Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Räkna ut fjädringsmoment till skoterkälke

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

busse (trådstartaren)

#1 » 10:01:53, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska fixa till min packkälke till skotern och tänkte göra den fjädrad för att spara den lite då man kör ut tex saltstenar, nu har det varit ett evigt svetsande och förstärkande av underredet efter varje saltstenskörning då det blivit några mil led innan jaktmarken.

Har köpt två stötdämpare på Jula som har 510N https://www.jula.se/catalog/fritid/cyke ... re-608981/ lär väl inte vara nån super kvalité med tanke på priset men bör väl funka. Om man har dämparen stående i 90 grader så borde man 510N ca 50kg i dämpning men vad händer om man vinklar dämparen i 45 grader blir det hälften av momentet 255N då eller vad händer?

Tänkte att göra ett liknande underrede som på denna kälken http://www.outworks.fi/sv/tuote/packkal ... snoskoter/ men med två rör på tvären för att få det stabilare, tänker göra flera fästpunkter för övre fästet så man kan justera dämpningen där men det är ju bra om man vet hur man skall räkna ut det hela grovt innan man börjar bygga nåt men sen får man ju testa vad som kan vara lämpligt i verkligheten.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



Fosson

#2 » 15:17:34, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Näe inte riktigt hälften, meden gör ju en "bakåtrörelse" de första centimetrarna av fjädringsvägen, och då rör den sig ju nästan i dämparens arbetsriktning.
Men sen tappar du mycket dämpkraft.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Skru'are

#3 » 16:57:56, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den på bilden är inte i 45 grader mot den fjädrade rörelsen/bärarmen, den är närmare T.
Dämparen, är den progressiv till längden? Brukar vara till hastigheten.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

busse (trådstartaren)

#4 » 10:08:52, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är detta med 45 grader bara en vinkel för att ha nåt att jämföra med mot att ha dämparen stående i 90 grader.

Så om man vinklar dämparen så kommer fjädringen att vara hårdare i början av dess rörelse för att sen bli mjukare ju mer den fjädrar ihop? Man skulle ju egentligen vilja ha en fjädring som är tvärt om på en packkälke som oftast är väldigt lätt i sig, en mjuk dämpning som ökar ju mer fjädringen pressas ihop.

Vad jag är ute efter är att grovt försöka räkna ut vad som kan vara en lämplig upphängning av fjädringen, ska dämparen stå rakt upp eller ska den vinklas bakåt lite eller mycket i förhållande till övriga komponenter i fjädringsupphängningen? Sen får man ju testa sig fram rent praktiskt och tänker som jag skrivit tidigare att göra flera fästpunkter för dämparen så man kan vinkla den olika, på packkälken jag länkat till verkar man ha ett löst övre fäste som man kan flyttas mellan två hål i det övre profilröret.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Simnil

#5 » 13:50:22, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är fråga om kraft kontra väg.
Gör du så att dämparen slår hälften av fjädringsrörelsen så kommer dämparen/fjädern bete sig hälften så styv som om den har 1/1 i rörelse.

Rör sig skidan vertikalt och dämparen står i 45 grader så får man väl "dämparkraften", (se nedan) = 510N/ (roten ur två). Vinkeln kommer däremot antagligen att ändras genom slaget så denna "ekvation förändras"
Normalt sett bygger man på detta sätta för att slippa ha så innibombens långa dämpare

Det mest märkliga är väl termen "dämpningskraft", vad i hela friden menar dom egentligen med det? Är det som vanligt att dom inte begriper skillnaden mellan dämpning och fjädring?

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

busse (trådstartaren)

#6 » 11:26:19, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, vet inte om jag tänker rätt men på en motorcykel (en sån där gammal som jag gillar med dubbla dämpare bak) så lutar ju dämparen ofta lite framåt i överkant. Detta borde ju då göra att ju mer svingen fjädrar ju rakare kommer dämparen att stå i förhållande till svingarmen och fjädringen bli hårdare ju längre svingen rör sig, på skoter kälken jag länkat till så sitter ju dämparen åt andra hållet så ju mer den fjädrar ju mjukare borde ju fjädringen bli då dämparen kommer att vinklas mer i förhållande till den ledade svingarmen. Tänker jag rätt nu?

Jag har ingen aning om vad dom 510N egentligen anger på dämparen men jag räknar att det bör vara belastningen, alltså att dom bör klara ca 50 kg och att dubbla dämpare bör klara 100 kg.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Simnil

#7 » 14:02:29, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du tänker rätt tycker jag =)

"klara 100 kg"?? 100 kilo innan den börjar tryckas ihop, (det avgör fjädern + ev gastryck i dämparen), eller att det krävs 100kg för att trycka ihop dämparen en viss längd på en viss tid eller? Hur tungt det går att trycka ihop en dämpare beror ju på hur fort man trycker.

Skulle jag bygga kälke så gjorde jag nog helt enkelt flera fästöron i överkant på dämparen och sen provade ut i vilket hål jag skulle sätta dämparen för att det skulle funka bäst.
....fast jag hade nog helt enkelt lutat dämpare och "svingarm" åt samma håll men satt dämparens övre infästning en dämparslaglängd bakom svingarmens infästning så dämparens hela slag använts då svingarmens slag tar slut.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

busse (trådstartaren)

#8 » 08:21:13, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat och känt på dämparna och bara jag får ihop och undan med min trasiga traktorsnöslunga ska jag böra med kälken, hoppas jag kan hålla mig. Efter att "känt" på dämparna och konstaterat att dom inte känns så hårda så kommer dessa att monteras i 90 grader i förhållande till "marknivån" dock tror jag att man också gör ett eller två fästöron till övre fästet för dämparen så vill man ha kälken mjukar så flyttar man övre fästet framåt.

Man får väl provköra och provlasta lite innan man gör den helt klar och målar upp den, dämpningen är ju i första hand inte till för att slippa ha en studsande kälke utan för att få kälken att hålla och inte spricka sönder.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

jörgen.ottosson

#9 » 08:45:38, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Det är fråga om kraft kontra väg.
Gör du så att dämparen slår hälften av fjädringsrörelsen så kommer dämparen/fjädern bete sig hälften så styv som om den har 1/1 i rörelse.

Rör sig skidan vertikalt och dämparen står i 45 grader så får man väl "dämparkraften", (se nedan) = 510N/ (roten ur två). Vinkeln kommer däremot antagligen att ändras genom slaget så denna "ekvation förändras"
Normalt sett bygger man på detta sätta för att slippa ha så innibombens långa dämpare

Det mest märkliga är väl termen "dämpningskraft", vad i hela friden menar dom egentligen med det? Är det som vanligt att dom inte begriper skillnaden mellan dämpning och fjädring?


Håller med, förstår inte heller hur man kan ange en "dämpkraft" .....

Angående vinkel och kraft:
Tänk på vilken kraft som är "konstant" (= den man utgår i från)

Är det Vikten på Kälken (kälke + last): så blir (behovet av) kraften i dämparen/fjädern större när du vinklar dämparen från 90° (lodrät) mot 45°
(Kraften i dämparen = "vikten på kälken" x 1,4 ......eller = "vikten på kälken" / sin 45° ) ...eller vad nu vinkeln är.

Är det lasten i dämparen/fjädern: så blir lasten den kan bära (kälke + last ) mindre när du vinklar dämparen....
(Vikten på kälken = kraften i dämparen / 1,4 .....eller = "Kraften i dämparen" x sin 45° )

( sin 45° = 1 / "roten ur" 2 = 1/ 1,41 = 0,707 .... )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

joakim72

#10 » 10:09:54, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första gången jag hört att det är angivet ett moment på en dämpare, talar vi nu om sammma sak, en dämpare som hittas under bilen tillsammans med en fjäder eller en dämpare som håller upp bakluckan på bilen? Luckdämparna har angivet hur många Nm de orkar hålla emot innan de börjar röra på sig.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Volvot24

#11 » 10:31:06, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

En av dessa har jag för att lyfta bommen på min segelbåt.
Funkar både som fjäder, med angiven kraft och som stötdämpare.
Till funktion, som coilover. Dvs dämpare med fjäder på utsidan.

Vänds med dragstången nedåt, för då tätar oljan, och gasen stannar kvar längre.

Är det inte fjädrar TS behöver fundera på i första hand? Och därefter dämpare. Sen olika vinklar för att få till en progressiv
fjädring.
Boggiefjädrarna ser ut att jobba med sådana vinklar, flr att få bra åkkomfort.

En riktigt hård/stum dämpare knäcker ramen vid tung last.

Ex på coilover. Denna dämpare har absolut ingen som helst fjäderverkan, det står fjädern för.
Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

jörgen.ottosson

#12 » 10:50:15, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som håller upp bakluckan på en bil är inte en dämpare, det är en gasfjäder.

Fjäder: Något som ger en viss kraft per mm den trycks samman. ( fjäderkonstant k = 10N/mm ....för att trycka samman den fjädern 10mm så krävs kraften 10N/mm x 10 mm = 100N )

(viskös) Dämpare: är något som "bränner energi" enklast är att tänka sig en viskös linjär dämpare, den svarar med en kraft som är proportionell mot hastigheten, dvs om jag drar långsamt är kraften liten, drar jag dubbelt så fort är kraften dubbelt så stor. ( dämpkonstanten c = 10 Ns/m ...för att dra ut eller trycka samman dämparen med 10m/s i hastighet så krävs kraften 10 Ns/m x 10 m/s = 100N )

Det finns andra typer av dämpare, som fungerar lite annorlunda matematiskt, och man kan även göra progressiva dämpare mm, men det försvårar bara förståelsen....om man försöker förstå grunden.

Man kan ju observera att enheten för dämpkonstanten är Ns/m ( " Newton sekunder per meter" ) när man multiplicerar med hastigheten m/s ("meter per sekund") så tar meter och sekunder utvarandra ....kvar blir kraften ( N , Newton)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Volvot24

#13 » 10:54:46, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oooooh

Nu slipper jag fundera på detta nåt mer :thumme:

Men den jag nyttjar på båten har ingen explosiv gång till mindre längd om den från början är fullt utdragen, eller tvärtom.
Måste ta det lite lugnt, annars går det onödigt tungt, i vart fall när jag ska ha ned bommen utan skottalja.
Verkar ha en stötdämpande funktion.


Tar mig kaffe :coffee:
Senast redigerad av Volvot24 11:04:21, 11-03-2018, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

jörgen.ottosson

#14 » 11:00:28, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:coffee: :grin: har precis kokat....
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

torbjorn_forsman

#15 » 11:02:24, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en del sammanhang specar man stötdämpare genom att ange dämpkraften i N vid en viss slaglängd och en viss frekvens. För personbilsstötdämpare kan t ex 100 mm slaglängd och 100 slag per minut förekomma. Vanligtvis gäller olika värden på dämpkraften för drag respektive tryck.

:coffee: dröjer nog en stund till här. Skulle redan ha varit på väg till stugan för länge sen och ska inte försena mig ännu mer genom kaffekokning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se