Sida 2 av 3

Re: Hållfasthet 60x40x2 fyrkantrör

InläggPostat: 08:42:36, 19-08-2017
av Michael Meier
5600N statiskt ?

Ja, ett par hundra kilo jämt fördelat och körning på förhållandevis slät väg, potthål är grymma.

Re: Hållfasthet 60x40x2 fyrkantrör

InläggPostat: 08:47:54, 19-08-2017
av jörgen.ottosson
ja, där för kan jag säga några "hundra kilo" last utan problem.... (dynamiskt)

Re: Hållfasthet 60x40x2 fyrkantrör

InläggPostat: 09:23:09, 19-08-2017
av nordlander
Får lasta 500 kg och fara och hoppa i potthål innan jag lackar så ser man om det går sönder

Re: Hållfasthet 60x40x2 fyrkantrör

InläggPostat: 10:18:42, 19-08-2017
av 63an
Bara på skoj så titta på BTs släpkärra till gräsklippare, ett plåtmix som ska klara mer än hundra kg. å hjul av lövtunna pressade plåtar sen däck som kanske håller 1 år! Skulle aldrig våga lasta enbart parkerad den max. utlovade vikten...Bygg vidare för den där håller övertygande säkert :thumme:

Re: Hållfasthet 60x40x2 fyrkantrör

InläggPostat: 10:21:40, 19-08-2017
av Göran Ekman
Undrar om det skulle vara någon fördel med att sprida ut infästning till axeln så att den belastar en större del av ramen. Funderar hur blir det där draget är svetsat i framkant på flaket.
Bjud över några polare och " provhoppa " konstruktionen
Göran i Björnarbo

Re: Hållfasthet 60x40x2 fyrkantrör

InläggPostat: 10:35:50, 19-08-2017
av jörgen.ottosson
Några förklaringar:

Att beräkningen ger svaret ca 550kg (statiskt :photograph: ) ....innebär inte att axeln håller för 549kg och går sönder vid 551kg......

Beräkningen innehåller ett antal "säkerhetsfaktorer" i sig självt.

Tillåten spänning: 180Mpa är ett värde som understiger de flesta ståls sträck gräns (sträck gräns = vad man kan belasta med utan att böjen är kvar när man lastar av) .....och dessutom understiger med viss marginal för att tåla matrialutmattning (dynamisk last)

Om man vill prova att någonting håller, för det man beräknat, så provbelastar man (ofta statiskt) med en viss överlast (tex 50%) och kontrollerar att man inte fått någon permanent deformation, eller sprickbildning. (exempel. jag ha beräknat något att hålla för 200kg, jag provlastar med 300kg ( = 200kg + 50%) och kontrollerar att jag inte fått någon deformation när jag lastar av. (= att tex. axeln fortfarande är rak)

Beräkningen innehåller dessutom en del "osäkerhet":
tex. värdet på böjmotsåndet, det kanske ska vara 8000mm³ ....eller 6000mm³ .... :klia: .....jag vet inte, för jag har inte beräknat det exakt, eller hittat värdet i en tabell....men jag har gissat på 7000mm³

längden på axeln (= belastat längd, inte "hur lång den är") har jag bedömt till 900mm, men den kan ju vara 1050mm...

Hur mycket last tar den övriga konstruktionen upp, hur är lasten fördelad.....och hur mycket tål last övriga delar av vagnen.... :klia: det vet jag inte.....

Åter till 550kg, det är ett värde som gäller för röret i axeln, under förutsättningarna ovan stämmer (= att jag "gissat rätt") ....

det kan lika gärna vara ...400kg eller 800kg.....men 550kg i resultat, säger att "några hundra kila" (tex 300kg ) inte bör vara ett problem.

Att lasta med 500kg och "köra i pott hål" är ingen bra provningsmetod, det säger i princip ingen ting, varken om resultatet är att det håller....eller att det går sönder. ( om det håller, hur stora var pott hålen, hur påverkade de belastninge ?? .... om det inte håller, skulle det funkat med tex, 300kg som var tänkt ??)

Om man ska göra ett "kör prov" så går men det med den last man tänkt lasta, efter att man provat och beräknat statiskt, bara för att verifiera att det man kommit fram till stämmer, och att man har marginalerna på rätt sida.....och man gör det då ofta under en lång tid, på en väg med "kända gupp" för att även få en effekt av utmattning. ( och man gör det som regel på en prototyp/provexemplar som man sedan skrotar.....för även om den "klarar provet" så är den förbrukad till sin livslängd....)

Re: Hållfasthet 60x40x2 fyrkantrör

InläggPostat: 11:05:59, 19-08-2017
av nordlander
Tack för att du tar dig tid Jörgen.

Att belasta och köra i potthål kanske inte var allt för seriöst menat. Men att belasta lite innan lackering tänkte jag iaf göra.

Sen blir det en liten triangulering vid axeln då jag även strävat bakåt med en rörstump. Kanske framgår dåligt av bilden.

Re: Hållfasthet 60x40x2 fyrkantrör

InläggPostat: 23:08:59, 19-08-2017
av toker
Den där kärran ser hållbar ut jämfört med vad jag haft efter minigrävarn och lastat överfullt med jord och singel en obromsad liten släpvagn från Norge med rätt höga lemmar visserligen dragen i låg hastighet och kort sträcka.

Re: Hållfasthet 60x40x2 fyrkantrör

InläggPostat: 23:40:20, 19-08-2017
av nordlander
Låter positivt. Desto mer jag helsvetsar desto mer känns det som att man som vanligt oroar sig i onödan för hållbarheten. Tittar man på de billiga vagnar som finns så är det mest bara veckad plåt specat för 500 kg.

Kvällens arbete. Behöver mer plyfa.

Bild
Bild

Re: Hållfasthet 60x40x2 fyrkantrör

InläggPostat: 23:43:31, 19-08-2017
av Michael Meier
Aha, du ska köra småfolk i den, hade det inte vart trevligt med fjädring?

Re: Hållfasthet 60x40x2 fyrkantrör

InläggPostat: 11:07:19, 20-08-2017
av nordlander
Jo det är tänkt som barntransportör. Får köra med lågt lufttryck i däcken. Fjädring blev för avancerat för detta bygge.

Re: Hållfasthet 60x40x2 fyrkantrör (Bygge ATV vagn)

InläggPostat: 11:17:04, 20-08-2017
av Michael Meier
När du hittar en lämplig donator kan du byta axel :thumme:

Re: Hållfasthet 60x40x2 fyrkantrör (Bygge ATV vagn)

InläggPostat: 16:03:38, 06-09-2017
av nordlander
Bild
Bild
Bild

Re: Hållfasthet 60x40x2 fyrkantrör (Bygge ATV vagn)

InläggPostat: 17:01:01, 06-09-2017
av nordlander
Alltid lika roligt att måla. Först tar färgen slut. Sen slutar sprutan funka. Sen pajjar kompressorn...

Re: Hållfasthet 60x40x2 fyrkantrör (Bygge ATV vagn)

InläggPostat: 20:13:50, 06-09-2017
av Michael Meier
Du glömmer alla insekter som vill bli färgade..