Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Vart köpa gjutgods

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

Kungsis (trådstartaren)

#16 » 00:38:17, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar :grin: . Ursäkta den sena responsen, men min surfmängd tog slut och jag tyckte det var onödigt att skaffa mera 2dagar innan månadsskiftet. Ska kolla igenom svaren ni givit. Kaminen i fråga är en Husqvarna m.150 och under övre emaljerade plåten ska det ligga en grövre platta som skydd och för att skona emaljeringen på utsidans plåt. När jag skulle köpa en sådana kamin, hade jag svårt att hitta en hel och fick köpa 2st och plocka ihop till en. Därför löste jag nu problemet tillfälligt, genom att kapa bort lämplig bit från en botten som blev över. Dock har den tunnare gods (5-6mm) än original, så jag räknar inte med att det ska funka en längre tid. Jag har hört mig för lite hos folk som sysslar med kaminer och reservdelar och tydligen är det en sak som ofta är sönderbränd och saknas. Det har medfört att folk inte vet att den ska sitta dör och följaktligen finns det ingen efterfrågan. Till saken hör även att jag använder kaminen som det är tänkt, dvs den gör nytta och inte bara är någon inredningsdetalj som det myseldas i (vilket verkar vara vanligast numera).

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



Skru'are

#17 » 14:17:16, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:Har bl.a problem pga att en platta i ena kaminen behöver bytas och rent allmänt skulle det vara bra att veta om någon vet var man kan köpa gjutgods? Nu menar jag alltså inte färdiga detaljer utan platt/profilgods på samma sätt som man kan köpa vanligt stål.

Det är svårt att hjälpa dig. Flera har bett dig ta foton t ex.
Vill du bara ha svar på frågan du ställt, så är det: Nej - platta/plåt i gjutgods finns inte på samma sätt som valsat stål.
Du låser dig vid en idé.
Men om du istället frågar: Hur skall jag göra för att laga min kamin?
Har bl.a problem pga att en platta i ena kaminen behöver bytas.

Frågor för att få förutsättningarna:
Är båda kaminerna av samma modell/lika?
Är delen i den fungerande kaminen intakt? I vilket skick?
Om inte - i vilket skick är detaljen som skall bytas?
Hur mycket har du demonterat? Skall du sätta om stenen också?
Du använder den för uppvärmning/inte "mys".
Vad får det kosta?
Ambitionsnivå?
Reservdel?
Kan du göra något själv/har lust till det?
Annat material till en "fullagning"?
Duger den med det "fix" du gjort om du bortser från tjocklek/livslängd?
Med fullständiga svar på frågorna ovan tror jag att du kommer att få konstruktiva svar. :skriva2:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kungsis (trådstartaren)

#18 » 01:48:38, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:
Kungsis skrev:Har bl.a problem pga att en platta i ena kaminen behöver bytas och rent allmänt skulle det vara bra att veta om någon vet var man kan köpa gjutgods? Nu menar jag alltså inte färdiga detaljer utan platt/profilgods på samma sätt som man kan köpa vanligt stål.

Det är svårt att hjälpa dig. Flera har bett dig ta foton t ex.
Vill du bara ha svar på frågan du ställt, så är det: Nej - platta/plåt i gjutgods finns inte på samma sätt som valsat stål.
Du låser dig vid en idé.
Men om du istället frågar: Hur skall jag göra för att laga min kamin?
Har bl.a problem pga att en platta i ena kaminen behöver bytas.

Frågor för att få förutsättningarna:
Är båda kaminerna av samma modell/lika?
Är delen i den fungerande kaminen intakt? I vilket skick?
Om inte - i vilket skick är detaljen som skall bytas?
Hur mycket har du demonterat? Skall du sätta om stenen också?
Du använder den för uppvärmning/inte "mys".
Vad får det kosta?
Ambitionsnivå?
Reservdel?
Kan du göra något själv/har lust till det?
Annat material till en "fullagning"?
Duger den med det "fix" du gjort om du bortser från tjocklek/livslängd?
Med fullständiga svar på frågorna ovan tror jag att du kommer att få konstruktiva svar. :skriva2:


Ok
Jag har monterat ihop den med den nya plattan, så jag vill inte montera isär den igen för att ta ett foto, då det alltid är ett riskmoment att montera isär en kamin med stenar. Och ärligt talat förstår jag inte varför jag ska ta ett fota på en järnplatta ca 0,4x0,25 tjocklek 8-10mm med fasade hörn. Inga skruvhål eller lustiga former.
Båda kaminerna var givetvis av samma modell (m.150). Dock finns det ingen del från någon annan kaminmodell som passar, då måtten är olika.
Det är i den fungerande kaminen som jag fått byta plattan. I den demonterade fanns det överhuvudtaget ingen platta.
Den nu använda kaminen demonterades för ca 4-5år sedan och gjordes ren, kompletterades med saknade/dåliga delar och stenades om inkl. fogning.
Kostnad? Tja, en ny motsvarande kostar väl stora pengar och jag tror inte det går att hitta en till begagnad i bra färdigt skick, så kostnad???? Men det ska väl vara skäligt. Ambitionsnivån är väl att jag inte ser något alternativ till uppvärmning på den platsen.
Jag har en komplett verkstad och är givetvis beredd att göra saker själv.
Annat material till "fullagning" är givetvis ok, så länge som kaminens funktion inte försämras. Samma sak gäller väl i fråga om "fix"
Och ja, det var väl en platta gjutgods i på samma sätt som vanligt valsat järn som jag efterfrågade. Har svårt att se att det finns någon annan BRA lösning, men givetvis är jag öppen för förslag, då jag givetvis kan ha fel i att det skulle vara enda och bästa lösningen.

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Skru'are

#19 » 15:53:10, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag tolkar dig rätt så är det OK med din ersättningsdel, men du oroar dig för att den inte skall hålla p g a temperaturen.
Genom att kapa överdelen på tegelinfodringen lika mycket som tjockleken på de skivor som ofta ersatt tegel, så kan du sätta in en sådan skiva vilande på den hylla som bildas. Eller med Z-profiler. Vermekulitskivor finns t ex 25 mm.
Det finns de som lägger skivor eller tegel i/under locket som skydd för emaljen.

Gjutjärnsplattan har nog en ganska lång livstid ändå. Cortenplåt används ofta i kaminer och kan vara ett alternativ nästa gång.

Av de ritningar som finns framgår, att detaljen i toppen har en mer komplicerad form och hål för infästningar som håller samman sidorna.
Därav frågorna.
Här hade några foton kunnat ge viktig information.

Jag hoppas tipset skall hjälpa dig.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

bonnen513

#20 » 16:23:23, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur säljs gjutjärn då? I vilken form/vikt?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

jörgen.ottosson

#21 » 17:42:13, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:hur säljs gjutjärn då? I vilken form/vikt?


Gjutjärn säljs oftast som en färdiggjuten detalj .....men kan kan även köpa stång ( rund, platt eller fyrkantig)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Stones

#22 » 20:18:42, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Gjutjärnsplattan har nog en ganska lång livstid ändå. Cortenplåt används ofta i kaminer och kan vara ett alternativ nästa gång.


Har en braskamin med ett roster av gjutjärn som brändes sönder på drygt ett år, fick nytt, av 12mm domex, laserskuret för ca. 4 år sedan, ser knappt använt ut. Gjutjärn är värdelöst i kaminer men var väl billigt förr och det som fanns att tillgå innan de moderna stålsorterna.
Stones
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:49, 13-01-2015
Ort: Håbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -56

PerJohansson

#23 » 20:21:20, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värdelöst är väl kanske lite att ta i när de flesta mindre till medelstora eldstöder är gjorda i nån form av gjutgods.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Stones

#24 » 21:05:20, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Värdelöst är väl kanske lite att ta i när de flesta mindre till medelstora eldstöder är gjorda i nån form av gjutgods.

Värdelöst i delar som blir direkt utsatta för höga temperaturer, behöver skyddas av sten elller liknande. Gjutgods och traditionellt gjutjärn är inte riktigt samma sak, gjutgods är gjutna detaljer oavsett material. Finns dessutom moderna "gjutjärn" med bra högtemperaturegenskaper. http://www.gjuterihandboken.se/handboke ... a-material

1 person gillar det här inlägget.
Stones
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:49, 13-01-2015
Ort: Håbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -56

PerJohansson

#25 » 21:09:47, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjutjärn är värdelöst i kaminer men det finns gjutjärn med bra högtemperaturegenskaper...?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Stones

#26 » 21:13:45, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Gjutjärn är värdelöst i kaminer men det finns gjutjärn med bra högtemperaturegenskaper...?

Diskussionen gällde väl traditionellt gjutjärn? Noterat citationstecknen?
Stones
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:49, 13-01-2015
Ort: Håbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -56

torbjorn_forsman

#27 » 22:53:22, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Gjutjärn är värdelöst i kaminer men det finns gjutjärn med bra högtemperaturegenskaper...?


Det finns eldstäder som är konstruerade av folk som har många års erfarenhet av vanligt gjutjärns begränsningar, och som är gjorda så att gjutjärnet inte utsätts för mer otrevligheter än det tål om man eldar på det sätt det är tänkt.
Om man bränner sönder roster i förtid så beror det oftast på att man släpper in primärluft under rostret av någon anledning fastän man använder ett bränsle som ger för hög temperatur för rostret i det läget.
En del kaminer som är avsedda inte bara för vedeldning utan även för t ex koks och torv har en ventil för att släppa in "underbläster", men det brukar stå mycket strängt skrivet i bruksanvisningen att den INTE får öppnas då man eldar ved. Exempel på detta är de danska Morsø-kaminerna.
Det finns också många kaminer där man kan då drag genom rostret genom att lämna asklådan på glänt, eller kanske oavsiktligt om asklådan är sönderrostad.
Det kan vara frestande att köra med underbläster om man eldar fuktig eller mycket dålig ved som knappt går att få att brinna på annat sätt, men då ska man vara mycket försiktig, övervaka eldningen noga och stänga till så snart en laddning skräpved har tagit sig. En annan nackdel med underbläster, förutom att man bränner sönder rostret, är att det inte alls blir någon glödbädd kvar när veden har brunnit ut, och svårare än nödvändigt att få fart på nästa laddning i kaminen.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kungsis (trådstartaren)

#28 » 23:47:23, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla värdefulla råd :grin: . Speciellt då jag väl, kan jag villigt erkänna, tänkt att gjutgods är väl gjutgods och funkar väl alltid bra i kaminer och liknande. Får nog läsa på lite :ohnej: . Om jag nu inte hittar några av de andra alternativen som nämnts, t.ex Vermekulitskivor eller kanske domex, vilka väl faktiskt låter som om det skulle vara bättre alternativ.
Och jag lovar att fotografera plattan och kaminen nästa gång jag plockar isär den :bira:

Med vänlig hälsning
Kungsis

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Ptr

#29 » 12:23:16, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har jag använt gamla landskivor till kvärnelandsplogar i vedspisen. De har slagit sig mindre än "orginal" reservdel i gjutjärn.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Stones

#30 » 22:47:57, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
PerJohansson skrev:Gjutjärn är värdelöst i kaminer men det finns gjutjärn med bra högtemperaturegenskaper...?


Det finns eldstäder som är konstruerade av folk som har många års erfarenhet av vanligt gjutjärns begränsningar, och som är gjorda så att gjutjärnet inte utsätts för mer otrevligheter än det tål om man eldar på det sätt det är tänkt.
Om man bränner sönder roster i förtid så beror det oftast på att man släpper in primärluft under rostret av någon anledning fastän man använder ett bränsle som ger för hög temperatur för rostret i det läget.
En del kaminer som är avsedda inte bara för vedeldning utan även för t ex koks och torv har en ventil för att släppa in "underbläster", men det brukar stå mycket strängt skrivet i bruksanvisningen att den INTE får öppnas då man eldar ved. Exempel på detta är de danska Morsø-kaminerna.
Det finns också många kaminer där man kan då drag genom rostret genom att lämna asklådan på glänt, eller kanske oavsiktligt om asklådan är sönderrostad.
Det kan vara frestande att köra med underbläster om man eldar fuktig eller mycket dålig ved som knappt går att få att brinna på annat sätt, men då ska man vara mycket försiktig, övervaka eldningen noga och stänga till så snart en laddning skräpved har tagit sig. En annan nackdel med underbläster, förutom att man bränner sönder rostret, är att det inte alls blir någon glödbädd kvar när veden har brunnit ut, och svårare än nödvändigt att få fart på nästa laddning i kaminen.

I mitt fall är bara spjället som släpper in luft upptill längs glasluckan öppet under eldning, enligt bruksanvisningen, så förmodligen var originalrostret av sällsynt dålig kvalitet då domexrostret är helt opåverkat efter flera år. Hade inte tillgång till corten i lämplig tjocklek men hade kanske varit ännu bättre. Äldre vedspisar hade ju lösa brännjärn i eldstaden som var mer eller mindre förbrukningsdetaljer för att spara stommen.
Stones
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:49, 13-01-2015
Ort: Håbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -56


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se