Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Vagnslider/skärmtak/stolplada

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

Gaffe (trådstartaren)

#1 » 22:11:17, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går i funderingar på att bygga mig ett vagnslider med pulpettak. Har sett flera olika konstruktioner men aldrig byggt eller hållfastighetsberäknat ett själv. Bor i Skåne, snöklass 1,5. Hade tänkt mig ett mått på cirka 7x14x3,5 (dxbxh, höjd angiven för öppning lägre höjd längre in)
Måtten är inte skrivna i sten utan är just en utgångspunkt, tänkte 4 fack a 3,5 m. Tänkte schakta ut och lägga typ 0-32 som underlag, träpanel på 3 sidor, plåt på taket. Har möjlighet att skaffa telefonstolp. Tacksam för idéer och inputs från era erfarenheter. Materialval, infästning av stolp i mark, självbärande plåt, frågorna är många.
Tänkte använda den till att ha traktorvagn, lite redskap, ved mm. Kostnadseffektiva lösningar är ju aldrig fel.
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R



Jope

#2 » 22:15:38, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självbärande plåt är verkligen kanon, snabbt och enkelt att lägga. Dom är ju lite tunga så något att lyfta med är ju bra.
Vilken plåt du ska ha vet säljarna, bara ge dom måtten. Finns ju även målad och med kondensskydd.
Limträ balkar är smidigt finns massor av beräknings program på nätet som jag tror duger bra till detta t.ex http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
Balkarna beställer du i rätt längder så inget spill.
Telestolpar funkar ju om dom är i gott skick, annars tycker jag det ser bättre ut med "riktiga" stolpar.
Gräv ner 200l fat och fyll med betong och fästjärn.
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Gaffe (trådstartaren)

#3 » 08:04:44, 14-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar Jope!
Jovisst ser "riktiga"stolpar bättre ut, har dock en hög telefonstolp i bra skick som bör funka fint. Bygget kommer ligga avskilt på "skogen" så telestolparna stör nog ingen där, tänkte ändå bygga så att inte byggnaden skämmer för sig. Om jag ändå får för mig att skaffa riktig stolp (bör vara lättare att bygga med då det blir rakt + att man slipper såga i kreosot) vilken dimension typ 7x7"? Hade ju varit skönt att inte få så många stolpar som bär upp taket. Såg även att det ligger en del fackverks balkar i stål på blocket är det något som går att ha ist för limträ tro?
http://www.blocket.se/varmland/Takstola ... ?ca=11&w=3

Eller bygger typ sånna onödigt på höjden...
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R

magloman

#4 » 09:38:14, 14-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde en stolplada med telestolp. Lade även liggande stolp ovanpå sen lite reglar o la begagnad tunnplåt på det bara. Har funkat bra.
Stolparna nedgrävda i grus bara, ingen gjutning.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Sparkz

#5 » 00:08:11, 15-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen gjutning? Jag har sett en stolplada med såna där plintar man kan köpa färdiga och självbärande plåt. Bara det att plintarna var uppåt och plåten under efter senaste stormen. Blir ju bra vindfång med en öppen sida...
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#6 » 07:53:30, 15-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en del ( några år gammal :grin: ....) men ganska lättläst information under downloads

takkostruktioner mm
Takbalkskonstruktioner

lathund för bjällklag takstola mm
Lathunden

platta på mark.
Betonggolv på mark

nyare minde lättläst...
Fundia Plattor på mark
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hidsmekolek och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se