Sida 2 av 2

Re: Travers hjälp!

InläggPostat: 22:38:06, 21-02-2017
av Ptja76
jebu skrev:
Ptja76 skrev:
opel82 skrev:4. Om vi bara skall prata om den gula delen, så är det minsta HEA 240 för en telfer med en Last på 1500kg och egenvikt ca100kg Nedböjningskrav travers (L/600) dvs 8000/600=13,33mm
Då har jag bara kollat på bruksgränstillståndet på tvärrbalken


Bra försök. .,men väldigt fel räknat..
MVH Je Bu


Om jag nu har så fel, vad hade du rekomenderat då?

Re: Travers hjälp!

InläggPostat: 22:54:36, 21-02-2017
av Stridis2
jebu @ Travers hjälp! :vissla:

Edit: Blev kanske lite kort.
Om du klickar på Jebus länk så laddar du ner ett PDF-dokument med en tabell över lämpliga balkar. Där kan du läsa av vilka balkar, av olika modeller, som är minimum på givna uppgifter.

Re: Travers hjälp!

InläggPostat: 07:54:27, 22-02-2017
av Ptja76
Stridis2 skrev:https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3792711#p3792711 :vissla:

Edit: Blev kanske lite kort.
Om du klickar på Jebus länk så laddar du ner ett PDF-dokument med en tabell över lämpliga balkar. Där kan du läsa av vilka balkar, av olika modeller, som är minimum på givna uppgifter.


Om man kollar i den finnns det både ok och icke ok balkar av I och H modell PGA vippning dvs inte är OK att använda enligt gällande regelverk.
Säger inte att han har räknat fel, men det har inte jag heller.

Han har även räknat med en nedböjning L/500 vilket inte heller är ok för en travers.

Läs SS-EN 1993 del 3 och del 6 för glällande regelverk.

Re: Travers hjälp!

InläggPostat: 09:07:26, 22-02-2017
av jebu
Ber offentligt om ursäkt Ptja76. Att skriva ‘online’ med mobilt bredband är tydligen inte att rekommendera, vad som helst försvinner lite (mycket) godtyckligt här och där.

Jag “översätter” till vad jag ville ha sagt:

1. Bra förklarat, men försök hitta en 8m 240 med 100kg vikt (rätt vikt är 482,4 kg)
2. Smått här, men bland kan sådana småsiffror leda till att det blir väldigt fel räknat..

Återigen ursäkta, ska försöka skriva offline och kolla framöver (vilket jag gjort nu). :grin:
PS! Även citeringen blev lite vrickad..

Re: Travers hjälp!

InläggPostat: 09:30:06, 22-02-2017
av jebu
Ptja76 skrev:..nedböjning L/500..

Var som exempel. Balkens (240) nedböj förändras inte med samma belastning oavsett böjfaktor (lastfall 15) :smile:


Bild

Re: Travers hjälp!

InläggPostat: 17:31:32, 22-02-2017
av Ptja76
jebu skrev:Ber offentligt om ursäkt Ptja76. Att skriva ‘online’ med mobilt bredband är tydligen inte att rekommendera, vad som helst försvinner lite (mycket) godtyckligt här och där.

Jag “översätter” till vad jag ville ha sagt:

1. Bra förklarat, men försök hitta en 8m 240 med 100kg vikt (rätt vikt är 482,4 kg)
2. Smått här, men bland kan sådana småsiffror leda till att det blir väldigt fel räknat..

Återigen ursäkta, ska försöka skriva offline och kolla framöver (vilket jag gjort nu). :grin:
PS! Även citeringen blev lite vrickad..


Nu skall även jag förtydliga mig för alla:
1. 8m 240 med vikt 100kg blir svårt ja. Ursäktar min otydlighet där menade inte balkens vikt!
Utan det jag räknade var 1500kg Lyftkapasitet + 100kg vikt av Telfer & åkvagn. (brukar använda just den vikten när man inte har den rätta) för inte ofta det väger mer än så.
Pstat= (1500+100)*9,82=15712N (detta är just det som kallas bruksgräns)
Detta kollar man först så man klarar utan förstor nerböjning mot gällande L/600 (i vissa fall andra värden än 600) Är alla horisontella rörelse manuella används en vinkelfaktor också.
Kommer man förbi detta så räknar man även ut Pbfs som är den last man kallar kristisklast och man skall dimensionera mot (brott/bestående deformationer)
Vikigt att tänka på är säkerhet mot vippning och att en blockvagn belastar flänsen,alltså vikigt att även räkna flänslasten.
(Är ni mer intresserade av detta så är det EN1090 med EN 1993 som gäller sam EKS 10 Boverkets tillämpning av nationelvalda parametrar till just Eurokod)


2. Helt rätt, småfel kan leda till katastrof, därför kontrolleras ALLTID sådana här beräkningar av en trediepart.

Balkylen, som jebu har gjort är ett utmärkt hjälpmedel. Gissar att det ligger MÅNGA timmar bakom den.

Re: Travers hjälp!

InläggPostat: 19:30:20, 22-02-2017
av ner
Rent krasst är det praktiskt omöjligt för en vanlig Svensson att bygga en travers som är helt laglig.

Godkänt av besiktningsman kan man kanske lyckas få om turen är med en men utan en fullständig CE-dokumentation är den fortfarande inte laglig.

Nu krävs ju också att EN 1090-1 är uppfylld för lastbärande konstruktioner vilket praktiskt innebär (väldigt förenklat) svetslicens och svetslogg + dokumenterat stål används och att svetsande FÖRETAG är certifierat enligt EN 1090.

Re: Travers hjälp!

InläggPostat: 09:54:17, 23-02-2017
av Ptja76
ner skrev:Rent krasst är det praktiskt omöjligt för en vanlig Svensson att bygga en travers som är helt laglig.

Godkänt av besiktningsman kan man kanske lyckas få om turen är med en men utan en fullständig CE-dokumentation är den fortfarande inte laglig.

Nu krävs ju också att EN 1090-1 är uppfylld för lastbärande konstruktioner vilket praktiskt innebär (väldigt förenklat) svetslicens och svetslogg + dokumenterat stål används och att svetsande FÖRETAG är certifierat enligt EN 1090.


Kranbanan behöver inte CE- märkas enligt EN1090 om den inte är en bärande del av byggnaden.
SÅ det behöver inte vara så svårt att CE märka det hela, räcker ju med att uppfylla de grundläggande kraven i Maskindiriktivet.
Men ja det är nog inte jätteenkelt, men det skall det inte vara, anser inte att lekmän skall hålla på med sådant här.
Gör man sådant här bör man veta vad man gör och då tycker jag man skall se om man inte kan få den godkänd eller i vart
fall veta att det håller av en 3part. Händer på tok för mycket olyckor varje år som inte borde ske.

Re: Travers hjälp!

InläggPostat: 11:57:38, 23-02-2017
av jebu
Såhär skriver arbetsmiljöverket:

"Tillverkaren ska CE-märka lyftanordningar

Lyftanordningar och lyftredskap ska vara CE-märkta när de släpps ut på marknaden eller tas i drift. Märkningen ska vara väl synlig, lättläst och beständig.

CE-märket innebär att tillverkaren intygar att produkten uppfyller gällande hälso- och säkerhetskrav. För de flesta lyftanordningar och lyftredskap gäller kraven i AFS 2008:3, Maskiner. Föreskrifterna riktar sig till tillverkare, importörer och distributörer och grundar sig på EU:s maskindirektiv. Motsvarande krav gäller inom hela EU.

Den som tillverkar en lyftanordning eller lyftredskap för eget bruk räknas också som tillverkare."

Re: Travers hjälp!

InläggPostat: 18:08:57, 23-02-2017
av PerJohansson
Och i detta fall bör väl "eget bruk" gälla eget bruk vid yrkesmässig användning?

Re: Travers hjälp!

InläggPostat: 23:26:10, 23-02-2017
av ner
Man kan säga så här, du får bygga vad du vill som du själv ska använda. Men bygger du en vedklyv och lånar ut till grannnen eller en travers som din kompis använder och en olycka inträffar så kommer man inte undan om en tillräckligt kunnig myndighetsperson blir inblandad.

Att sätta produkten på marknaden är nyckeln. Så fort du tillverkar något (som ska CE-märkas) och säljer eller låter någon annan använda yrkesmässigt eller privat så har du satt det på marknaden.

Men nu ska jag knipa angående detta, börjar bli lite väl OT.