera för olika tryckhöjder i huset/verkstad, samt ca 7-8% frostskydd i panna/acctank/kulvert för att klara några minusgrader och slippa sprängverkan i alla fall) Min värmeväxlare är stor, men det är bara för det var rätt pris på den....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

lt1dobra (trådstartaren)

#13 » 17:02:28, 04-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det är nog klart, man kanske inte ska oroa sig för det. Jag har slängt iväg frågorna till min bekant angående dimensioneringen av plattvärmevälaren så får vi se vad han svarar..

Var köper man sådana till bra pris tro?
lt1dobra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:33, 01-01-2013
Maskintyp: Ej angivet

Jars

#14 » 20:04:07, 04-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här hittar ni en vvx.re som ni behöver ! Kommer ifrån en NIBE värmepump

Skrivet: 08:18:54, 16-09-2012
Inlägg: #34

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 6&start=30
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

MickeR

#15 » 20:27:37, 04-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen, värmer du bara med ved?

CBJ: Jag filosoferar som så att man ska bara behöva ställa in shunten en gång sedan löser sig temperaturen efter utegivaren/styrningen av huset utan att man behöver bry sig.
Dvs termostat ger bara att verkningsgraden minskar för värmepumpen.

lt1dobra: Var kommer detta garaget att slås upp då du tänkt isolera så pass mycket?

Liten fundering:
Vilka fördelar/nackdelar är det att koppla kulverten på returen alternativt framledningen på värmepumpen?

Glykol:
Sätter man 8-10% glykol ute i garaget med acktankar (som i mitt och Jörgens fall) så blir det ganska försumbart mer om man även fyller ledningarna i huset med glykol. Så jag är i valet och kvalet med värmeväxlare eller ej.
Jag tänker även dra vattenledning samma väg som kulverten så jag behöver ändå frostskydda den ledningen på ett eller annat vis (om man inte nu tömmer den över vintern).

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se