Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

dozerns band?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

hplc (trådstartaren)

#1 » 04:44:22, 22-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter och funderar på bandschaktare, det verkar den dyraste maskinen i inköp, den dyraste i reservdelar, ja dyrast i allting.

Det spekulanter verkar titta på först är band, sprocket-hjul och led-hjul, och är dom tre tillräckligt slitna verkar det som om ingen är intresserad alls.

Tittar man sen på vad band, bandplattor, sprockethjul och ledhjul kostar nytt, är det ju så man snubblar baklänges med hjärtinfarkt.

Att dom delarna är det tuffaste som finns tvivlar jag inte på, mellan dom delarna krossas och rullar sand, lera, små stenar, flisor från sprängsten etc etc många timmar per dygn.

Så vad är det gjort av?, slitstål till plog, harv och såmaskin är också tuffa material, men bonden har i alla fall råd att köpa dom.

Så, vad består dozerns bandplattor och hjul av?, varför är det så omöjligt att skära ut, fräsa, svarva det materialet?, jag föstår att det ett jä..ligt tufft material, men är det helt omöjligt att bearbeta själv?
hplc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:02:26, 01-12-2014
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Äger ingen, men hade gärna gjort det



Turbodiesel

#2 » 14:24:35, 22-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du jämfört kilopriset mellan plog & dozerdelar?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

hplc (trådstartaren)

#3 » 15:20:51, 22-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, eller är det samma kilopris, men olika volym som är skälet till kostnaden?

jag fattar att dom delarna på dozern utgör en mycket större volym i slitdelar jämfört med bondens plog-spetsar, harv-pinnar, så-billar naturligtvis.

men man har ju sett många som reparerar och påläggs-svetsar allt möjligt, med termisk sprutning med mera, men har aldrig sett nån försöka rekondionera delar till underredet på bandschaktare, det gjorde mig nyfiken på varför.

min enda egna teori är att även om man kan bygga upp de slitna ytorna, så kan man aldrig bearbeta dom, är jag inne på rätt spår här?
hplc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:02:26, 01-12-2014
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Äger ingen, men hade gärna gjort det

Åsa-Nisse

#4 » 18:39:11, 22-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 50-70 talet då jag var i kontakt med bandschaktare var det vanligt vintepyssel då tjälen var som djupast att svetsa på både kammar på banden och rundsvetsning på styrhjulen. Bärrullar hade man ett set liggande för utbyte då det behövdes och bakhjulen (drivkransarna) hade man speciella påsvetstaggar. Drivkransarna var även vändbara så man snuttade en gång först innan det var dags för svetsning. Vet inte att man bytte band på flera 1000- timmar. Det var att underhålla.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

stefansmark

#5 » 20:36:48, 22-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förut svetsades det på skoptänder till grävmaskiner, hårdsvetsades allt mellan himmel och jord..
Sedan dess har personalkostnaderna ökat och priset för nya delar gått ned, idag tror jag det är svårt att hitta tandspetsar för att reparera tänder ...
Och hittar du tandspetsarna så hittar du definitivt ingen som är intresserad av att stå i verkstaden och reparera tänder ....

Jag tror samma sak gäller undervagnarna för bandschaktare.
Dock har jag svetsat på speciella kamjärn på min case 1150 när kammarna var slitna..
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Bengt Erik Eriksson

#6 » 20:41:38, 22-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

på tal om bands livslängd. på en grävare verkar det normalt med 10000 timmar på ett par band men den jobbar ju inte med banden . Klarar dozer band 3000 eller 5000 timmar?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

stefansmark

#7 » 20:57:59, 22-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur länge de kör med banden men en maskinist berättade förra sommaren att det var väldigt stor skillnad på kedjor och kedjor. CATs egna kedjor har mycket bättre kvalitet än billigare eftermarknadskedjor.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

hplc (trådstartaren)

#8 » 22:23:04, 22-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

skulle va kul med innehållsdeklaration och bäst-före på dom delarna :smile:

när man tittar på youtube videos hur de går i skärvor och flisor av väldigt ilsken bergart och det skriker och gnäller i banden så tycker jag faktiskt synd om maskinen

...är jag normal doktorn? :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
hplc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:02:26, 01-12-2014
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Äger ingen, men hade gärna gjort det

Åsa-Nisse

#9 » 09:55:20, 23-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berg är inte så farligt för banden. Det gnistrar och slår, men det blir också kallhärdnig i materialet. Det ökar livslängden sedan. Det värsta du kan göra är att börja med att köra i fin sand. Det blir slippasta som kryper in och gnager överallt.
Hade en lastarskopa som gått i berg och sedan flyttades till en sandtäkt. Den var dålig redan då, men höll i 2år. Efter stålbyte så gick de nya stålen ned på månader för de fick ingen kallhärdning i början.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ROGERE och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se