Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Max belastning av HEA 220 balk

128 inlägg • Sida 9 av 9
Diskutera materialval och hållfasthet här

Patrik Carlsson

#121 » 18:16:59, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även jag sticker in en fråga i denna eminenta tråd :grin:

Jag har en del HEA 260 (några 12 m) och 280 (12 m) liggande, min undran är vad för travers man kan få ihop av det?
Tanken är att köpa en beg travers och korta ner så den passar (som på bilden).

Tänkte mig följande, HEA 260 som pelare och HEA 280 liggande ovanpå som traversen får åka på.

Spännvidd ca 10 m, höjd ca 4-4,5 m. Längd 6 m om jag delar HEA 280 på mitten. 12 m om jag skaffar en till HEA 280. Sitter traversräls på den jag har.

Är detta något hyfsat genomförbart, eller ska man sälja detta och börja om från grunden?
Vad kan man få för lyftkapacitet?
Räcker denna info?

Tacksam för svar :grin:
Bild
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89



Stridis2

#122 » 21:27:57, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, eftersom ingen annan har tagit upp den kastade stafettpinnen så får väl jag göra ett litet försök. Det finns (minst) tre olika beräkningar man måste göra på ett traverssystem:
1. Själva traversbalken med maxlasten som en punktbelastning mitt på. Om du köper färdig traversbalk så är det inga problem då denna redan är beräknad.
2. På de längsgående balkarna med max last i traversen närmast en längsgående balk mitt emellan benen, dvs en punktlast mitt emellan två uppläggningspunkter.
3. På själva pelarna när maxlasten är rakt ovanför.

Sedan ska man ha en massa säkerhetsfaktorer, max nedhäng, tåla dynamiska laster (rörelseenergi) osv.
Men för att över huvud taget kunna göra något med dina siffror så måste du ge i alla fall någon form av information vad du tänkt och vad du önskar. Hur höga blir pelarna, och hur långt mellan dessa har du tänkt?

Spontant så känns HEA260 som kraftigt överdimensionerat. En 5 meterhög pelare som är infäst i både över- och nederkant tål 60 tons tryck med trefaldig säkerhet. Går du ner på 3 meter så tål den 72 ton.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Patrik Carlsson

#123 » 04:23:46, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Höjd på pelarna 4-4,5 m. Avstånd mellan dem vet jag inte riktigt, vad rekommenderas tro? Två pelare på 12 m är ju för lite, fyra st då blir det fyra meter mellan dem, kanske räcker med tre till och med.

Jag hade inte tänkt hänga upp hela scanian i den. Men något ton hade den gärna fått lyfta.
Känns lite som att man ska sälja dessa och skaffa mer passande när det blir dags?
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89

Stridis2

#124 » 07:41:40, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur stor lyftmöjlighet man än har så kommer man någon gång till punkten att man behöver mer! :djaevul:
Själv letade jag travers på runt ett ton, men eftersom jag snubblade över en på fem ton får jag dimensionera allt efter det.

Om vi börjar med pelarna så hade jag använt fyrkantsrör. Ett 180 mm rör tål 27 ton med trefaldig säkerhet, men sedan krävs det lite snedsträvor och liknande.

En HEA280 i 355-stål tål nästan 12 ton punktbelastning på mitten när den är 12 meter lång, men nerböjningn 130 mm gör den helt oanvändbar för traversändamål. Båda siffrorna utan säkerhetsmarginal.

Nu hoppar jag ner till HEA280 i 275-stål eftersom jag gissar att du inte vet vilken stålkvalité dina balkar har. Sätter du in tre pelare så du får sex meter mellan tål balken fortfarande 18 ton (utan säkerhetsmarginaler) med en nerböjning på 15,8 mm. Om jag inte minns helt fel så låg min 5 tons travers på just HEA280 med sex meters mellanrum mellan uppläggningspunkterna.

Nu är jag inte någon konstruktör, så alla som tittar på siffrorna här ovan får använda dem på eget ansvar efter eget gottfinnande.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

bonde456

#125 » 17:40:01, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värt att tänka på är att majoriteten här är väl företagare i någon form? När ni tillverkar lyftredskap eller lyftanordningar så ska dessa CE-märkas och beroende på vad det är så ska dessa också eventuellt besiktas.
Visst går det att se mellan fingrarna för en hemmaskruvare och jag bryr mig väl inte om att någon gör något att lyfta med.
Men om det någon gång händer något så ska ni se att försäkringsbolag och myndigheter är rätt oförstående även om ni gjort beräkningar enligt alla konstens regler.
det är vite direkt om myndigheten får vetskap om det.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

tracker

#126 » 18:20:54, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man gjort beräkningarna så kan man sätta dit ce märket samt typskylten också.
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... FULLTEXT01
Förr så var det 14 dagar att fixa fram dokumentationen efter kontroll...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

QV_

#127 » 09:31:51, 23-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min bror skall då tydligen börja med traversberäkningar eftersom beräkningarna han gjort på rör i kärnkraftsverk minskar i omfång....
En kommentar jag hörde var att vid tunga belastningar var det inte punktbelastningen som var problemet utan vridningen i balken som gjorde beräkningen svår.

Själv så lyfter jag inget tungt. Så en 500 kg travers verkade lagom överdimentionerat för min del.
Men nu väger bordsskivan 570kg. Vad saxen under väger gissar jag till 500kg
kompressorhuset som kanske skall hängas upp väger runt 6-700kg.

Problemet med stora leksaker är att de drar till sig andra stora saker.
Det är något magnetiskt över dom.

För övrigt fungerar min travers OK. Men det känns skönt att den är manuell förflyttning (inte motordriven). det underlättar konstruktionen av stolpar och upphängning betydligt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

fretchi

#128 » 11:05:46, 23-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är en ganska bra video för att få lite förståelse hur balkar reagerar under last.


2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se