Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Vad ska man ha för stål till Lastarfäste ålö 2030

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

scaro (trådstartaren)

#1 » 22:19:50, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena

Hoppas jag lagt detta inlägg på rätt ställe? :)

Jag har fått tag I en gammal lastare Ålö 2030 som är rätt sliten I vissa fästen. Den inre "väggen" har vridit sig och spruckit, kanske går att fixa men känns som det är bättre att göra nya fästen. Just nu är jag bara inne i förberedelsefasen för renovering så vill fråga här om någon vet vad man bör använda för stålsort till dessa?
Ska börja rita fästena I cad strax så man kan svarva/fräsa alla delar som behövs och sedan svetsa ihop så det blir nytt hade jag tänkt. Någon som har en cad redan kanske ? Värt att fråga iallafall:)

Jag visar vad jag menar (inringad I gult) inte min lastare på bilden men hoppas att det inte gör något att jag lånat bilden.


Bild


Häls. Oskar
scaro
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:07:20, 08-01-2013
Ort: Mariestad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM700



LeifAndersson

#2 » 22:42:22, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är optimalt vet jag inte men "smen" här använde alltid Domex till den typen av reparationer. Svetsbar,formbar och jäkligt stark sade han alltid. Dyr sade vi! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

JHM

#3 » 22:55:53, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Domex är mer ett handelsnamn på plåt, finns i sträckgränser från 240, 355, 420, 650 och säkert fler. 355 är ganska standard och det som iaf stena i skellefteå lagerhåller. Inte märkvärdigt dyrt ca 8,50-10 kr/kg +m

1 person gillar det här inlägget.
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

scaro (trådstartaren)

#4 » 16:13:03, 21-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren. Då har jag lite att gå på då íallfall. Om det är någon mer som har någon bra ide så skriv gärna mer. Kanske tex redan finns U-balkar med rätt mått och stålsort som bara är att fräsa till? Tror inte man kan ha sådan tur men men :) För tror att största problemet för mig blir att få den bockad.

En sak till har sett på vissa 2030 att de har en förstärkning, bockad (eller är den svetsad?), i denna "balk" längs med syns på bilden jag skickade( är med i det inringade också). Tror inte jag har en sådan på min, kan det var så att jag har en äldre modell eller är min nyare när den är utan? Kanske inte är någon som kan detta som hänger i denna forumsdel, får kanske lägga den frågan någon annanstans. Ska ta kort på min lastare men ligger sjuk hemma så det får vänta ett par dagar:(
scaro
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:07:20, 08-01-2013
Ort: Mariestad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM700

magloman

#5 » 20:22:43, 21-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

355 är ju "vanligt" konstruktionsstål. Bättre än "vanligt" blötjärn.

De flesta konstruktioner använder sånt sen på vissa ställen brukar det vara andra sorter.

Slitsål och på likn ställen används ofta nån form av hardox.

Billigast för dig är nog o rita lite på ett papper hur det ska se ut sen lämna till nån som har matriel, plåtsax och kantpress. Då blir det inget spill och bör inte bli så dyrt då tillverkningskostnaden baseras på timmar det tar o göra dina plåtar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Trondos

#6 » 00:24:06, 24-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Vanlig" stål med 235 flytegrense er bare noen øre (under 1 krona i alle fall) billigere pr kg enn 355 konstruksjonsstål.
De fleste stålverk har sine egne merkesnavn, men det desidert mest vanlige stålet heter S355J2, og det fungerer helt OK til det aller meste. (Etter gamle DIN-standarden St.52-3)
Innom skipsindustrien heter tilsvarande E36.

Så fins det ståltyper som er bedre å smi/bøye, hardere/mer slitstyrka, høgre flytgrens, (Weldox 700) etc, men til en lastarbrakett trengs nok ikke det.

Her er en fin sammenligningstabell: http://www.norskstaal.no/filestore/File ... ecured.pdf

2 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se