Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Håller mina I-balkar? (Brobygge)

49 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera materialval och hållfasthet här

mats_o

#16 » 19:20:20, 09-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstod jag det hella rätt så skulle varje balk klara 6 ton.

Snällt räknat då så har vi 15% av 24 ton. Dvs räcker 3.6 ton i bärighet på bron?
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Exs (trådstartaren)

#17 » 19:31:48, 09-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Belastningen på bron borde aldrig kunna bli mer än max 2,6 - 2,8 ton om jag uppskattat rätt. Och då är det inte 2,8 ton mitt på utan utspritt över boggin dvs två hjul per ramp. Vill minnas att totalvikten på hela ekipaget är ca 1,2 ton och att den lastar runt 2 ton = 3,2 ton som absolut maxvikt på hela ekipaget.

Om man ska köra med stående balkar:
Säg att jag svetsar i fyrkantsrören mellan liven i balkarna som jebu ritade, fast längst ner vid undre flänsen för att få själva körbanan mellan balkarna så låg som möjligt. Fyrkantsrören jag har lite skrot av är 40x40 och 40x60. Då hamnar körbanan i ungefär samma höjd som om jag använt liggande balkar men med den otrevliga effekten att balkarnas ovansidor sticker upp väldigt högt ovanför körbanan. Detta är ju visserligen en trevlig effekt mitt på ramperna eftersom man då hindras från att glida av, men i ändarna blir det problem om man inte kommer helt rakt på med alla hjulparen.

I så fall skulle jag vilja göra såhär sett från sidan:

Bild

Dvs kapa ur liven och sänka flänsarna för att få ner dem till samma höjd som körbanan i ändarna. Balken skulle då bli runt 9-10cm hög i ändarna istället för 16cm. Vågar man i så fall ha den sänkningen över en sträcka på 40-50cm i vardera änden? Dvs balken skulle bara bli fullhöjd på 100-120 cm i mitten.

Mycket jobb med vinkelslipen/plasman och svetsen dock... :svettas:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

jebu

#18 » 19:44:15, 09-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska inte vara några problem
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

kimmen

#19 » 19:48:22, 09-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men så bra det blir :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Exs (trådstartaren)

#20 » 19:48:53, 09-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som kan verifiera att varje balk borde klara ca 900kg styck på mitten om de ligger ner? För i så fall åker nog svetsen fram någon gång i nästa vecka :grin:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Exs (trådstartaren)

#21 » 21:17:19, 09-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slänger in en bonusbild på projektet som står i vägen för brobyggandet just nu. Trångt är bara förnamnet! Egentligen ska man nog inte bygga tippkärror inomhus i utrymmen som är mindre än ett villagarage. Och med enkel gångdörr dessutom! :grin: Får plocka isär och bära ut bitarna på högkant sen...

Bild
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Molnia

#22 » 21:43:06, 09-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

tippvagnen får du rapportera mer om. :grin:

bygger du bro balkarna med stående i-balkar klarar de även att hyras ut till någon som har en traktor... :vissla:
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

jebu

#23 » 06:20:58, 10-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Är det någon som kan verifiera att varje balk borde klara ca 900kg styck på mitten om de ligger ner? För i så fall åker nog svetsen fram någon gång i nästa vecka :grin:


Det är ganska precis. Farligt nära sträckgränsen (max last). Och då gällande statisk last. Jag hade inte kört på det (i dubbel bemärkelse).

Lie senare kan jag ge dig ett förslag på konstruktion, måste ta hand om annat först.
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

Stefan1972

#24 » 08:19:07, 10-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

det sunda förnuftet säger att de där balkarna ledigt klarar det du ska göra om de så ligger ner. Vad gör det att de bågnar lite neråt när du kör över? Finns nån video på youtube där de kör på nån bil på en båt med typ 3x6" virke (knappast fura) och de är typ 6-8 meter långa. Indien eller pakistan såklart........

Så du behöver nog inte överdriva och förstärka nåt. Blir ju fånigt om lastkapaciteten utgörs av en bro anpassad för stridsvagnar och sen fyra småträd för det är allt du får med dig.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#25 » 09:09:01, 10-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte stående balkar med urkapningen enligt din skiss, och sedan körbanan i nivå med ovankant? Då får du ju "ramper" på vardera sida att köra upp på.

Så du behöver nog inte överdriva och förstärka nåt. Blir ju fånigt om lastkapaciteten utgörs av en bro anpassad för stridsvagnar och sen fyra småträd för det är allt du får med dig.

Balkarna blir ju inte tyngre för att man vrider dem 90° :mrgreen:

Överskrider man sträckgränsen bångnar de inte bara. I bästa fall blir de "bara" permanent krökta. I värsta fall kollapsar balken.
När man inte känner till de exakta lasterna bör man överdimensionera hellre än tvärtom.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stefan1972

#26 » 09:39:43, 10-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Varför inte stående balkar med urkapningen enligt din skiss, och sedan körbanan i nivå med ovankant? Då får du ju "ramper" på vardera sida att köra upp på.

Så du behöver nog inte överdriva och förstärka nåt. Blir ju fånigt om lastkapaciteten utgörs av en bro anpassad för stridsvagnar och sen fyra småträd för det är allt du får med dig.

Balkarna blir ju inte tyngre för att man vrider dem 90° :mrgreen:

Överskrider man sträckgränsen bångnar de inte bara. I bästa fall blir de "bara" permanent krökta. I värsta fall kollapsar balken.
När man inte känner till de exakta lasterna bör man överdimensionera hellre än tvärtom.


nä men med balkarna på höjden blir den ju som sagt fånigt hög. Och med vikten menade jag bara att man kan dämpa "förstärkningstankarna" en aning. Troligtvis räcker det ju med nå järn som håller ihop balkarna. Inte sätta dit för att göra den starkare.
Tittar man i allmänhet på lekmannakonstruktioner så blir det gärna lite "stridsvagnsteknik" över det hela. Att hålla sig på rätt sida av marginalerna är ju önskvärt såklart men man får ju ställa det i relation till användandet också. Blir det tio ggr per år i eget användande så kan man ju acceptera lite svikt. Är det en europaväg där miljoner människor passerar så tänker man ju annorlunda såklart.
Den som kan kan ju på kul räkna på vad en sån där balk håller för (liggandes) innan den brister. Jag tror ju personligen att det är ganska många ton.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

jebu

#27 » 10:04:00, 10-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här skulle jag gjort, vridstyvt och med säkerhetsmarginal. Tänk på att det är dynamisk belastning ramperna utsätts för (utmattning; ev. start/stopp mitt på), dessutom blir det vridande moment om inte alla fyra vilpunkterna är i plan.

Utelämnat ovanvy och svets.

MVH Je Bu
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

jebu

#28 » 10:26:35, 10-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skrev tidigare "Det är ganska precis. Farligt nära sträckgränsen (max last). Och då gällande statisk last."

Det blev lite snabbt (brukar ibland skriva i notepad offline, och sedan kopiera in). Det skulle stå "Farligt, över TILLÅTEN max last med sträckgränsen 1,6 ton och säkerhetsfaktor 2."

Här gäller det dynamisk last vilket på sikt utmattar materialet. Skulle själv vid regelbunden användning aldrig understiga säkerhetsfaktor 3 eller 4. Man ska också tänka på att hållfastlära är ett teoretiskt ämne och förutsätter felfritt material. Det finns således en god anledning till att man använder säkerhetsfaktorer.

Ha det bra
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

Skru'are

#29 » 10:50:57, 10-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tappa inte bort helheten! :klia:
1 Har du så smala diken och med så starka kanter att 2 m räcker för stabila upplag?
2 Två smala ramper blir osäkert. (Du talar om att stabilisera med kätting och att kunna lägga dem snett över...) Att stabilisera på plats är jobbigt.
3 Är ekipaget terränggående så är inte 2 dm svårt att överbrygga. Lite emballagevirke e d.
4 Du skall inte bara stå på bron - du skall köra över. Flera gånger...
5 Det är öppna profiler.
6 Kan det bli så att någon annan än du själv skall köra över?
7 Vad är vinsten och vad kan förlusten bli för varje alternativ?
8 Du måste se det i fyra dimensioner. Inte på ett platt papper.
9 Det skall fungera ute i verkligheten. Även när det är taskigt väder och det jävlas... :djaevul:
10 ....

Kan du inte använda balkarna på det sätt de är avsedda för, så välj en annan konstruktion med mer nyttig last per rampvikt - en lättare.

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

fretchi

#30 » 11:02:19, 10-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

IPE 160 med 900 kg punktlast på mitten. Säkerhetsfaktor 1,5 vilket är ungefär minimum vad man brukar dimensionera mot när det gäller bärande konstruktioner (statisk last). Egenvikt inräknat.

Liggande balk.
Bild

Låt oss anta det är S235 stål i din gamla balk. i så fall utnyttjar du balken till 170% ungefär. 402/235=1,71. Inte bra. Stor sannolikhet för haveri.

En stående då?
Bild

26% utnyttnjandegrad. Det är lite skillnad, det.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se