Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Räkna på balk till bjälklag samt pulpettak

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

HerrHink (trådstartaren)

#1 » 21:48:57, 03-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Behöver lite hjälp att räkna på balk till ett mellanbjälklag samt ett carportbygge.

Vi börjar med bjälklaget. Det kommer vara konstruerat som så: Golv, golvspån, 45x195, stålbalk, gles, gips.
Spännvidden på balken blir 6m, vardera sida om balken blir 4m. Dvs hälften av det ska ju balken stötta upp. 6x4m2.
Hur långt kommer jag på en HEA 240?

Bild


Sedan ska jag lägga tak mellan två containrar (40fots) för att få en carport. Blir takplåt av tp128, tänkte mig 3st balkar fördelat på 12m, samt lite överhäng framåt och bakåt. Spännvidd 9m, varje balk ska du bära upp 40m2, snözon 2.5

Någon IPE balk vore intressant här, några tips? Har kikat på IPE 180, klarar jag mig med mindre balk?


/Henke
HerrHink
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:51, 16-03-2014
Ort: Vingåker



Phisch

#2 » 21:42:30, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska vi se om jag förstår detta rätt, HEA balken ska bära 200kg/kvm + bjälklagets vikt ~50kg/kvm? Det bör bli ungefär 1000kg/m (10kN/m) balk?

IPE balken ska bära 40kvm snö i zon 2.5, det blir 100kN snö på hela taket eller 11.2kN/m balk + övrigt material?

La in detta i ett program och körde ut med förhoppningsvis rätt parametrar, någon annan får väldigt gärna kontrollera.

Nedböjningskriteriet är l/200 som standard i programmet. En sida på balken är fastsatt med alla translationer låsta och andra sidan med translation i y och z-led låsta. Roterande frihetsgrader släppta på bägge.

Skulle tro att på 9m spännvidd måste du ha något i klass med IPE 300, men även där så ligger slankhetstalet högt.

Bild

Bild

Bild
Phisch
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:00, 30-03-2017
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se