Jag skall göra nya lager till rodret på min båt. Det kan bli ganska kraftiga påfrestningar när 6 ton segelbåt tumlar runt i fyra meter höga vågor, men rotationen är minimal, som mest 10-15 grader fram och tillbaka. Lagren sitter under vattenlinjen och får därmed hyfsad kylning.
Jag tänkte mig att varje "gångjärn" utgörs av en hylsa ca ytterdia 30 mm och ca 100 mm lång. Hålet genom hylsan är dia 10 mm, genom hålet går en skruv som klämmer fast hylsan. På hylsans utsida träs ett flänslager i varje ända. Detta lager är ca 50 mm i ytterdia, flänsen är ca 65 mm. Flänslagren hamnar i ett rör som i sin tur är svetsat i rodret.
Jag tänkte göra flänslagret av Robalon eller motsvarande.
Hylsan skulle jag helst vilja göra av rostfritt, men, och detta är min fråga, är rostfritt ett lämplig material?
Glider Robalon tillräckligt bra mot rostfritt eller borde jag göra hylsan av lagerbrons?
Eller göra utterligare en hylsa av Robalon som träs över den rostfria hylsan så att Robalon glider mot Robalon, istället för att Robalon glider mot rostfritt eller brons?
Min empati med olika lagermaterial är lågt utvecklad, därav frågan. Det enda jag vet är att Robalon inte sväller i vatten och att det är segt som sjutton, därmed lämpligt.