opel82 skrev:Hej Jag skulle gärna vilja få hjälp med beräkning av en balk till en travers.
Jag har varit på hel del firmor som säljer balk och som även konstruerar själva, men ingen som vill tala om vad som behövs för balk. Bara om dom får konstruera och montera själva. Så jag provar här för jag tror eller rättare sagt vet att kunskapen finns här.
Banorna blir 12 m som kommer att ligga ovanpå 4 stolpar på varsin sida. Kommer att svetsa plattjärn ovanpå banorna som traversen styr på, Sedan kommer travers balken bli 8m lång som kommer att ha en 1000-1500kg
telfer. (har hittat en del olika)
Originalets URL: http://forumbilder.se/G7EOP/namnlos.pngDet är den gula delen jag tänker på. Tacksam för svar! Med vänlig hälsning jimmy
Nu kommer det frågor:
1.Skall du använda en sådan utrustning i anna fall än rent privat/ägs och används av privat person så är det inte så noga.Blir jobbigare när det blir besiktningspliktigt.
2. Skall den följa gällande regelverk?
3. Om den skall följa gällande regelverk är det mycket mer information (mått och skisser på allt) för att kunna hjälpa till.
4. Om vi bara skall prata om den gula delen, så är det minsta HEA 240 för en telfer med en Last på 1500kg och egenvikt ca100kg Nedböjningskrav travers (L/600) dvs 8000/600=13,33mm
Då har jag bara kollat på bruksgränstillståndet på tvärrbalken.
5. Hur många maskindrivena rörelse, bara lyft eller längs & tvärs också?