Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Hållfasthetsberäkning

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera materialval och hållfasthet här

krokodilen (trådstartaren)

#1 » 15:29:33, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet ju sen tidigare att det finns duktiga personer på beräkningar här inne.

Polaren ska köra ett gödselekipage med en maxvikt på 25t över en å och menar att 12m långa I-balk med grävmaskinsmattor på skulle funka.

Vad tror vi 2,3 eller 4 balk samt hur höga.

25t är lite tilltaget.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Stridis2

#2 » 20:02:35, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om balkarna ligger på undersidan i ändarna och vi ser ekipaget som en punktlast mitt på (detta händer givetvis inte, men bättre lite säkerhetsmarginal än överbelastning) så klarar en IPE 450*190 12.500 kg med nerböjning 65 mm, dvs två balkar klarar 25 ton. Men ett problem (av många) är hur ni ska se till att balkarna vare sig tippar eller snor sig.

Alla siffror kommer från Jebu's fantastiska program "Balkylen", så jag vill inte försöka pryda mig i lånta fjädrar och antyda att jag behärskar hållfasthetsberäkningar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#3 » 21:55:08, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man ändå köpa grejer kanske man kan köpa fyrkantrör. Gör ju inget om det tippar då. Men det blir ju dyrare kanske.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/user/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385
Volvo BM 430

Stridis2

#4 » 22:44:30, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med fyrkantsrör och samma siffror som i exemplet ovan så behövs VKR 350*350*10. Ett sådant rör väger 1272 kg mot 930 kg för IPE. Köper man på kilopris blir det alltså 37 % dyrare med fyrkantsrör.

Tänk på att beräkningen bygger på två rör eller balkar för det ska hålla, medan vikterna ovan är för ett rör eller balk. Bara så ni räknar rätt med vikterna om ni ska beräkna priset.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Phisch

#5 » 22:06:48, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte några jättestora laster men om jag förstår det rätt vill man lägga ut två balkar och köra över?
Det börjar ju bli lite längd på balken så jag tror att dom kommer tappa stabiliteten innan dom går sönder på grund av ett rent materialbrott. För att förhindra vippning ska man gärna svetsa/skruva ihop balkarna som ett ramverk.
Phisch
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:00, 30-03-2017
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant

Hymas 89

#6 » 18:24:42, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hadde en bro byggd av ibalk på en väg jag är delägare i. Den besiktigades och största risken var enligt besiktningsmannen vridning av balkarna.
När inte dom var stagade mellan halverades belastningen på bron.
Detta då belastningen kommer ovanifrån.
klarar en ibalk 12.5 ton hängande last, klarar den 6.25 ton tryckande enligt besiktningsmannen.
Hymas 89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 6000
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

JengaPRO

#7 » 21:36:53, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

IPE eller I-balk är väl det som är optimalt. Sen beror det kanske lite på hur mycket tid man vill lägga på sitt bygge också. Att göra en fackverkskonstruktion är såklart den lättaste lösningen men kanske inte den snabbaste.
Man bör tänka på att sätta ett vertikalt stag där balkarna ligger på sina stöd i ändarna annars finns risken att livet bucklar.

Sen ska man ha lite säkerhetsmarginal också. Det finns ju dynamiska laster också.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates