Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Projekt Pannbyte

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

HenkeBoy

#16 » 15:04:59, 15-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Hej
Hoppas du kommer att bli nöjd med pannan, jag satte själv in en av samma fabrikat för några år sedan (ca 5), har fungerat aldeles utmärkt.

Byggde ett nytt panrum i garaget, och grävde en kulvert in till huset när jag instalerade vattenburen värme. (Hade direkt-el tidigare och när elpriset steg så var det ohållbart med 35´-55´kWh/år....för hus och garage)

Jag letade fram några bilder från instalationen (hade tyvärr inga bra översiktsbilder.)

det blev utvändig skorsten
Bild


Men den här tråden hade jag missat.
Håller precis på göra iordning pannrum i lagårn för att värma garage, snickarverkstad mm.
Jag är i full fart med schaktet för skorstenen.
Ser denna bild och undrar om du isolerat schaktet något mer än på bilden?
Och vad har du för material på utsidan? Plåt?


Jag funderar på att lämna schaktet helt oisolerat (givetvis är skorstenen isolerad) och med tilluft genom ventilgaller i själva schaktet.
Men är lite skeptisk till detta om man får för sig att inte elda nån kall period. Då lär det kyla av som bara den...


Det som skymtar under skorstensröret, är det nån hemmabyggd aerotemper? Ser ut som en fordonskylare...

/Henke
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60



jörgen.ottosson

#17 » 17:57:25, 15-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

schaktet är isolerat i allt "tomrum" som syns på bilden, med samma "eldfasta" mineralull som för skorstenen.

Det består att mineritskiva på innerväggen och på sidorna (med reglarna bakom skyddade av mineriten) och plåt på utsidan ( jag vill minnas att schaktet skulle hålla ett vist mått.... :klia: minst 1dm under och på sidan och minst 3dm över yttermanteln på skorsten..... :klia: men jag kan minnas fel, kolla med sotaren din. (det är ändå han som ska godkänna det i slut ändan)

det som syns under skorstenen är en B30 motor som står "parkerad" där..... :vissla: ( och en ljusinställnigsaparat :klia: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se