Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Dimensionering gasfjäder

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

Konstorsråttan (trådstartaren)

#1 » 23:01:48, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjo.
En lucka i aktern på ruffen på båten skulle behöva ett par gasfjädrar för att hålla sig öppen. I dagsläget har den ingenting dvs när man jobbar ut genom den så hänger den och trycker mot ryggen, varken bekvämt eller säkert. Då är frågan hur pass kraftiga gasfjädrar man behöver. Jag läste ju lite om sånt här i skolan för många år sen men jag kan ju inte påstå att jag känner mig säker i mina beräkningar, kan nån se nått som är uppenbart åt helsike så får ni gärna skrika till.

Bild

Luckan väger alltså uppskattningsvis 10 kg. Den ska lyftas ut 90 grader från ruffen. Mina tänkta fästpunkter är halvägs ut på luckan och för enkelhetens skull lika långt ned från gångjärnet på ruffen. Det borde betyda att gasfjädern blir monterad i 45 graders vinkel från kraften dvs belastningen på fjädern, X blir:
sin(45) = 100/X
X = 100 / sin(45)
X = 141 N
Delar man det sen på två gasfjädrar så får de ta 70.5 N per styck. Sen antar jag att man behöver lite överstyrka, den ska ju hålla sig öppen även om det fungar lite, nån som har ett hum om hur mycket? Har jag valt stödpunkterna tokigt? Övriga åsikter?

/ Råttan.

1 person gillar det här inlägget.
Konstorsråttan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:31, 08-07-2013
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Fredrik_

#2 » 23:32:03, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var hamnar fästpunkterna i förhållande till varandra med stängd lucka.....

Blir väldigt svårt att hitta en dämpare som har lämpliga arbetslängder dit! Tankevurpa!
Normalt sitter de med en ände relativt nära ledpunkt/gångjärn och den andra 'lagom' mycket längre ifrån för att ge plats för den hoptryckta dämparen.

Borde finnas inbyggnadstips hos de olika leverantörerna/grossisterna! Kika annars på andra liknande konstruktioner..

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andreas Mattsson

#3 » 23:43:02, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Var hamnar fästpunkterna i förhållande till varandra med stängd lucka.....

Blir väldigt svårt att hitta en dämpare som har lämpliga arbetslängder dit! Tankevurpa!
Normalt sitter de med en ände relativt nära ledpunkt/gångjärn och den andra 'lagom' mycket längre ifrån för att ge plats för den hoptryckta dämparen.

Borde finnas inbyggnadstips hos de olika leverantörerna/grossisterna! Kika annars på andra liknande konstruktioner..



håller med,,dom kan ju som max röra sig halva sin totala längd,så du behöver dra in den lite över hälften närmare mot gångjärnen på luckan för att det ska ha en chans att funka.

eller om infästningen mot det andra stycket är starkare än luckan så kan du flytta dom längre ut på luckan och högre upp på infästningen mot stycket så slipper du mycket belastning på luckan.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Volvo BM 6300

#4 » 23:50:39, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måtten påminner om luckan jag har över liften på min lastbil, där har jag löst det med 2 st gasfjädrar från Swedol. De har inbyggnadsmått 495 mm och slaglängden 200 mm. Styrkan är 900 N. Det hade förmodligen klarat sig med något svagare, men det blev klart godkänt.
Fästet på luckan sitter ca 20 cm ut och det andra fästet sitter därför ca 50 cm ner.
Volvo BM 6300
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:54:22, 20-10-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 6300

Konstorsråttan (trådstartaren)

#5 » 23:54:07, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon! Precis sånt jag behöver höra, och ni har såklart rätt. :nikka: Har sökt på nätet utan att hitta några bra råd och pratat med folk i båttillbehörsaffärer men de har ingen aning. Vanligaste där är nog att man ersätter en befintlig. Är mest orolig för luckan, ruffen ska nog hålla, så jag flyttar den punkten utåt.
Nån som har nån åsikt ang matten? Får såklart räkna ut vad nya vinkeln blir när jag flyttar fästpunkten men i övrigt?

/ Råttan.
Konstorsråttan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:31, 08-07-2013
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PerÖ83

#6 » 01:37:09, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att dom i båttillbehörsaffärerna inte ska fixa de :klia:
Exempel
Bild
Gör nya beräkningar, så ska jag försöka hitta fjädrar åt dig :smile:
:off_topic: Hitta höll på å bli <olämpligt ordval> :uupps: , när jag skrev, inte bra :lmao: tur jag försöker :laes_detta: innan jag skickar :lmao:
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Andreas Mattsson

#7 » 02:05:10, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstorsråttan skrev:Kanon! Precis sånt jag behöver höra, och ni har såklart rätt. :nikka: Har sökt på nätet utan att hitta några bra råd och pratat med folk i båttillbehörsaffärer men de har ingen aning. Vanligaste där är nog att man ersätter en befintlig. Är mest orolig för luckan, ruffen ska nog hålla, så jag flyttar den punkten utåt.
Nån som har nån åsikt ang matten? Får såklart räkna ut vad nya vinkeln blir när jag flyttar fästpunkten men i övrigt?

/ Råttan.



du stressar gångjärnen mindre då avståndet mellan dom å dämparen blir längre,tyvärr har du ditt "handtag" i luckan ungefär på linje med dämparens infästning och det kan göra den trög att stänga dom första cm.

placerar man dom längre in på luckan så får du automatiskt en häveffekt genom luckan och blir därför starkare.

vinklar är lurigt på saker å ting,nån bättre än mig får fortsätta med ideèr,jag har nog bara testat fram :smile:
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Fredrik_

#8 » 09:23:18, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska luckan INTE vara självöppnande, måste även ledpunkten på luckan hamna innanför linjen mellan den andra leden och gångjärnet vid stängd lucka!
(Så dämparen börjar gå ut igen, men för att trycka igen luckan.)
(En konsol som flyttar fästpunkten 5-10cm från luckan räcker)

Skulle nog kunna mäta/fota lite i veckan, om ingen får fram beräkningsgrunderna innan dess...

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JD400

#9 » 15:31:19, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du en länk http://www.dictator.nl/Downloads/EN/Reg.6/614-E-121005_Selecting_and_Calculating_Gas_Springs.pdf som verkar ge en utförlig beskrivning hur du väljer rätt gasfjäder.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Konstorsråttan (trådstartaren)

#10 » 21:01:02, 09-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Tejpade upp lite snören efter de mått som Volvo BM 6300 hade använt, ena fästpunkten 50 cm från gångjärnet, andra 20. Då skulle det passa med en fjäder från Swedol på 300 N, blir 600 N med en på varje sida. Känns mycket men det kanske det inte är? Alla gillar bilder:
http://bouillabais.se/gasstruts/20140308_154209.jpg
Vette tusan vilket alternativ som är bäst? Det närmaste, styrbordssidan, så får jag upp det högre och risken minskar att man trasslar in tampar i dem men istället får man den mer i ansiktet när man tittar utåt det skulle också stressa gångjärnet minst om jag förstått er rätt vilket ju är bra. Babordssidan det omvända. Vad är vanligast i proffsinstallationer?
Luckan låses med gummibeslagen som syns i bilden så nån risk att den ska öppna på eget bevåg ska det inte vara även om ledpunkterna inte blir som Fredrik beskriver. Ska plugga lite i länken JD400 postade. Allt blir alltid mycket krångligare än man från början trott. :grin:

/ Råttan.
Konstorsråttan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:31, 08-07-2013
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Volvo BM 6300

#11 » 21:08:03, 09-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova först med bara en gasfjäder, jag tror det räcker.
Gör fästet som Fredrik beskrev:
Fredrik_ skrev:Ska luckan INTE vara självöppnande, måste även ledpunkten på luckan hamna innanför linjen mellan den andra leden och gångjärnet vid stängd lucka!
(Så dämparen börjar gå ut igen, men för att trycka igen luckan.)
(En konsol som flyttar fästpunkten 5-10cm från luckan räcker)

Skulle nog kunna mäta/fota lite i veckan, om ingen får fram beräkningsgrunderna innan dess...
Volvo BM 6300
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:54:22, 20-10-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 6300


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se