Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Brottgräns/sträckgräns och beräkningar

126 inlägg • Sida 9 av 9
Diskutera materialval och hållfasthet här

AN

#121 » 00:44:53, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jörgen :grin:
Bra förklarat :grin:

Dök nog upp någon liten fråga till, men de blir en annan dag :smile: .
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



QV_

#122 » 08:51:34, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:E-modulen är väl en egenskap hos grundämnet järn och påverkas bara lite av olika legeringstillsatser.
E-modulen är lutning på första delen av dragprovskurvan. Hållfastheten är höjden på den första delen av dragprovkurvan.


Nu har ordet "dragprov" stökat till det för mig eftersom jag (i alla fall) har ansett att en skruv 4.4 inte kan dras lika hårt som en 12.9

När man drar en skruv i "botten" så att huvudet på skruven ligger mot brickan så torde det bli ett "dragprov" mellan huvudet och den gängande delen.

Eller om man ställer om frågan när/var/i vilken riktning är Emodulen den största enheten i ett hålfasthetsprov?
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Simnil

#123 » 09:27:12, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan dra 12.9-skruven hårdare innan den går av än 4.4 förutsatt att muttern/godsgängan håller. Däremot kommer den elastiska töjningen vid ett givet moment vara lika stor.

Därför alla maskinstativ etc görs av billigast möjliga järn/stål. Det är ingen skillnad på nedböjning och styvhet mellan exempelvis gjutjärn och Hardox, det höghållfasta kan bara töjas mera innan man får permanent formförändring. (sen att just gjutjärn har vissa andra fördelar i just maskinstativ är en annan sak)

E-modulen har strictly speaking inget med hållfastheten att göra, säger alltså inget om hur hög spänning ett material klarar, det är bara en siffra på den inneboende fjäderkonstanten som finns hos varje material, dvs hur hårt måste jag dra för att förlänga den x milimeter.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

jörgen.ottosson

#124 » 17:59:11, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Jac skrev:E-modulen är väl en egenskap hos grundämnet järn och påverkas bara lite av olika legeringstillsatser.
E-modulen är lutning på första delen av dragprovskurvan. Hållfastheten är höjden på den första delen av dragprovkurvan.


Nu har ordet "dragprov" stökat till det för mig....



"Dragprov" är en testmetod för matrial, har inget med att "dra fast skruv" att göra. Och formen/måtten på provstaven är standardiserad, det är inget man "hittar på själv"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dragprovkurva

Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

QV_

#125 » 20:06:33, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju gjort dragprov i militären som alltså då inte var standardiserad.... Men för att funktionskolla att gjutmassan och arbetsmomenten var korrekta. Gjorde tre "skarpa" och en referens som drogs sönder i ett dragprov. Men nu när det provet alltså inte är ett dragprov så får jag väll funderar på var det skall heta, dragtest kanske....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

fretchi

#126 » 22:15:23, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Jag har ju gjort dragprov i militären som alltså då inte var standardiserad.... Men för att funktionskolla att gjutmassan och arbetsmomenten var korrekta. Gjorde tre "skarpa" och en referens som drogs sönder i ett dragprov. Men nu när det provet alltså inte är ett dragprov så får jag väll funderar på var det skall heta, dragtest kanske....


Provbelastning, alt. förstörande provning, skulle jag kalla det
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se