Några förklaringar:
Att beräkningen ger svaret ca 550kg (statiskt
) ....innebär inte att axeln håller för 549kg och går sönder vid 551kg......
Beräkningen innehåller ett antal "säkerhetsfaktorer" i sig självt.
Tillåten spänning: 180Mpa är ett värde som understiger de flesta ståls sträck gräns (sträck gräns = vad man kan belasta med utan att böjen är kvar när man lastar av) .....och dessutom understiger med viss marginal för att tåla matrialutmattning (dynamisk last)
Om man vill prova att någonting håller, för det man beräknat, så provbelastar man (ofta statiskt) med en viss överlast (tex 50%) och kontrollerar att man inte fått någon permanent deformation, eller sprickbildning. (exempel. jag ha beräknat något att hålla för 200kg, jag provlastar med 300kg ( = 200kg + 50%) och kontrollerar att jag inte fått någon deformation när jag lastar av. (= att tex. axeln fortfarande är rak)
Beräkningen innehåller dessutom en del "osäkerhet":
tex. värdet på böjmotsåndet, det kanske ska vara 8000mm³ ....eller 6000mm³ ....
.....jag vet inte, för jag har inte beräknat det exakt, eller hittat värdet i en tabell....men jag har
gissat på 7000mm³
längden på axeln (= belastat längd, inte "hur lång den är") har jag bedömt till 900mm, men den kan ju vara 1050mm...
Hur mycket last tar den övriga konstruktionen upp, hur är lasten fördelad.....och hur mycket tål last övriga delar av vagnen....
det vet jag inte.....
Åter till 550kg, det är ett värde som gäller för röret i axeln, under förutsättningarna ovan stämmer (= att jag "gissat rätt") ....
det kan lika gärna vara ...400kg eller 800kg.....men 550kg i resultat, säger att "några hundra kila" (tex 300kg ) inte bör vara ett problem.
Att lasta med 500kg och "köra i pott hål" är ingen bra provningsmetod, det säger i princip ingen ting, varken om resultatet är att det håller....eller att det går sönder. ( om det håller, hur stora var pott hålen, hur påverkade de belastninge ?? .... om det inte håller, skulle det funkat med tex, 300kg som var tänkt ??)
Om man ska göra ett "kör prov" så går men det med den last man tänkt lasta, efter att man provat och beräknat statiskt, bara för att verifiera att det man kommit fram till stämmer, och att man har marginalerna på rätt sida.....och man gör det då ofta under en lång tid, på en väg med "kända gupp" för att även få en effekt av utmattning. ( och man gör det som regel på en prototyp/provexemplar som man sedan skrotar.....för även om den "klarar provet" så är den förbrukad till sin livslängd....)