Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Rundbalslyft - material/tjocklek för rör?

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

Aqualize (trådstartaren)

#16 » 22:22:39, 16-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått offert på material och det gav ett väldigt intressant pris för 114,3 x 5,0 S355J2H. Har frågat runt bland handlarna i trakten men inte fått något svar än (sa för visso att det inte var bråttom).
Men det var ju det där med infästningen av rören som bär balarna (härefter "rundbalsrören"). Michael Meier förordar ett tvärrör istället för min idé om dubble U-balkar. Ur hållbarhetssynpunkt för rundbalsrören får jag det spontant till att tvärrör blir starkare då sträckan som svetsfog läggs är längre gentemot en plan yta. Och det är inte så abrupt som ett hål i en plan yta (u-balkboxen). Men konstruktionssvårigheter finns. Jag är osäker på om jag kan lyckas hålsåga upp hål för detta exakt lika. En liten förvridning och så har man att ett rör pekar upp 15 cm längst ut istället.

Vilken dimension vore bra för detta tvärrör i så fall?
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.



Aqualize (trådstartaren)

#17 » 11:48:13, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppföljning. Beställde nämnda 114,3 x 5,0 S355J2H i 4 st 3 meterslängder så jag slapp kapa den biten. Grundmålade också, får se hur stor ambition det blir på den målningen sen, misstänker att jag bara tar en sprayburk. U-balkarna som ska användas för resten är ju helrostiga och det blir inte av att göra rent dem för målning så att lägga penselmålningstid på rören blir nog lite för mycket.

Angående hålsågningen och hur den ska bli exakt. Jag tog två U-balkar av lämplig längd och punktsvetsade ihop till en I-balk så att säga. Sågar igenom, kapar bort svetsarna och slipar där svetsfogarna ska vara. Flyttar om så det blir fyrkantsprofil av det, trär rören igenom som får ligga plant, trycker ihop balkarna och svetsar dem och sedan rören mot balkarna.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se