Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Järnvägsräls som byggmateriel?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

Exs (trådstartaren)

#1 » 01:00:22, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

En tanke som slagit mig mer än en gång är hur mycket järnvägsräls som skrotas ut varje år. Borde inte "utsliten" räls duga fint som (billigt?) byggmateriel till diverse hemmabyggen t.ex? De borde ju fungera lite i stil med vanlig I-balk, fast mindre stabila i sidled.. Går det ens att få tag på? Tänker på om det finns speciella skrotningskontrakt eller liknande t.ex.

Någon som vet?
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221



Michael Meier

#2 » 07:59:05, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du menar "vanlig" räls så är det fungerar det fint, hela kedjan från rälsbyte till transport av utdömd räls till plats där den klipps i korta (tror 2 meter) bitar som direkt går till smältan.

Den är eftertraktad på grund av känt innehåll, finns i en bestämd mängd/ år priset är högt för kilot för rälsägaren, klippningen är snabb och billig med sax.

För byggnadsändamål är den för tung för sin bärförmåga och därmed för "dyr" .

Ytterst svårt att motivera en rälsägare att byta mottagare, för en liten mängd räls, om man int blandar in svarta pengar,stöld,fuffens, mygel eller som i enköping :arrow: http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... =r%C3%A4ls
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mats_o

#3 » 09:02:00, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var betydligt lättare på det glada 80 talet.
Då kunde man köpa både räls och slipers på Överskottsbolaget.

Mina föräldrars sommarstuga hadde plintgrund och Räls som bärande balkar.

Idag känner jag inte heller till någon riktig väg att få tag i varken slipers eller räls och ja, jag tar hellre slipers som har lakat ur i femtio år på banvallen än nytryckt virke som jag dessutom får byta ut långt innan slipersen är slut
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rallejohansson

#4 » 11:19:08, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har fullständigt rätt mats-o ,samma sak här hos oss österöver. :(

Skulle behöva två ca 10 meter långa rälsar till att ta upp båten på, men det är helt omöjligt att hitta. Har ringt till alla skrotaffärer i landskapet men ingen har.
Från statens järnvägar får man inte köpa nånting alls trots att där finns .

Av en gammal bekant har vi nu lovats rälsar modell 120mm höga , längd 9 meter till skrotpris

Och på tal om slipers så behövde vi några 100mm*100mm tryckimpregnerade balkar till en brygga , köpte då de som fanns i en snickerfirma och maken till dåligt impregnerat har jag aldrig sett .

Bara nån mm i i trädet gick den gröna färgen .Och till vilket pris , grymt .
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Ralle

#5 » 12:06:18, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde en kärra för en 1000 liters vattentank att köra vatten till hästarna med för några år sen.
Det jobbigaste var just vikten...

Med totalt ett antal meter räls och en full vattentank på blir det jobbigt för den stackars bakaxeln från en SAAB 900 som allt ligger på...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Gossebear

#6 » 13:36:47, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har några ggr kommit över räls från spårvagnarna so vi har i stan. Dessa är perfekta att sätta ner som plintar till bryggor. Finns en kille här på västkusten utanför öckerö som kan borra ner stängerna genom att sätta en krona på dem och så har han en jigg till en runtsnurrare som skruvar ner balkarna. Sitter som bara den och tar man sedan och gjuter runt dem så tar inte kung bore dem heller.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

mickemax

#7 » 22:20:42, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog inte bygga några större konstruktioner av räls då den till skillnad från tex en Ibalk spricker ganska lätt. Men visst går det att få tag i både räls och slipers med rätt kontakter.....och då menar jag ju så klart på laglig väg.
mickemax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:16, 23-11-2008
Ort: Borlänge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Huddig 1260 -08 med 2000lift och rälshjul.
Polar 560 cth -09

Exs (trådstartaren)

#8 » 00:02:45, 16-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, jag trodde faktiskt att det var ganska lätt att få tag på.. men då sprack ju hela min tanke lite om att få tag på billigt materiel.

Vart brukar ni (som privatpersoner) köpa material? Typ balk, rör, profilrör, vilkeljärn, plattjärn(tjock plåt), axlar(stänger) m.m.? Det börjar bli mycket grejor här nu som inte blir färdiga pga materialbrist..
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

jörgen.ottosson

#9 » 21:31:33, 18-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man inte ska ha meter-och ton-vis med matreal så brukar det vara enklast att besöka den "lokala smidesverkstan" och köpa av dom (är det små bitar kan det gå att byta lite matreal ur skrotlådan mot lite fika) men annars så kan de nog ta hem det du vill ha till betydligt bättre pris än "bygghandeln". (som i ock för sig också är ett alternativ...)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Grett

#10 » 22:29:08, 19-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med räls är att det är sprött och går av istället för att bli krokigt som vanliga balkar.

Har varit med att påla med räls och då knackade vi ner rälsen med grävmaskin vilket fungerade bra men det hände att rälsen small av... Jag skulle nog inte använda räls till något bärande istället för vanlig balk.
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se