Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Geometri vs kraft. [Plogkäpputsättare]

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

ja-bond77

#16 » 07:49:31, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Naturligtvis. Kanske viktigt att påpeka om det är nån amerikanare som läser... Där är väl 8.8 highquality.... :mrgreen:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Mats i Myrhult

#17 » 12:07:36, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev:Det blev som tänkt...och ungefär så effektivt som väntat, tyvärr har vårt område haft en torka sedan maj som man inte sett i mannaminne så backen är stenhård, så med uteblivet regn och vintern runt hörnet så blev det en halv paniklösning med en 230V betongknack i vinch och det blev över förväntan så jag är nu i utvecklingsfasen till nästa säsong för då kommer en icke elektrisk MK2 av "the magic holemaker" och på den biter vare sig tjäle eller torka.

Bild


Men ni sätter ju käpparna inne på vägbanan! Jag anser att de ska sitta 30-50 cm utanför, så att man kan ploga ren vägbanan utan att få en snövall på densamma.
Vad säger plogförare och inte minst hyvelförarna på forumet?
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Martin.Eriksson

#18 » 12:50:12, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vill ha käpparna så långt ut som möjligt så man kan hålla bra bredd på vägen utan å plocka varenda pinne med vingen. .

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Anders.B (trådstartaren)

#19 » 16:38:09, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:
Men ni sätter ju käpparna inne på vägbanan! Jag anser att de ska sitta 30-50 cm utanför, så att man kan ploga ren vägbanan utan att få en snövall på densamma.
Vad säger plogförare och inte minst hyvelförarna på forumet?


Dåligt exempel på bilden!
Det är på väg ut ur en "mötesplats" där vi satt ut linjen förbi en kommande sten, normalt så sitter dom 40-50cm utanför körbanan.

Vi lider av mycket sten i vägkanten bitvis så en hel del pinnar måste sitta för långt in för att skydda plogen.

Med andra ord finns det mer projekt i vägföreningen framöver a la stenplockning.

Mannen på bilden är min 84-årige far som på 40-talet efter kriget körde grus och snösvängen som tonåring i Finland (Lappfjärd) För att försörja sin syster och mor.
Öppna fordon 25 minus och skift utan ände, området som skulle skötas var vidsträckt och dom fick ofta knacka på i någon stuga och be om övernattning och mat för att man inte kom hem på ett skift! Arbetsmiljölagen var inte direkt uppfunnen då.

Så ekipaget har en del timmar på erfarenhetskontot trots mitt ringa bidrag :dancing_geek:
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Mats i Myrhult

#20 » 19:02:25, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott att ni vet vad ni gör!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Åsa-Nisse

#21 » 20:53:47, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt med folk som uppfinner hjulet igen. Sådana störsättare med brygga finns nog liggande på någon gammal vägstation, som blivit över när användningen förbjöds på 90-talet. Det gör nämligen ont när en bil kör på bakifrån.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Anders.B (trådstartaren)

#22 » 22:45:36, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Härligt med folk som uppfinner hjulet igen. Sådana störsättare med brygga finns nog liggande på någon gammal vägstation, som blivit över när användningen förbjöds på 90-talet. Det gör nämligen ont när en bil kör på bakifrån.


Ja hempul är relativt intressant och hyfsat bra för nerver och blodtryck efter en dag på det vanliga jobbet :vissla:
Självklart så tittar man runt på begagnatmarknaden etc. innan det byggs något men utbudet var obefintligt och budgeten är inte så mycket bättre den heller.

Nu är detta en extremt lågintensiv väg på vardagar så påkörningsrisken är även den obefintlig, men risken har beaktats och till nästa år så kommer vi att skylta och jag blir inte heller förvånad om ett blixtjus sitter någonstans på makapären till nästa gång.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se