Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Travers hjälp!

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

Ptja76

#16 » 22:38:06, 21-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jebu skrev:
Ptja76 skrev:
opel82 skrev:4. Om vi bara skall prata om den gula delen, så är det minsta HEA 240 för en telfer med en Last på 1500kg och egenvikt ca100kg Nedböjningskrav travers (L/600) dvs 8000/600=13,33mm
Då har jag bara kollat på bruksgränstillståndet på tvärrbalken


Bra försök. .,men väldigt fel räknat..
MVH Je Bu


Om jag nu har så fel, vad hade du rekomenderat då?
Ptja76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:36, 27-04-2016
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Passat Alltrack, Yamaha VXS, Specialized.



Stridis2

#17 » 22:54:36, 21-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jebu @ Travers hjälp! :vissla:

Edit: Blev kanske lite kort.
Om du klickar på Jebus länk så laddar du ner ett PDF-dokument med en tabell över lämpliga balkar. Där kan du läsa av vilka balkar, av olika modeller, som är minimum på givna uppgifter.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ptja76

#18 » 07:54:27, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3792711#p3792711 :vissla:

Edit: Blev kanske lite kort.
Om du klickar på Jebus länk så laddar du ner ett PDF-dokument med en tabell över lämpliga balkar. Där kan du läsa av vilka balkar, av olika modeller, som är minimum på givna uppgifter.


Om man kollar i den finnns det både ok och icke ok balkar av I och H modell PGA vippning dvs inte är OK att använda enligt gällande regelverk.
Säger inte att han har räknat fel, men det har inte jag heller.

Han har även räknat med en nedböjning L/500 vilket inte heller är ok för en travers.

Läs SS-EN 1993 del 3 och del 6 för glällande regelverk.
Ptja76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:36, 27-04-2016
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Passat Alltrack, Yamaha VXS, Specialized.

jebu

#19 » 09:07:26, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ber offentligt om ursäkt Ptja76. Att skriva ‘online’ med mobilt bredband är tydligen inte att rekommendera, vad som helst försvinner lite (mycket) godtyckligt här och där.

Jag “översätter” till vad jag ville ha sagt:

1. Bra förklarat, men försök hitta en 8m 240 med 100kg vikt (rätt vikt är 482,4 kg)
2. Smått här, men bland kan sådana småsiffror leda till att det blir väldigt fel räknat..

Återigen ursäkta, ska försöka skriva offline och kolla framöver (vilket jag gjort nu). :grin:
PS! Även citeringen blev lite vrickad..
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

jebu

#20 » 09:30:06, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptja76 skrev:..nedböjning L/500..

Var som exempel. Balkens (240) nedböj förändras inte med samma belastning oavsett böjfaktor (lastfall 15) :smile:


Bild
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

Ptja76

#21 » 17:31:32, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jebu skrev:Ber offentligt om ursäkt Ptja76. Att skriva ‘online’ med mobilt bredband är tydligen inte att rekommendera, vad som helst försvinner lite (mycket) godtyckligt här och där.

Jag “översätter” till vad jag ville ha sagt:

1. Bra förklarat, men försök hitta en 8m 240 med 100kg vikt (rätt vikt är 482,4 kg)
2. Smått här, men bland kan sådana småsiffror leda till att det blir väldigt fel räknat..

Återigen ursäkta, ska försöka skriva offline och kolla framöver (vilket jag gjort nu). :grin:
PS! Även citeringen blev lite vrickad..


Nu skall även jag förtydliga mig för alla:
1. 8m 240 med vikt 100kg blir svårt ja. Ursäktar min otydlighet där menade inte balkens vikt!
Utan det jag räknade var 1500kg Lyftkapasitet + 100kg vikt av Telfer & åkvagn. (brukar använda just den vikten när man inte har den rätta) för inte ofta det väger mer än så.
Pstat= (1500+100)*9,82=15712N (detta är just det som kallas bruksgräns)
Detta kollar man först så man klarar utan förstor nerböjning mot gällande L/600 (i vissa fall andra värden än 600) Är alla horisontella rörelse manuella används en vinkelfaktor också.
Kommer man förbi detta så räknar man även ut Pbfs som är den last man kallar kristisklast och man skall dimensionera mot (brott/bestående deformationer)
Vikigt att tänka på är säkerhet mot vippning och att en blockvagn belastar flänsen,alltså vikigt att även räkna flänslasten.
(Är ni mer intresserade av detta så är det EN1090 med EN 1993 som gäller sam EKS 10 Boverkets tillämpning av nationelvalda parametrar till just Eurokod)


2. Helt rätt, småfel kan leda till katastrof, därför kontrolleras ALLTID sådana här beräkningar av en trediepart.

Balkylen, som jebu har gjort är ett utmärkt hjälpmedel. Gissar att det ligger MÅNGA timmar bakom den.

1 person gillar det här inlägget.
Ptja76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:36, 27-04-2016
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Passat Alltrack, Yamaha VXS, Specialized.

ner

#22 » 19:30:20, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent krasst är det praktiskt omöjligt för en vanlig Svensson att bygga en travers som är helt laglig.

Godkänt av besiktningsman kan man kanske lyckas få om turen är med en men utan en fullständig CE-dokumentation är den fortfarande inte laglig.

Nu krävs ju också att EN 1090-1 är uppfylld för lastbärande konstruktioner vilket praktiskt innebär (väldigt förenklat) svetslicens och svetslogg + dokumenterat stål används och att svetsande FÖRETAG är certifierat enligt EN 1090.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Ptja76

#23 » 09:54:17, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ner skrev:Rent krasst är det praktiskt omöjligt för en vanlig Svensson att bygga en travers som är helt laglig.

Godkänt av besiktningsman kan man kanske lyckas få om turen är med en men utan en fullständig CE-dokumentation är den fortfarande inte laglig.

Nu krävs ju också att EN 1090-1 är uppfylld för lastbärande konstruktioner vilket praktiskt innebär (väldigt förenklat) svetslicens och svetslogg + dokumenterat stål används och att svetsande FÖRETAG är certifierat enligt EN 1090.


Kranbanan behöver inte CE- märkas enligt EN1090 om den inte är en bärande del av byggnaden.
SÅ det behöver inte vara så svårt att CE märka det hela, räcker ju med att uppfylla de grundläggande kraven i Maskindiriktivet.
Men ja det är nog inte jätteenkelt, men det skall det inte vara, anser inte att lekmän skall hålla på med sådant här.
Gör man sådant här bör man veta vad man gör och då tycker jag man skall se om man inte kan få den godkänd eller i vart
fall veta att det håller av en 3part. Händer på tok för mycket olyckor varje år som inte borde ske.
Ptja76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:36, 27-04-2016
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Passat Alltrack, Yamaha VXS, Specialized.

jebu

#24 » 11:57:38, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär skriver arbetsmiljöverket:

"Tillverkaren ska CE-märka lyftanordningar

Lyftanordningar och lyftredskap ska vara CE-märkta när de släpps ut på marknaden eller tas i drift. Märkningen ska vara väl synlig, lättläst och beständig.

CE-märket innebär att tillverkaren intygar att produkten uppfyller gällande hälso- och säkerhetskrav. För de flesta lyftanordningar och lyftredskap gäller kraven i AFS 2008:3, Maskiner. Föreskrifterna riktar sig till tillverkare, importörer och distributörer och grundar sig på EU:s maskindirektiv. Motsvarande krav gäller inom hela EU.

Den som tillverkar en lyftanordning eller lyftredskap för eget bruk räknas också som tillverkare."

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

PerJohansson

#25 » 18:08:57, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och i detta fall bör väl "eget bruk" gälla eget bruk vid yrkesmässig användning?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

ner

#26 » 23:26:10, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan säga så här, du får bygga vad du vill som du själv ska använda. Men bygger du en vedklyv och lånar ut till grannnen eller en travers som din kompis använder och en olycka inträffar så kommer man inte undan om en tillräckligt kunnig myndighetsperson blir inblandad.

Att sätta produkten på marknaden är nyckeln. Så fort du tillverkar något (som ska CE-märkas) och säljer eller låter någon annan använda yrkesmässigt eller privat så har du satt det på marknaden.

Men nu ska jag knipa angående detta, börjar bli lite väl OT.

2 personer gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se