Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

material val. Drag

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

Alrik

#16 » 07:58:27, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du inte ett j*vla bryt nu? Jag vill helst ha 1-1,5m från framkant ram bakåt och upp i ramen.

Lite hastighet, lass i baljan och ojämn väg så skulle jag inte vilja köra den kärran.
Alrik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128
MF 8270 xtra
Claas Lexion 405
BM 641 x3

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Henrik K (trådstartaren)

#17 » 08:02:29, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Draget är 1,5m från öglecentrum till framkant på vagnsram.
Henrik K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:23, 14-10-2007
Ort: Söderåkra
Maskintyp: Traktor

Alrik

#18 » 08:44:11, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik K skrev:Draget är 1,5m från öglecentrum till framkant på vagnsram.


Mm, men från framkant ram till bakkant dragbalk är de 40-50cm? Blir enormt bryt där eftersom tyngden kommer hamna där dragbalken möter ramen på kärran.


Bild

Bild

Bilder på mitt senaste bygge där rambalken är genomgående i frontplåten samt förstärkt med flaggor. Nu även flaggor på insidan frontplåt ram. Men framförallt går dragbalken in runt 1,5m in i ramen och fäst där rejält. Tyngden hamnar på samma ställe men blir inga brytkrafter att tala om.

Alla drag på våra kärror är gjorda på samma vis och den värsta har flyttat 3-400ton fadtgödsel samt 200t spannmål årligen utan någon tendens till skador på drag.
Alrik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128
MF 8270 xtra
Claas Lexion 405
BM 641 x3

atlashjul

#19 » 09:05:45, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid första anblick tänkte jag med i dessa banor som jag kladdat på bilden. Jag vet ju inte hur det ser ut på närmare håll,, men jag hade gjort någon typ förstärkning bakkant balkinfästning, Jag kan inte säga direkt att det inte håller men, tidens tand eller många gungningar å knäck i lite hastigheter med såna lass som man kan ha på en sån kärra så kan nog problem uppstå.. Men alla gör som de vill med sitt. Du vet väl ca tänkt belastning.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Henrik K (trådstartaren)

#20 » 09:33:58, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på kilen uppåt som förstärker typ 40cm uppåt och 40cm framåt på draget oxå. Så nä det är jag inte orolig för. Dragbalken är svetsad både in och utvändigt mot vagnen innan hålet sattes för med
Loch och det svetsades oxå mot vagnen.

1 person gillar det här inlägget.
Henrik K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:23, 14-10-2007
Ort: Söderåkra
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#21 » 10:03:10, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det kommer att hålla märker du över tid.
Min tanke när jag ser det , är att det är en dumper ram som inte är avskuren utan den är delad i midjan, vilket borde vara den starkaste punkten på den ramen.
En lastbils ram behöver väl inte vara starkast under hytten ?
Hur man ska fästa en draginfästning på en lastbils ram har smeder hållit på med i mer än 50år där vet man av erfarenhet hur det ska se ut för att hålla.
Göran i Björnarbo
Prova det kan ju gå bra
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo Comia c8 2.0

Alrik

#22 » 11:34:23, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt när draget smäller av i 40km/h med fullt med 15-20ton i baljan samt 10ton i egenvikt samt obromsat.

En lastbil har ju framaxelt längt fram på ramen som tar 1/3 av totalvikten. Absolut inte starkaste ställe på ramen men klarar garanterat stora laster.

En dumpers midja är grov som fan och tar tyngden direkt i midjan. Inte dryga metern framför midjan. Inte ett dugg orolig att själva midjan på baljan ska ge vika, utan mer att draget kommer knäckas mitt under midjan.

Bild



Titta på valfritt grusekipage som kör med kärra. Lång dragstång som sitter fast mitt under kärran. Borde säga en del.
Alrik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128
MF 8270 xtra
Claas Lexion 405
BM 641 x3

atlashjul

#23 » 15:11:41, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När ändå ämnet är uppe, ta bort fjädrarna på en lastbil så alla brytningar kommer i ramen, då finns det snart sprickor där med :-D

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

jörgen.ottosson

#24 » 19:30:04, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker ni får bromsa lite i kritiken.... :wave:

Hur många ton tar man på hitchen ? ( 4 ton ?) ..... det är vad en ensam M12 (8.8 ) klarar av att lyfta.......om jag bortser från de kunskaper jag har att beräkna konstruktioner och bara ser till ett enkelt sätt att bedöma....... om du har 4 ton länst ut på dragöglan, och dragbommen ger 5ggr "hävstångsverkan" så behöver du matrial motsvarande 5 st M12 skruvar för att bära lasten där dragbommen är infäst mot ramen, och efter som matrialet i dragbommen troligen är av lägre kvalite än 8.8 skruv så låt oss säga 15st M12 så har vi lite marginal.

För att omvandla "M12 skruv" till något mätbart så kan vi säga att spänningsarean är 85mm² .....så 15st x 85mm² = 1275mm² ....och det är minst ca = 127mm 10 mm tjockplåt i infästningen längst fram och längst bak där dragbommen fäster mot dumperkorgens ram .....vilket jag tror du har. :klia:
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

atlashjul

#25 » 20:12:36, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte beräkning ,statisk last eller va fan det heter . Ryck å knäck är inte beräkningsbart i samma skala tror jag,, Kommer säkert att hålla till många lass, men hur många? Hur tunga mm. :klia:
Lastar man det bakänden tål och med maxad traktor framför, då blir belastningen ganska märkbar i kanske 40kmh på sämre väg. Men allt?(det mesta) håller längre med försiktig körning.

Till och med konstruktörer av högre mått räknar fel på hållfasthet.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

jörgen.ottosson

#26 » 21:10:02, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan utan problem beräkna dynamiskt ("ryck och knäck") också, men det är inte lika lätt förhand..... (största svårigheten är oftast inte beräkningen, utan att veta hur lasten ser ut, och hur den växlar (förändras)....)

Att det inte håller i evigheter är fullt möjligt.....men...jag tror dock att konstruktionen är tillräckligt säker för att man ska hinna upptäcka en spricka och hinna svetsa innan det blir ett problem.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

atlashjul

#27 » 22:47:56, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Möjligt men spricker det är det oftast något fel, typ för stelt på något ställe i förhållande till mjukt på någon annan punkt. Eller för tunt material, Vi får be om en uppdatering av hur det gick efter 3år, med hårdkörning. Så får vi fakta :-D , om det fläkt upp plåten under eller om det är lika fin som nu.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tomas_g och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates