Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Godstjocklek vagnsram

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

oestergard (trådstartaren)

#1 » 09:14:04, 15-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Sitter och planerar ett vagnsbygge för en 5000L vattentank. Ramen kommer att bestå av 100X200 profil och kommer att bli rektangulär och tanken går en bit ned i ramen, "infälld" . Längden ca 3,5m och bredden ca 1,1m innermått och förses med boggie. Hade tänkt mig 5-6mm ? Borde väl räcka men jag vill heller inte ligga i underkant ifall jag någon gång byter tank, typ max 6000L. Känner mig ganska ute när det gäller hållfasthet osv :help:
oestergard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:48, 02-12-2010
Maskintyp: Traktor



dc_lindberg

#2 » 10:41:04, 15-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

5-6mm ?
vinkeljärn?
fyrkantsjärn?
rör?
stålkvalité?
MIG, Gas, pinne?
En eller två axlig?
Registrerad eller oregistrerad?
Landsväg eller "hemma på tomten"?
Hjulaxel?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

oestergard (trådstartaren)

#3 » 12:22:42, 15-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag skrev visst inte allt jag tänkte
Det var alltså rörbalk i 100X200X 5 eller 6mm eller? vanlig RHS.
Boggie var det alltså, vilken är ganska kraftigt tilltagen så den kommer att ligga ganska lång mot mitten. Vagnen kommer att gå på både landsväg och "hemma" men här i Finland behövs traktorvagnar ej registreras.

Angående svetsmetod så tror jag i det här fallet att det mer beror på hurudan dag "svetsaren" har.... :vissla: MIG lär det bli i alla fall.
Känns väl som att 6mm borde räcka mer än väl men någon som donat lite mer vagnar än mig kanske kan ge sin åsikt
oestergard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:48, 02-12-2010
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#4 » 13:05:44, 15-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sunt förnuft kommer man långt med :)

Boggie? Du kommer alltså att använda ett utrangerat lastbils-släp och bara bygga en hållare/ram för vattentanken?
I så fall klarar du dig säkert med 5mm's 30x30 eller nått sånt.
Har tanken skvalpskydd?
Om inget skvalpskydd så se upp med tyngdpunkten så ekipaget inte lägger sig på sida för dig.

Så vitt jag begriper, utan att kunna, är att den svaga punkten på en vagn är den bärande ramen å är den ett gammalt släp så ska du inte ha något alls att bekymra dig om :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

MN

#5 » 14:14:08, 15-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med två parallella 200x100x5(6) kommer det räcka gott och väl för en vattentank på 6 m3.

Lägg omsorgen på hur draget ansluter mot ram och att du får vettig hitchbelastning.

Har du färdiga boggis att svetsa dit eller bygger du själv?

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

oestergard (trådstartaren)

#6 » 20:19:30, 15-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Med två parallella 200x100x5(6) kommer det räcka gott och väl för en vattentank på 6 m3.

Lägg omsorgen på hur draget ansluter mot ram och att du får vettig hitchbelastning.

Har du färdiga boggis att svetsa dit eller bygger du själv?


Hej
Ok lite som jag trodde då.
Draget blir det att lägga ned lite extra tid på för att få det starkt och funktionellt.
Använder gammal boggie från en uttjänt svämgödselkärra. Tänkte lägga infästningen för boggien direkt i rambalken och fälla ned tunnan mellan dom för att få ned tyngdpunkten så mycket som möjligt och för att detta skall lyckas kommer jag att bredda boggien rejält. Bredden blir åt 2,5 - 2,6m totalt.
Cirkeln som skulle föreställa tunnan har ej rätt dimension och tvärbalkarna fästs under rambalkarna för att få ner tunnan maximalt.


Bild
oestergard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:48, 02-12-2010
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#7 » 21:12:46, 15-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godstjockleken har egentligen mindre betydelse, det är oerhört svårt att kompensera en för låg balk med grövre material. Så utförande på balken är mycket viktigare än tjockleken på materialet. Så fundera i första hand på det optimala utförandet på balken, studerar du olika balkar i en belastningstabell blir du förvånad. 200mm är ganska lågt om du funderar på ett senare öka volymen på tanken, men är tanken vettigt infäst i ramen så blir tanken i det närmast självbärande i konstruktionen så oftast tar man till ramen i överkant på tankvagnar. Det kritiska i konstruktionen brukar vara axelns och dragets infästningar. Boggins infästning i ramen brukar man få "boxa" ordentligt och bäst brukar det vara du även kan fästa dragets bakre fäste i den boxen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jörgen.ottosson

#8 » 09:46:42, 16-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med, tunnan är ju nästa den perfekta lastbäraren i sig själv......problemet är bara att den har troligen för tunn och "rak" plåt för att klara av krafterna (böjmoment) från dragbalken och tryckkraften från infästningen av boggin. Så själva utmaningen är att sprida (fördela) ut dessa laster mot tunnan eller bygga en ram som eliminerar dem och sedan bara ställa tunna på. (och då strunta i att den kan hjälpa till, om du tittar på din bild så ser du att den gammla lösningen är precis så, den fördelar kraften från boggin till tunnan, troligen motsvarande vid draget.)

Det finns tyvärr inget enkelt svar på vilken tjocklek som behövs, när varje lösning har sin optimala tjocklek.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

BGullb

#9 » 09:58:26, 16-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör annars som på lastbilar. De ramarna är många gånget gjorda av två balkar som ligger i varandra. Lite tunnare gods och an annan kvalitet kanske, men ramen blir vridstyvare.
Eller åk till en lastbilsskrot och se vad en ram till en 8-10 tons bil kostar.
En ram till en Volvo F6 eller F7 skulle säkert fungera.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se