Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Uppskattning hållfasthet bockad plåtprofil

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 08:42:33, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle behöva göra ett antal plåtprofiler till mitt blivande pooldäck men skulle behöva hjälp med en uppskattning om min tanke kan hålla.
Jag vill alltså bygga ett trädäck runt poolen, men vill hålla detta så nära vattenytan som möjligt. Poolkanten får inte belastas med konstruktionen utan ska vara helt fritt från denna. En bild på en vanlig lösning:
Bild

Som ni ser bygger man trädäcket nästan fram till poolsargen, därefter skruvar man fast reglar ovanpå trallen och lägger en förhöjd kant kring poolen.
Jag skulle vilja ha trädäcket helt plant ut till poolhålet.
Min tanke var att göra ett antal plåtprofiler (röda) som sätts ovanpå reglarna som bär upp trallen (brunt på bilden nedan). Denna är formad som ett upp-och-nervänt U. I den del som sitter över träregeln sitter två bultar (svarta) som klämmer ihop U-plåten över regeln. Den del som går ut över poolsargen (blå) kan jag bocka ut en kant för att staga upp denna (misstänker att detta ökar hållfastheten men vet inte säkert). Den kortsida som är mot poolen bockas en yta ner (gul) för att fästa en bräda som döljer poolens vita sarg (som är blå på min fina ritning).
Alla trallbrädor får fästas med maskingängad skruv i plåten.

Bild

Jag tänkte försöka göra plåtarna i 3 mm rostfri plåt (känner tyvärr inte till exakt materialkvalité men kan kolla om detta är viktigt. Lär vara värmebeständig). Den frihängande delen blir ca 22 - 24 cm. Reglarna (och därmed plåtprofilerna) sitter med ca 60 cm mellanrum. Plåtarna bockas i kantpress, dvs höjden på U-biten måste vara lägre än bredden (regeln ska vara 45 mm bred).
Ska man göra uppskattningen att en person på 80 kg står rakt över en profil så denna tar all vikt, hur hög behöver då profilen vara, samt hur breda utvik bör man göra? Något annat jag bör tänka på? Kan jag förbättra konstruktionen på något vis (helst utan att behöva svetsa eftersom det i så fall måste inkludera ett andra företag)?

Edit: Det gör inget om plåten sviktar lite när man trampar på kanten över poolsargen, bara den inte permanent deformeras.
Senast redigerad av Stridis2 08:47:09, 01-07-2017, redigerad totalt 1 gång.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Mattias Petterson

#2 » 08:45:56, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför drar du bara inte ut trall brädorna frihängande 20cm?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2 (trådstartaren)

#3 » 08:52:02, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två anledningar, dels så kommer brädorna att gå längs med poolens långsidor (så där fungerar inte den idén), dels så kan man behöva ta av poolsargen (den vita plåten på översta bilden) för att kunna byta liner i poolen.
Ytterligare en anledning är för jag tänkte göra en fris av två brädor runt poolhålet. Alla brädor i däcket ligger i samma riktning. Låter jag dessa gå ut över vattnet så se man ändträet på kortsidorna, så jag tänkte det skulle bli trevligare med en fris.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se