Vilka program det finns idag. Skillnad mot när jag började för 50 år sedan, då var det papper, linjal, passare och räknesticka som gällde.
Själv är jag fortfarande "manuell" (autocad) framför datorskärmen..
Molnia skrev:tippvagnen får du rapportera mer om.
bygger du bro balkarna med stående i-balkar klarar de även att hyras ut till någon som har en traktor...
fretchi skrev:Varför inte stående balkar med urkapningen enligt din skiss, och sedan körbanan i nivå med ovankant? Då får du ju "ramper" på vardera sida att köra upp på.
jebu skrev:Jag skrev tidigare "Det är ganska precis. Farligt nära sträckgränsen (max last). Och då gällande statisk last."
Skru'are skrev:Tappa inte bort helheten!
1 Har du så smala diken och med så starka kanter att 2 m räcker för stabila upplag?
2 Två smala ramper blir osäkert. (Du talar om att stabilisera med kätting och att kunna lägga dem snett över...) Att stabilisera på plats är jobbigt.
3 Är ekipaget terränggående så är inte 2 dm svårt att överbrygga. Lite emballagevirke e d.
4 Du skall inte bara stå på bron - du skall köra över. Flera gånger...
5 Det är öppna profiler.
6 Kan det bli så att någon annan än du själv skall köra över?
7 Vad är vinsten och vad kan förlusten bli för varje alternativ?
8 Du måste se det i fyra dimensioner. Inte på ett platt papper.
9 Det skall fungera ute i verkligheten. Även när det är taskigt väder och det jävlas...
10 ....
Kan du inte använda balkarna på det sätt de är avsedda för, så välj en annan konstruktion med mer nyttig last per rampvikt - en lättare.
Exs skrev:Självklart, och det har jag inga tvivel om att det gör, oavsett stående eller liggande balk.
/Erik
Exs skrev:Känner att det absolut gått att bygga en bro enligt mina önskemål även med stående balk nu när vi diskuterat lite lösningar. Men det blir mycket extrajobb med att krympa liven i ändarna, hade varit skönt att slippa det.
Återgå till Materialval och -beräkningar
Användare som besöker denna kategori: Jarlingar och 5 gäster