jebu skrev:Ber offentligt om ursäkt Ptja76. Att skriva ‘online’ med mobilt bredband är tydligen inte att rekommendera, vad som helst försvinner lite (mycket) godtyckligt här och där.
Jag “översätter” till vad jag ville ha sagt:
1.
Bra förklarat, men
försök hitta en 8m 240 med 100kg vikt (rätt vikt är 482,4 kg)
2. Smått här,
men bland kan sådana småsiffror leda till att det blir
väldigt fel räknat..Återigen ursäkta, ska försöka skriva offline och kolla framöver (vilket jag gjort nu).
PS! Även citeringen blev lite vrickad..
Nu skall även jag förtydliga mig för alla:
1. 8m 240 med vikt 100kg blir svårt ja. Ursäktar min otydlighet där menade inte balkens vikt!
Utan det jag räknade var 1500kg Lyftkapasitet + 100kg vikt av
Telfer & åkvagn. (brukar använda just den vikten när man inte har den rätta) för inte ofta det väger mer än så.
Pstat= (1500+100)*9,82=15712N (detta är just det som kallas bruksgräns)
Detta kollar man först så man klarar utan förstor nerböjning mot gällande L/600 (i vissa fall andra värden än 600) Är alla horisontella rörelse manuella används en vinkelfaktor också.
Kommer man förbi detta så räknar man även ut Pbfs som är den last man kallar kristisklast och man skall dimensionera mot (brott/bestående deformationer)
Vikigt att tänka på är säkerhet mot vippning och att en blockvagn belastar flänsen,alltså vikigt att även räkna flänslasten.
(Är ni mer intresserade av detta så är det EN1090 med EN 1993 som gäller sam EKS 10 Boverkets tillämpning av nationelvalda parametrar till just Eurokod)
2. Helt rätt, småfel kan leda till katastrof, därför kontrolleras ALLTID sådana här beräkningar av en trediepart.
Balkylen, som jebu har gjort är ett utmärkt hjälpmedel. Gissar att det ligger MÅNGA timmar bakom den.