Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

o-ringar dimensionering

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

ralona (trådstartaren)

#1 » 17:58:29, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Någon som vet hur man korrekt ska dimensionera ett oringsspår? Om jag har en 4mm diameter viton o-ring. Hur djupt bör spåret vara?

Helst vill jag ha spåret U-format så att det blir så lite dödvolym i spåret som möjligt men Jag har inte hittat nånstans exempel på spår som är U-formade. Alla spår tycks vara mer eller mindre rektangulära.
ralona
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:22, 03-03-2016
Ort: Jönköping
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo



torbjorn_forsman

#2 » 18:47:23, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt att säga att man "ska" göra på ett visst sätt om man inte vet mer om tillämpningen.
Är det en statisk tätning eller ska O-ringen glida mot någonting? Hur högt är trycket, vilken slags medium är det, vad har O-ringen för hårdhet osv?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jörgen.ottosson

#3 » 18:48:43, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För helt korrekt dimension ska du gå efter tillverkarens rekommendationer för din tätningsapplikation.

"fältmässigt/tumregel" :
Statisk tätning, komprimera o-ringen ca 75-80% av diametern
Dynamisk tätning, komprimera o-ringen ca 85-90% av diametern.

spårbredden är ca 120-130% av o-ringens diameter. (för att den ska få utrymme att "jobba")

spåret ska vara rektangulärt i tvärsnittet, med gärna en liten radie i hörnen (för mindre risk för utmattning)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#4 » 18:59:21, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Längst ned en länk till stödring om det behövs

Bild
Bild


Stödringar

http://www.m-seals.se/sv/shop/o-ringe/backupringe
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ralona (trådstartaren)

#5 » 22:07:08, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:För helt korrekt dimension ska du gå efter tillverkarens rekommendationer för din tätningsapplikation.

"fältmässigt/tumregel" :
Statisk tätning, komprimera o-ringen ca 75-80% av diametern
Dynamisk tätning, komprimera o-ringen ca 85-90% av diametern.

spårbredden är ca 120-130% av o-ringens diameter. (för att den ska få utrymme att "jobba")

spåret ska vara rektangulärt i tvärsnittet, med gärna en liten radie i hörnen (för mindre risk för utmattning)



Ok tack för svar.
Ett av kruxen är just att spåret inte bör vara rektangulärt. Det är en statisk vakuumtätning, atmosfärstryck på ena sidan och högvakuum på andra sidan. Inga rörelser. Jag vill undvika just dödvolymer som uppstår i en rektangulärt spår på grund av att dödvolymen i spåret under o-ringen sakta kan läcka ut infångad gas under lång tid, därför är det bättre spåret är som en halvcirkel.

Materialet är viton En variant som tål högre temperatur men är ungefär lika elastisk som vanliga o-ringar.

Jag har inte hitta nån beskrivning över huvud taget på o-ringar med u-formade spår under statiska kompression.
ralona
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:22, 03-03-2016
Ort: Jönköping
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo

lillmalen

#6 » 22:16:00, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

blir nog lite knepigt, o-ringsmaterialet måste ha någonstans att "ta vägen" när det trycks ihop. Det är ingen gas som kan komprimeras. Går säkert att "tighta till" spåret men man måste hålla koll så att det finns expansionsutrymme.
lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3

jörgen.ottosson

#7 » 22:43:21, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen erfaren het av just speciella vakuumsystem, så det ä möjligt att det görs annorlunda där. Men jag skulle anta att om man vill eliminera "död rummet" som stäng inne av o-ringen med en större radie så ska man välja en radie som är något större än o-ringens diameter (radie) och (endast på "vakuum sidan" sedan kompensera något för det minskade rörelseutrymmet med lite extra på bredden på spåret, men detta är bara spekulationer från min sida. :klia:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ralona (trådstartaren)

#8 » 23:09:31, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

lillmalen skrev:blir nog lite knepigt, o-ringsmaterialet måste ha någonstans att "ta vägen" när det trycks ihop. Det är ingen gas som kan komprimeras. Går säkert att "tighta till" spåret men man måste hålla koll så att det finns expansionsutrymme.



Nu menade jag inte att o-ringens densitet skulle förändrar bara att den deformeras, volymen under mellan spåret och oringen skall undvikas. Se bifogad figur.
http://xam.nu/f/o-ring.jpg
Bild
Originalets URL: http://xam.nu/f/o-ring.jpg


Naturligvis måste det finnas en volym som tar emot deformationen men denna borde kunna var den som finns på ovansidan.

Det är märkligt att det inte finns tabeller för denna typ av konstruktion. Har sett det förekommer denna typ av spår.
Senast redigerad av ja-bond77 21:19:36, 02-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Infogade bilden
ralona
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:22, 03-03-2016
Ort: Jönköping
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo

PeterR

#9 » 23:28:42, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka undertryck handlar det om?
Gällande elasticitet/hårdhet är det endast indirekt kopplat till material. Olika material kan ha samma hårdhet, medan samma material finns i olika hårdhet. Vill minnas att det anges i ”shore” eller ”sh”, t.ex. shore 70. Föreslår att Du kontaktar en o-ringsleverantör/tillverkare. Trelleborg brukar vara kunniga och hjälpsamma.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

jörgen.ottosson

#10 » 07:12:30, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag skulle försökt något sådan här.

Bild
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#11 » 09:32:32, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trelleborg segling solution / o-ringsberäkning

http://tss-static.com/remotemedia/media ... index.html


Bild


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ralona (trådstartaren)

#12 » 16:00:30, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:jag skulle försökt något sådan här.

Bild



Det borde kunna fungera. Ska kontakta trelleborg höra om dom har några generella regler.
ralona
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:22, 03-03-2016
Ort: Jönköping
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo

ralona (trådstartaren)

#13 » 17:34:40, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här hittade jag i alla fall en beskrivning på hur man designar en vakuumpackning. Men dom nämner inget om ett u-format spår. Konstigt. men får nog skrota den iden ock följa deras anvisningar:
https://www.parker.com/literature/ORD%2 ... ndbook.pdf
ralona
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:22, 03-03-2016
Ort: Jönköping
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se