Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Begagnad travers, vad tål den, hur montera

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 12:01:01, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått nys om en begagnad travers. Säljaren begriper ingenting. :vissla: Som jag mätte så var de längsgående H-balkarna 260 mm breda och 250 mm höga, 12 mm i flänsarna (mätt med måttband...) och 12 meter långa. Tvärgående balk var samma dimension men 13 meter lång. Den var märkt med "Max 1,5 ton".
Om jag ska montera upp en travers så blir det i en gammal loge där längsgående balkar är knappt 12 meter och tvärgående max 9, troligare bara 8 meter.
Tål ovanstående längsgående balkar 12 meters frihängande eller måste de ha stöd på fler ställen? Jag kan staga i sidled men är osäker på hur väl takkonstruktionen håller att hänga upp traversen i.
Finns det mer att ge på balkarna, dvs kan jag lägga loft ovanpå dem så de tål både lyft, trägolv och förhoppningsvis saker därpå?
Skulle det vara möjligt att ha 4 meter mellan längsgående balkar, hjulen ovanpå tvärgående balk och den sticker ut 2 till 2,5 meter på var sida om längsgående?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



jebu

#2 » 12:52:09, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg precis ditt inlägg, det är HEA 260 det gäller. Återkommer snart med lite beräkningar..

Je Bu
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

Stridis2 (trådstartaren)

#3 » 13:00:14, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rackarns snällt!
Men nu får jag stå här med dumstruten. Jag reagerade på att höjden var 250 mm och trodde det var någon ovanlig balkmodell. Jag förväntade mig att en H-balk var lika bred som hög, men det stämmer visst inte på någon HEA-balk.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jebu

#4 » 13:17:22, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lite störigt här nu. Sotare kollar ventilationen. Men; -en maxlast på 1 500 kg för punktlast mitt på 13m (sämsta traversläget) motsvarar bara en ca säkerhetsfaktor på 3,7 och en böjfaktor på 309, dvs nedböj på 42 mm.

Är det något specifikt som ska uppfyllas? Förmodar att 13m ska vila på dom två 12m-längderna, eller?
Senast redigerad av jebu 14:14:45, 28-07-2015, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

jebu

#5 » 13:21:19, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEA/HEM är lite specifika..

Bild
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

jebu

#6 » 13:45:45, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste lite slarvigt ditt första inlägg, är det så här du menar? Ge mig gärna A- och B-mått så kan jag ge dig specifikationerna.

MVH / Je Bu
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

jebu

#7 » 14:33:25, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilden försvann, gällde det detta..
Bild
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

Stridis2 (trådstartaren)

#8 » 15:41:18, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

A-måttet blir max 9 meter. Det jag framförallt undrar över är B-måttet. Om detta är knappt 12 meter (11,5 - 11,7 meter), håller det med bara ett stöd i var ände på balken? Finns det marginal på den belastningen så man kan lägga loft ovanpå balkarna? Balkarna bär alltså både travers, loft och eventuell last ovanpå.

Sedan hade jag en tanke på om man monterade den röda balken under de svarta så den röda sticker ut som de blå bitarna. Då blir CC-måttet på de svarta balkarna ca 4 meter och traversbalken blir också 4 meter mellan vagnarna och har ett utstick (blå bitar) på max 2,5 meter. Man borde då, i värsta fallet när man lyfter längst ut på det blå, få ett lyft i andra ändan men detta kan man lösa med antingen lagom stora hjul eller fysiska stopp så inte den röda balken glappas speciellt mycket. Men håller den röd-blå balken för detta?
Bild

Edit: Förtydligade lite.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jebu

#9 » 16:26:50, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok förstår, ska bara äta mina brödrullar, sen återkommer jag.
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

jörgen.ottosson

#10 » 16:45:18, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

satt bara och funderade lite, 309 i böjfaktor......borde vara ca 500 för travers..... ( 500/309 = 1,62... 3_e roten ur 1,62 = 1,17......1/ 1,174 = 0,85.. ( 85%)

Det bör innebära att balken bör vara mindre än 85% av längden (som beräknats) eller lasten (1/1,62..= 0,62..) under 62% av beräknad för att det ska uppfylla rimlig nedböjning (1/500). :klia:

( ni får ursäkta om jag rör till det nu för någon, men jag kunde inte låta bli lite överslags beräkning)

Något jag saknar i frågeställningen: vilken vikt tänker du lyfta? ( frågan om stolpar, ja om du sätter fler stolpar/stöd under balkarna så bär de ju mer, mindre nedböjning.....kan de bära ett bjälklag?? ... Praktiskt: Troligen, Teoretiskt/"enligt normen": Troligen inte, frågan är om bjälklaget belastar balkarna så att nedböjningen för traversen blir för stor och om man för göra så över huvudtaget.....men det saknas även information där för att säga någonting. )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jebu

#11 » 17:47:45, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska göra något jag inte trodde var möjligt(!). :grin: Jag frångår vad jag sagt tidigare (jaja, ingen är oföränderlig).

Om Stridis2 och (idolen) Jörgen O. kan lugna sig lite ska jag porta vardera ett ex. av Balkylen till er båda. Ge mig en timme. Förutsätter att ni respekterar copyright. Tre maskinister testkör redan, två till innebär "extrasyn". Kommer strax..
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

jebu

#12 » 18:38:25, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hängde inte tiktigt med dig Stridis i din förklaring. Har du lite mer kött på benen?
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

Stridis2 (trådstartaren)

#13 » 18:41:32, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jebu skrev:Jag ska göra något jag inte trodde var möjligt(!). :grin: Jag frångår vad jag sagt tidigare (jaja, ingen är oföränderlig).

Om Stridis2 och (idolen) Jörgen O. kan lugna sig lite ska jag porta vardera ett ex. av Balkylen till er båda. Ge mig en timme. Förutsätter att ni respekterar copyright. Tre maskinister testkör redan, två till innebär "extrasyn". Kommer strax..


Det tackar jag ödmjukast för. :buga: Copyright respekteras, det lovar jag.

jörgen.ottosson skrev:satt bara och funderade lite, 309 i böjfaktor......borde vara ca 500 för travers..... ( 500/309 = 1,62... 3_e roten ur 1,62 = 1,17......1/ 1,174 = 0,85.. ( 85%)

Det bör innebära att balken bör vara mindre än 85% av längden (som beräknats) eller lasten (1/1,62..= 0,62..) under 62% av beräknad för att det ska uppfylla rimlig nedböjning (1/500). :klia:

( ni får ursäkta om jag rör till det nu för någon, men jag kunde inte låta bli lite överslags beräkning)

Något jag saknar i frågeställningen: vilken vikt tänker du lyfta? ( frågan om stolpar, ja om du sätter fler stolpar/stöd under balkarna så bär de ju mer, mindre nedböjning.....kan de bära ett bjälklag?? ... Praktiskt: Troligen, Teoretiskt/"enligt normen": Troligen inte, frågan är om bjälklaget belastar balkarna så att nedböjningen för traversen blir för stor och om man för göra så över huvudtaget.....men det saknas även information där för att säga någonting. )


Ja, det fattas massa information, jag vet. Dels för att jag inte har en del info och dels för att det är glasklart i mitt huvud. :mrgreen: Ursäkt att jag inte lyckas förklara mig tillräckligt. Men jag ska försöka klargöra lite.
Angående lyftförmåga så är traversbalken märkt "Max 1,5 Ton" så jag gissar på att telfern klarar det också. Man har aldrig för mycket lyftkraft, så kan jag behålla 1,5 ton är det bra.
Om vi tittar på Jebu:s bild så undrar jag om traversen från början hade två, tre eller fler stöd på B-sträckan.

Angående bjälklag så är utrymmet i fråga (knappt) 11 * 12 meter. B-måttet kommer på 12-metershållet. Då får bjälklaget, som går på 11-metershållet, stöd vid yttervägg, frihänger 3 meter, traversbalk, frihänger 4 meter, traversbalk, frihänger 3 meter och sedan yttervägg.
Bjälklaget har flera fördelar. Dels stabiliserar det balkarna i sidled (vilket jag har fått för mig kan vara viktigt), det gör att jag kan isolera och värma upp utrymmet (är just nu 12 meter upp till nock, oisolerat och dragigt) och jag får mer plats att ställa bra-att-ha-saker på.
Nackdelar med bjälklag är att det blir ganska mycket uthäng på traversbalken (det blå området jag ritade in, blir ca 2 meter utanför B-balkarna) samt att jag inte längre har fri takhöjd. Tänkte lägga den på ca 5 meter eftersom portarna är så höga.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jebu

#14 » 19:36:21, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

tredje ggr mitt svar försvann..?
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

Skru'are

#15 » 20:43:04, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utligget (blå) lyfter inte röd.
Bjälklaget av t ex TRP kan utformas som styv skiva och på så sätt leda ut horisontella laster till väggarna.
Väggarnas stomstabilisering är troligen redan intecknad för husets eget behov, så här får du räkna med att sätta in strävning för att ta bromslaster.
Du vill väl knappast ha dem under upplagsbalkarna i verkstadsytan och inte heller utvändigt väl?
3 ton rörlig last är inte så mycket i sammanhanget, men det räcker i olyckliga fall.

Sedan är det en annan fråga vad man får och vad man kan. :laes_detta:
Du har väl inte ens tänkt tanken att låta besiktiga det hela? :djaevul:
Eftersom en telfer oftast både lyfter och bromsar väsentligt mer än märklast, så är det väl bara en tidsfråga innan du "behöver" lyfta mer än avsett. :uupps:
Håll dig en bit under RP 0,2 åtminstone. :vissla:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se