Hej,
varianten med en bakaxel var faktiskt en av de tidigare idéerna. Föll väl lite grann på att det bara blir en nedväxling på 3-4 ggr och krävs en elmotor med
växel i alla fall. En variant som är lite för "bonnig" till och med för mig
är den här där man till och med har med bilens växellåda:
http://www.youtube.com/watch?v=3bwC2RpFOYgDen har en liten annan princip, som inte används i Sverige, där hästarna är fastbundna i armen och leds runt i stället.
Ett nytt svängkranslager kostar runt 10000 kr men har talat med en lastbilsskrot och det finns nog begagnade att få tag i. Men varianten med
axel och två lager, koniska
rullager kanske, har jag funderat på. Kan vara en snygg lösning då armarna stagas med vajrar som fästs i centrum i ett "torn" så en lång axel blir rätt naturlig. Svängkranslager ger dock en bredare "bak" som allt sitter på (nej, jag är inte konstruktör......vilket ni kanske förstått vid det här laget)
Separat
kylfläkt är ju en bra idé som går att göra rätt enkelt.Vågar man ligga på ned mot 20% fq med en sådan tro?
Eftersom holländarna verkar vara stora på skrittmaskiner så sökte jag och hittade ett intressant projekt:
http://prezi.com/xp6-ysxdtbva/untitled-prezi/De verkar ha köpt ett färdigt paket med elmotor/växel och
styrning men tyvärr står det inte vilket växel det sitter på motorn. Tycker också att armarna verkar väl kraftiga, 80*80 mm och flera maskiner jag sett i Sverige har 50*50*3mm i stället. Men de verkar ha gjort ngn form av Hållf beräkning i alla fall.
Har laddat ner underlaget om snäckväxlar och det får bli kvällslektyr