En shuntventil kan kopplas på samma sätt som en växelventil. Men en shuntventil för växling kan inte kopplas på samma sätt som en shuntventil för temperaturreglering (den vanliga kopplingen av en shuntventil) Så menade jag - begripligt?
Jag skulle hellre reglera på returtempen,
Vid ett snabbt omslag av vxl-ventil blandas volymen i VPns vvx in i "fel" krets. Om du har en shuntventil med långsam motor blandas volymen av VPns vvx + flödet under omslagstiden in i "fel" krets.
Om garageslingan har egen vvx, cirkpump och shunt så blir garagedelen likadan oavsett om sen VPn matar garaget via vxlventil med bättre COP, eller via shunten med lägre temperatur bara. Worst case har du handlat shuntventilen i onödan.
MickeR skrev:Tänkte du då att jag ska sätta in både växelventilen på VP sidan och en shunt på garage sidan för att ha tillgång till alla möjligheter?
MickeR skrev:Om vi nu utgår ifrån lösningen med växelventil.
Då kommer vi ju utsökt till att det finns ingen bra anledning till att cirkulera vattnet i kulverten när inte energi tillförs kulverten (varm kulvert = förluster).
Enklast vore ju då att slå av garagets cirkump, men då dyker problemet upp hur vet termostaten när det är dax att slå på cirkpumpen igen?
MickeR skrev:Den nedre bilden som du kallar "normal shuntkoppling" blir jag inte riktigt klok på, men det må vara då jag inte ska använda den metoden så behöver jag inte förstå den (är det lite osäker funktion på den och svår att i förväg veta hur flöderna kommer att bli, men det kan nog vara jag som kopplar lite trögt också...
Ja i varje fall shunten på garagesidan, den har nog bara fördelar förutom kostnaden. På VP sidan får du ju välja - antingen vxlventil med styrning eller ej.
- räkna på förlusten - med 7 grader i slangen kanske det inte blir så mycket förlust via kulverten även om det cirkulerar hela tiden.
den nedre för att ha möjligheten att köra med manuell inställning ifall styrningen inte funkar som önskat.
Så vi provar med mer förklaring: Den intressanta delen av kopplingen är den längst ut till höger där det är en slinga som cirkulerar vattnet i garaget. Tänk att den slingan snurrar med 1 l/s, sen står shunten så att den blandar 1 dl/s varmt vatten från VP med 9dl/s "kallt" vatten från golvet. Dvs flöde, fast med lägre temperatur än VPn jobbar mot.
Återgå till Energi och uppvärmning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster