Upptäcker tråden och har inte orkat läsa allt. Vet inte normen säkert just nu men tror bostadshusbjälklag är på 200kg/kvm och då ska de inte hänga ner sej nåt särskilt mycket. Menar att det är en siffra jag lärt nånstanns. Byggde ett
entresol i sandwich på verkstan med biltemalimträbalk för 3-4 år sen. och kollade normen då.
Såg egentligen idén här ibörjan av tråden om 12 m lång fribärande H220-balk. Stopp, stopp. Egenvikten gör att det blir inget kvar att lyfta med. Kollapsrisk överhuvudtaget
Fribärande bygge är I-balken optimerad för, medans H-balken är en knäckningsoptimerad pelare. Sen om man ser H-balk i bjälklag av nån anledning är de upphängda eller mer tätt stöttade. Jag bygger traverser och kranar i rostfritt även till USA-kunder och vet lite om detta. Tänker inte sitta på kvällarna och göra beräkningar dock.
Att hänga upp kranbalk i bef garagetakstolar är en riskfylld sak då bjälklagslaster och snölaster är dimensionerande för befintliga kontruktion och att då föra in kranlaster på 1 ton i garage vill jag inte höra. Det går knappt att säkert och rimligt förstärka upp det att hänga i. I så fall lär man rimligen staga underifrån vid vägg i balkände med pelare samt bygga "bock" över garageporten och sen flera bockar inbyggda i eller ovanför innertaket mittöver garaget på 2-3 m mellanrum för hålla en ca 200 balk som ska lyfta 1 ton i ett 12 x 6 m garage. I-balk tvärs och H balk pelare. Mycket balk blir det. I såna öppna ostöttade konstruktioner ser man verkligen stålets förbannelse. Det är tungt och ju stadigare man gör dess mer väger det och vill hänga ner. Titta på en traversbalk som spänner 12 m och är på 1 ton. Det är en låda som är kanske i storleksordningen 3 dm bred och minst 5 dm hög
Om man har lite spejs på betonggolvet kan man också göra en klassisk
bockkran på
hjul som gapar över en bil/traktor eller så. Väldigt säkert, billigt, starkt och flexibelt. Gör man den inte större än att den går att joxa ut genom porten så kan man rigga utomhus i nödfall. om man behöver finlira med ett
spel mer än frontlastarn, läckaget och däcksgungeligunget medger.