Lager av Robalon och rostfritt
-
Zeke Lamm
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Lager av Robalon och rostfritt
Jag skall göra nya lager till rodret pÄ min bÄt. Det kan bli ganska kraftiga pÄfrestningar nÀr 6 ton segelbÄt tumlar runt i fyra meter höga vÄgor, men rotationen Àr minimal, som mest 10-15 grader fram och tillbaka. Lagren sitter under vattenlinjen och fÄr dÀrmed hyfsad kylning.
Jag tÀnkte mig att varje "gÄngjÀrn" utgörs av en hylsa ca ytterdia 30 mm och ca 100 mm lÄng. HÄlet genom hylsan Àr dia 10 mm, genom hÄlet gÄr en skruv som klÀmmer fast hylsan. PÄ hylsans utsida trÀs ett flÀnslager i varje Ànda. Detta lager Àr ca 50 mm i ytterdia, flÀnsen Àr ca 65 mm. FlÀnslagren hamnar i ett rör som i sin tur Àr svetsat i rodret.
Jag tÀnkte göra flÀnslagret av Robalon eller motsvarande.
Hylsan skulle jag helst vilja göra av rostfritt, men, och detta Àr min frÄga, Àr rostfritt ett lÀmplig material?
Glider Robalon tillrÀckligt bra mot rostfritt eller borde jag göra hylsan av lagerbrons?
Eller göra utterligare en hylsa av Robalon som trÀs över den rostfria hylsan sÄ att Robalon glider mot Robalon, istÀllet för att Robalon glider mot rostfritt eller brons?
Min empati med olika lagermaterial Àr lÄgt utvecklad, dÀrav frÄgan. Det enda jag vet Àr att Robalon inte svÀller i vatten och att det Àr segt som sjutton, dÀrmed lÀmpligt.
Jag tÀnkte mig att varje "gÄngjÀrn" utgörs av en hylsa ca ytterdia 30 mm och ca 100 mm lÄng. HÄlet genom hylsan Àr dia 10 mm, genom hÄlet gÄr en skruv som klÀmmer fast hylsan. PÄ hylsans utsida trÀs ett flÀnslager i varje Ànda. Detta lager Àr ca 50 mm i ytterdia, flÀnsen Àr ca 65 mm. FlÀnslagren hamnar i ett rör som i sin tur Àr svetsat i rodret.
Jag tÀnkte göra flÀnslagret av Robalon eller motsvarande.
Hylsan skulle jag helst vilja göra av rostfritt, men, och detta Àr min frÄga, Àr rostfritt ett lÀmplig material?
Glider Robalon tillrÀckligt bra mot rostfritt eller borde jag göra hylsan av lagerbrons?
Eller göra utterligare en hylsa av Robalon som trÀs över den rostfria hylsan sÄ att Robalon glider mot Robalon, istÀllet för att Robalon glider mot rostfritt eller brons?
Min empati med olika lagermaterial Àr lÄgt utvecklad, dÀrav frÄgan. Det enda jag vet Àr att Robalon inte svÀller i vatten och att det Àr segt som sjutton, dÀrmed lÀmpligt.
-
fretchi
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Re: Lager av Robalon och rostfritt
Ăr ingen expert men vet att vi anvĂ€nt robalon mot just rostfritt i ett glidlager. Tror inte plaster Ă€r sĂ„ brydd i vilken metall lagret möter. Ytfinheten i lagerytan kan dĂ€remot vara vits att vara lite noggrannare med.
-
tortap
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Vi har ju ingenjörer hÀr men om en lallare fÄr spekulera...
TvÄ hÄrda material, tex rostfritt-rostfritt sÄ kommer det in skrÀp och agerar slipmedel, glidlagret skÀr ihop eller nöts onormalt fort.
TvÄ mjuka material Àr mjuka och kan vÀl ge med sig med glapp som resultat.
HÄrd tapp och hÀrdad bussning med smörjning sÄ skejtar tappen mot bussningen sÄ det kan ju funka med smörjning.
HÄrt material i tappen och ett mjukt material i bussningen, bussningen fÄr stöd den Àr relativt tunn, tappen Àr hÄrd. SkrÀp som kommer in bÀddas in i det mjuka materialet och bussningen glider mot den hÄrda tappen och hÄller dÄ bÀttre Àn tvÄ likadana material. Babbitlager Àr Ät det hÀr hÄllet, en vÀldigt fin tolerans av ett mjukt material mot en hÄrd tapp, karbider och annat jox bÀddas in i det mjuka materialet och förhindrar förtida slitage.
Vet inget om marina tillÀmpningar men ett lager av robalon eller brons verkar rimligt. Klart man gör resten i rostfritt
TvÄ hÄrda material, tex rostfritt-rostfritt sÄ kommer det in skrÀp och agerar slipmedel, glidlagret skÀr ihop eller nöts onormalt fort.
TvÄ mjuka material Àr mjuka och kan vÀl ge med sig med glapp som resultat.
HÄrd tapp och hÀrdad bussning med smörjning sÄ skejtar tappen mot bussningen sÄ det kan ju funka med smörjning.
HÄrt material i tappen och ett mjukt material i bussningen, bussningen fÄr stöd den Àr relativt tunn, tappen Àr hÄrd. SkrÀp som kommer in bÀddas in i det mjuka materialet och bussningen glider mot den hÄrda tappen och hÄller dÄ bÀttre Àn tvÄ likadana material. Babbitlager Àr Ät det hÀr hÄllet, en vÀldigt fin tolerans av ett mjukt material mot en hÄrd tapp, karbider och annat jox bÀddas in i det mjuka materialet och förhindrar förtida slitage.
Vet inget om marina tillÀmpningar men ett lager av robalon eller brons verkar rimligt. Klart man gör resten i rostfritt
-
nimbus
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Jag svarvade ett lager till en segelbÄt för lÀnge sen. Lagret var intryckt i ett gjutet rostfritt rör och snurrade mot roderaxeln som var rostfri. Delrin eller POM som Àr samma sak anvÀndes. Han som bestÀllde har jobbat med segelbÄts tillverkning förut sÄ jag tror han har koll
- "it always impossible until itÂŽs done"
Favorit ordsprÄk: "sÄ gÄr det"
Favorit ordsprÄk: "sÄ gÄr det"
-
jpd
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
HydrovÄg SG10 - Ort: SkÄne

SÄ hÀr gjorde jag: Var fÄ tag pÄ bussning i Delrin / Acetal?
-
Zeke Lamm
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Tack för alla svar.
NÀsta steg blir att plocka ner rodret, rita lager och bussning samt bestÀlla eller svarva sjÀlv. Tidsbrist och att det Àr dyrt att handla Robalon i liten kvant gör nog att jag bestÀller bÄde lager och bussning frÄn nÄgon som har material hemma.
NÀsta steg blir att plocka ner rodret, rita lager och bussning samt bestÀlla eller svarva sjÀlv. Tidsbrist och att det Àr dyrt att handla Robalon i liten kvant gör nog att jag bestÀller bÄde lager och bussning frÄn nÄgon som har material hemma.
-
Orsa
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: MF 135, MF 35 (sÄld), IH 434, MF 595T (sÄld), MF65 Halvband, ZL16F kinalastare, Lynx 5900

Nylatron Àr en kompetent kandidat i den anvÀndningen
-
Berit
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Fiat traktorer

Plast Àr en soppa olika tillverkare har egna namn .POM (polyoxymetylen) tror jag pÄ . PA (polyamid) Nylon Àr mindre lÀmpligt för de absorberar vatten och svÀller. PE (polyeten) som jag tror Robalon Àr . PE 1000 Àr inte lika slitstarkt som PA-, POM-plast
- HVA59
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (sÄld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationÀrmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat... - Ort: NorraskÄne

POM Àr dessutom ett vÀldigt trevligt material att bearbeta 
Ăr man dum i huvet sĂ„ fĂ„r hela kroppen lida...
//Erik
//Erik
- rospigg
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69 - Ort: Uppland

Och Delrin Àr avsett att arbeta med vatten som smörjmedel, men dÄ ska det talas om vad det Àr för mÄtt pÄ axel, utvÀndigt mÄtt pÄ lagret samt lagrets lÀngd, sen Äterkommer leverantören med mÄtten, och antal rillor för smörjspÄr - och detta kostnadsfritt nÀr du köpt materialet frÄn dom.
SĂ„ jobbar firmor som levererar bra grejer ....
SĂ„ jobbar firmor som levererar bra grejer ....
-
Orsa
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: MF 135, MF 35 (sÄld), IH 434, MF 595T (sÄld), MF65 Halvband, ZL16F kinalastare, Lynx 5900

Nylatron kan i rodersammanhanget lÀmpligen lÀggas i vatten ett par dar innan bearbetningen. Vi har valt den i en mycket krÀvande miljö. I en pappersmaskins vÄta Ànde dÀr den ocksÄ rengörs med bÄde starkt sura som basiska medel. Syrafasta axlar i nylatronlagringar.
- rospigg
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69 - Ort: Uppland

Cutlesslager Àr Àven de avsedda att smörjas med vatten. (FÀrdiga hylsor med rillat gummi mot axeln, hjÀrtstocken i ditt fall, i en hylsa av komposit eller rostfritt. Komposit Àr att föredra dÄ det hittills inte fungerat lÄngvarigt att vulka mot rostfritt)
SÄdana brukar fungera i mÄnga Är.
SÄdana brukar fungera i mÄnga Är.
-
Berit
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Fiat traktorer

Polyoximetylen (POM) Àr en polymer och en elastisk termoplast. Alternativa namn polyformaldehyd eller acetalplast, dÄ polymeren Àr uppbyggd av acetalgrupper. Handelsnamn Àr Acetal, Polyacetal, Delrin, Hostaform, Kepital och Tenac.