Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Skrittmaskin

49 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera materialval och hållfasthet här

Jimmy Nilsson

#16 » 18:42:52, 02-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norpan skrev:Bygg bättre grindar än dessa, eller era hästar är kanske inte lika annorlunda.
http://www.youtube.com/watch?v=KH7kjMMA6hU



Den modellen där ska ha ström i sig. Ett stängselaggregat helt enkelt. Men grinden måste kunna vippa. Hästar är ju inte överdrivet begåvade.. Rätt som det är så hittar dom en Aggresiv gråsten vars enda syfte här i världen är att äta upp nämnda häst. Då ska den bara bort oavsett vad som står ivägen. Så grindarna måste kunna vippa. Antingen via böjbara stänger med ström i ell som jag tänker bygga. en vanlig grind på gångjärn. Gillar inte det där med strömmen nämligen.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor



jörgen.ottosson

#17 » 18:53:54, 02-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Webbola99 skrev:Hej,
...
Men växlarna verkar vara rackarns dyra om de ska klara moment runt 700-1000Nm och ha en utväxling som räcker till.
...


Jag säger det en gång till, stirra dig inte blind på momentet......det är bara vad teoretiskt en motor på 0,4kW kan leverera växlad till det varvtalet. Värdet som står i en tabell när du ska köpa motor är ett värde för kontinuerlig drift själva växeln tål troligen betydligt mera som tillfällig belastning.

Skaffa en motor med effekt runt det området, men en nedväxling så du kommer så nära som möjligt.

om du tex hittar en som ger 30rpm ut. ( du vill ju landa runt 3-6rpm tex) så monterar du den med en utväxling på 5-10ggr mot själva "karusellen".....det kan du göra antingen med en remskiva som är 5-10ggr större på karusellen än på växelns utgående axel.....eller låta en rulle på växelns axel driva "karusellen" mot ett gummihjul som är 5-10ggr större än rullen.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

islander

#18 » 19:13:45, 02-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plundra någon gammal tröska/skärbord på en variator?
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70

Norpan

#19 » 21:04:31, 02-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hör med Swedrive hur mycket de vill ha för en motor med växel eller bara växeln om du har motor själv.
Ta hem pdf:en som heter snäckväxlar så har du lite att läsa.
http://www.pmcgroup.se/sv/Om-oss/Vara-v ... /Dokument/
Ska du ha på en frekvensomriktare vill du ha en trefasmotor som är lindad för 230/400V om du vill köra den på enfas.

Edit:
Tycker förövrigt att filmen visar vilken tankekraft vissa hästar besitter. :mrgreen:
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Webbola99 (trådstartaren)

#20 » 12:22:36, 03-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

ja, även om han går fel håll så får han ju motion i alla fall.... :smile:
Hoppas de andra hästarna i stallet gör på samma sätt.

Jag har också sett lösningen med ett mindre däck mot en stålbana och funderat på den. Som du säger så blir det en slirfunktion
som skyddar häst och motor. Dessutom så behövs ett stort laget, ett svängkranslager på 700-1000 mm och då blir det rätt naturligt att sätta en rund platta på det och ett rundvalsat plattjärn som bana för remmar eller ett hjul. Ett hjul kräver kanske regnskydd med tanke på minskad friktion om det regnar?

Såg att ngn elektriker skrev att han lät fq styrningen gå ner till 20% men om man ska ligga där kontinuerligt så blir det kanske problem?
Finns elmotorer med separatmatad fläkt har jag sett men allt kostar ju.

Vad händer med momentet på elmotorn om man sätter remskiva eller gummhjul på elmotorn och växlar ner varvtalet?
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#21 » 17:10:02, 03-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Momentet på elmotorn (elmotorn axel, innan ev.växel) är det samma... 0,4Kw ca 1500rpm => 2,55Nm (Väljer du en större effekt, så blir momentet också större)

...momentet på "karusellen" är alltid 2,55Nm x nedväxlingen

tex nedväxling 300ggr ( 1500/300 =5rpm på "karusellen") 2,55Nm x 300 = 765Nm


...det är samma princip som en hävstång, är inte svårare.....ett kuggväxel är vara en "kontinuerlig" hävstång.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77

#22 » 18:09:42, 03-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nått svängkranslager behövs ju inte om man är beredd att ha en viss höjd på axeln. Istället för ett 1m stort lager kan man ha en 1m lång typ 50mm axel i stället med ett litet lager i var ända. Dessa båda typer har precis samma funktion. Anledningen till att man inte har det på släpvagnar är bl a för att man vill ha lastutrymmet slätt(låg bygghöjd med svängkranslager). Min utläggning spelar ju ingen roll om du kommer över ett gammalt dollylager billigt/gratis men i fall kostnaden spelar roll så blir det mycket billigare bara med små lager och lite stödsträvor istället.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Norpan

#23 » 18:24:13, 03-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går utmärkt att ha dit en helt vanlig 120mm, eller en annan passande fläkt på fläktkåpan på en normalfläktad motor.
Det kan kanske behövas lite plåtarbete men man behöver vanligtvis inte köpa en färdig separatfläktad motor.

En bakaxel från nån bil i lämplig storlek kanske skulle gå att ha som lagring i mitten.
Såga av det ena röret och lite svets för att låsa diffen, så brukar det vara nånstans mellan 3-5/1 i utväxling.
Kanske släppa lite på förspänningen mellan lagren åxå så den inte går tungt i onödan.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

torlin

#24 » 19:51:51, 03-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller kanske använda en framhjulslagring från en bil, svetsa armarna i fälgen och driva med en axel som ligger an mot däcket.
Då får du en sista utväxling på drygt 10 ggr (med ca 5 cm axel) + en slirkoppling som du kan justera med hur hårt axeln trycker mot däcket.
(antingen genom att flytta axeln eller "snikvarianten" med fast axel och bara ändra lufttrycket i däcket).

Har man hela grindar med gångjärn behöver den nog dimensioneras lite kraftigare än den i filmen.
Momentet = (kraften som krävs för att vicka upp en grind) * 8 m (eventuellt *4 om alla hästarna går baklänges samtidigt)
Grindarna får ju inte väga så mycket, annars blir det stora moment.

Hade ingen aning om vad en skrittmaskin var innan jag läste denna tråd.
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

Webbola99 (trådstartaren)

#25 » 21:38:32, 03-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

varianten med en bakaxel var faktiskt en av de tidigare idéerna. Föll väl lite grann på att det bara blir en nedväxling på 3-4 ggr och krävs en elmotor med växel i alla fall. En variant som är lite för "bonnig" till och med för mig :cool: är den här där man till och med har med bilens växellåda:
http://www.youtube.com/watch?v=3bwC2RpFOYg
Den har en liten annan princip, som inte används i Sverige, där hästarna är fastbundna i armen och leds runt i stället.

Ett nytt svängkranslager kostar runt 10000 kr men har talat med en lastbilsskrot och det finns nog begagnade att få tag i. Men varianten med axel och två lager, koniska rullager kanske, har jag funderat på. Kan vara en snygg lösning då armarna stagas med vajrar som fästs i centrum i ett "torn" så en lång axel blir rätt naturlig. Svängkranslager ger dock en bredare "bak" som allt sitter på (nej, jag är inte konstruktör......vilket ni kanske förstått vid det här laget)

Separat kylfläkt är ju en bra idé som går att göra rätt enkelt.Vågar man ligga på ned mot 20% fq med en sådan tro?

Eftersom holländarna verkar vara stora på skrittmaskiner så sökte jag och hittade ett intressant projekt:
http://prezi.com/xp6-ysxdtbva/untitled-prezi/
De verkar ha köpt ett färdigt paket med elmotor/växel och styrning men tyvärr står det inte vilket växel det sitter på motorn. Tycker också att armarna verkar väl kraftiga, 80*80 mm och flera maskiner jag sett i Sverige har 50*50*3mm i stället. Men de verkar ha gjort ngn form av Hållf beräkning i alla fall.

Har laddat ner underlaget om snäckväxlar och det får bli kvällslektyr

1 person gillar det här inlägget.
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

torlin

#26 » 11:31:21, 04-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker ett svängkranslager som antagligen är dimensionerat för ett antal tonmeter moment verkar vara rätt mycket overkill.
Lagringen i denna kommer ju nästan bara belastas vertikalt, då armarna är lika tunga och du inte har någon vertikal belastning ute på armarna.
Varför inte tex en axeltapp till släpvagn, typ den här:
http://www.jula.se/axeltapp-fyrkantsror-1000kg-332098
Eller om du vill vara på den säkra sidan en för lastbilssläp.
Videon med bakaxeln använder ju bara hjullagret och där finns det ju ändå risk för större moment på lagret om hästarna rycker i armen.
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

Webbola99 (trådstartaren)

#27 » 10:39:00, 05-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

om jag tolkar "stämman" rätt och lägger ihop era synpunkter så blir det en lösning som passar budget enligt skissen.
Synpunkter? Håller det ihop tror ni?
Axeldiameter 50mm, axellängd ca 1m, en axeltapp fråb Jula till en släpkärra 750kg (har en gammal Opelfälg jag kan bulta på också), kilrepsdrift som förutom nedväxling står för slirfunktion om någon häst bråkar. Momentet ska jag ju inte orora mig för enligt Jörgen :grin: men vad sägs om en elmotor på 0,75kW. Känns tråkigt att köpa en för klen motor. Två alternativ för att reducera varvtalet:
1. Fq-styrning på 30%+en växel med I=100 och en elmotor på 1400 rpm. Kilremsskivorna I=3 ger ett varvtal på 1,4. +Hemmasnickrad kylfläkt
2. Fq-styrning på 50% med en växel med I=160 och en elmotor på 1400 rpm. Kilremsskivorna I=3 ger ett varvtal på 1,45
Det stämmer inte helt, enligt min "Benchmarking" så måste jag ner på ett varvtal på 1,3 rpm på "karusellen"

Bild
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

ja-bond77

#28 » 11:52:06, 05-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror jag får rätta mig en aning. Med 1m 50mm axel så tänkte jag mig stödpunkter vid lagren i båda ändarna. Enligt skissen blir armarna monterade överom lagringarna och kan således (kanske) kröka axeln om nånting händer ut i ändarna. T ex nån som kommer på att göra pull-ups ute i ändan 8m ut kan väl nog kröka en 50mm axel... Rätt omständigt att få till en övre stödpunkt för armarna... Kanske bäst med ett kraftigare nav/axel då... Eller så är jag onödigt försiktig... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Norpan

#29 » 17:35:23, 05-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och så sätter du en potentiometer på frekvensomriktaren så du kan ställa hastigheten snabbt och lätt.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Webbola99 (trådstartaren)

#30 » 10:28:34, 06-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yes,

och ett tidrelä som efter ca 5 minuter slår av motorn, låter den rulla ut, och sedan påverkar ett relä som skiftar lindningarna i motorn så att karusellen börjar snurra på andra hållet. Så slipper hästarna bli yra och får träna på andra hållet. Kanske en fq-styrning har en hel del av det i sig redan?
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se