Har hittat de viktigaste delarna till bygget. Köpte ett begagnat vändkranslager på lastbilsskroten.
Diametern är 1,1 meter. Första tanken var att ha remdrift på utsidan av lagret men det har för stor
diameter till den
växel jag ska ha. Skulle gå för sakta med en rimlig storlek på drivhjulet. Trodde väl aldrig att jag skulle drabbas av problemet med för låg hastighet i det här projektet. Nu är tanken att svetsa fälgen som på bilden och låta remmarna driva på den. Blir nog rätt bra att den ligger på undersidan också. Växeln med sin
remskiva ligger därmed också dold på undersidan.
På Blocket hittade jag faktiskt två växlar (en i
reserv!) med 1500 rpm elmotorer och en snäckväxel som ger ett utgående
varvtal på 4 rpm (!) och 1600 Nm. Dessutom en oanvänd frekvensreglering med tillhörande
nödstopp, strömställare och en enklare PLC-variant. Provkört med en separat potentiometer för varvtalsstyrning och ett program som vänder rotationsriktning var 5:e minut.
Nu gäller det att hitta en remskiva runt 18 cm till växeln och sedan dags att göra en
ritning och köpa stål.