Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Vanliga konstruktionsstål samt dimensioner för allmän användning?

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

otto_nilsson (trådstartaren)

#1 » 15:30:28, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå, försöker skingra svetsröken och smita in ett par frågor här.
Har sökt i forumet men inte riktigt hittat några entydiga svar på mina funderingar så jag startar en ny tråd om detta.
Tror och hoppas också att det kan vara till hjälp för fler i min sits, och kanske skapa en intressant diskussion även bland de mer rutinerade gnistbildarna.

Jag är i farten att utöka min finmekanikavdelning med lite rejälare verkstadskapacitet. Därför funderar jag för tillfället över något slags grundstållager för allmän konstruktion, eller lite olika "bra att ha"-stål om man så vill.
Tänker framförallt på olika typer av konstruktionsrör/-profiler/-stänger/-järn, och därtill lämpliga dimensioner för allehanda projekt av mer allmän karaktär.
Jag är alltså inte ute efter material till något specifikt projekt, då får man räkna på hållfasthet m.m. och köpa in när det är aktuellt, utan bara lite olika typer av konstruktionsstål (typ av profil/stång/rör) och några lämpliga dimensioner som man klarar det mesta med eller som ni t.o.m. anser vara lite av ett måste i en verkstad. Även godstjocklek för någorlunda hållfasthet och svetsbarhet är intressant.

Jag inser att detta till viss del beror på verksamheten, i detta forum är de mest använda dimensionerna sannolik av det lite grövre slaget, men behovet av material för att t.ex. bygga arbetsbänkar, hyllor/ställningar, diverse fästen/hållare osv. bör se ganska likvärdigt ut vad man än håller på med.
Ge mig gärna lite förslag på vad man bör börja med. Ju färre dimensioner desto bättre egentligen, det intressanta är vad som anses vara allra viktigast eller mest använt, sedan får man utöka efterhand utifrån sitt eget behov.

Frågan är också vilken typ av stål man ska välja.
Är varmformat stål (VKR) alltid bättre än kallformat (KKR) bortsett från priset, eller finns det tillfällen då kallformat är att föredra? Kanske vid bockning?


Slutligen en lite mer specifik fundering:
Om man vill skjuta in ett fyrkantsrör eller rundrör i ett annat med minimalt glapp, vilken godstjocklek bör man då välja? Finns det någon tumregel?
Kan man t.ex. få in ett 40x40 mm-rör i ett sömlöst 50x50x5 mm-rör eller måste man gå ner en millimeter i godstjocklek i det större röret för att det inte ska kärva?
Om man vill använda svetsade rör som jag antar är betydligt billigare, bygger en svetssöm mer än en millimeter?

Trevlig helg på er alla :bira:
Ingenjör, maskinist och allmänt teknikintresserad
otto_nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:29, 19-04-2005
Ort: Helsingborg, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L50 lastmaskin
Volvo EC55B Pro minigrävare

Kört bland annat:
Komatsu PC290 bandgrävare
Cat 323 bandgrävare
Volvo EW160 hjulgrävare
Volvo EC35 minigrävare
Volvo L70 hjullastare



Mattias Petterson

#2 » 16:59:53, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du in med ett 40×40 får du ta ett 50×50×4, sömmen tar du enklast bort med en hålsåg
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

fretchi

#3 » 17:22:23, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

40x40 in i ett 50x50x5 går ibland bra, ibland dåligt.

Jag skulle satsa på ett vettigt sortiment med KKR eller VKR, gärna kvadratiska 40-50-60-100 t=5/6 mm. rektangulärt är 100x50x6 trevligt att ha, och kanske 150x100x10.
Vinkeljärn också bra, i dimensionerna 40-60 mm, gärna större också om ekonomin tillåter
UPE 100-120 lyckas man alltid få att gå åt, tycker jag, samt någon IPE 120 som är vanligt som rälskena inom lantbruket.
HEA/HEB är nog vettigast att köpa efter beställning. Blir alltid någon bra-att-ha snutt över till senare :)
Bland plattstång är mina favoriter 50x5, 50x10 och 100x10.
Plåt är ju också kul att ha, förslagsvis 3, 5, 10 mm åtminstone.

VKR är att föredra, men oftast har det ingen betydelse vilket man väljer, så då brukar KKR vara mer prisvärt.
Det mesta brukar gå åt när man väl har det på lager :)

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

otto_nilsson (trådstartaren)

#4 » 17:39:20, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver jag ta bort sömmen om jag går ner en millimeter i godstjocklek? Bygger sömmen alltså mer än en millimeter, eller kan jag klara mig om man lägger sömmarna på varsin sida?
Kanske rent av är en fördel med rör med söm för att minska glappet om koncentricitet inte är så viktigt? Tänker mig i så fall om man har det inre röret roterat 90 grader så att rören har full kontakt längs två sidor och ligger sida mot söm på de två andra.

Tanken med att skjuta in ett rör i ett annat var framförallt för att kunna få justerbar längd på ben eller liknande och en vanlig hålsåg når ju inte tillräckligt djupt då, men för sammanfogning kan det säkert fungera.


Tack Fretchi för konkreta förslag!
De grövsta dimensionerna tror jag är lite väl stort för mig, men för lantbruket förstår jag behovet.
Plåt som lagervara var också en bra tanke, det bör man nog ha i ett par tjocklekar :thumme:
Senast redigerad av otto_nilsson 08:23:18, 26-08-2018, redigerad totalt 1 gång.
Ingenjör, maskinist och allmänt teknikintresserad
otto_nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:29, 19-04-2005
Ort: Helsingborg, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L50 lastmaskin
Volvo EC55B Pro minigrävare

Kört bland annat:
Komatsu PC290 bandgrävare
Cat 323 bandgrävare
Volvo EW160 hjulgrävare
Volvo EC35 minigrävare
Volvo L70 hjullastare

Mikkel

#5 » 18:45:17, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant frågeställning om användbara dimensioner samt hur man hittar passande "rör-i-rör". :thumme:
Har själv inte hittad någon bra kombination för rör-i-rör men har istället svetsat ihop två vinkeljärn som ju är rundade inuti hörnet till ett fyrkantsrör och i det stoppat ett helt fyrkantsrör. Längden på det yttre röret räcker ofta med 15 cm för att få styrning. Den kombinationen löper ganska bra och sedan ett hål och en svetsad mutter för en låsskruv. Men ska man ha en justerbar fot på ett bordsben så vill man ju att röret ska passa i ett annat rör, antar att det ska vara sömlöst och en millimeter mindre blir nog lagom på det inre röret. Har alltid "Stål & Metall"-katalogen vid sängen om man får någon idé på nattkröken :mrgreen:
Jag köper mest KKR.
En annan fundering är hur man ska förvara det. Har man plats i en verkstad så är det ju bra men har man som jag lite ont om plats för att få in 6 m längder så får magasinet med trägolv duga. Verkar fungera bara inte daggen kommer åt.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

magloman

#6 » 21:58:11, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg en amerikan som gjorde en liten försänkning i det inre röret där sömmen på den yttre är. Han rigga upp rondellen med en sliten skiva i. Sen drog han röret igenom. Blev kanske 0,5mm jack. Tillåter konstruktionen denna försvagning så är det ju smidigt.


https://youtu.be/F_IIgXafV4w
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

otto_nilsson (trådstartaren)

#7 » 09:51:24, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den idén i videon var ju lite intressant men hans sätt att mäta var fogen är var lite småfarlig, funkar ju bara om sömmen är exakt på mitten vilket den inte alltid är som man tydligt ser tidigare i videon..
Svetssömmen såg dock större ut än jag föreställt mig så det kanske är värt att beställa sömlösa rör i de dimensioner teleskopfunktionen är aktuell.

Logistik- och förvaringsfrågan är ju också intressant.
Själv har jag turen att kunna sambeställa med farsan som är lantbrukare, åtminstone med lite framförhållning, men för andra kanske det är värre att få hem materialet som väl oftast kommer i 6 meters-längder?
Antar att man kan få det kapat till en kostnad, och det kanske är värt om förvaringen ändå inte tillåter 6 meter, men annars går man ju miste om värdefulla längder och får dubbelt så mycket spill i slutändan.
Vad är ungefärlig minimikvantitet för att få det utkört utan att fraktkostnaden dubblar priset på materialet?


För att få lite mer konkreta förslag på typer och dimensioner ger jag mina spontana idéer här.

Plattjärn
# 30x3 mm
# 50x5 mm
# 60x8 mm
Vinkeljärn
# 30x30x3 mm
# 50x30x5 mm
# 60x40x6 mm
# 60x60x8 mm
Rundstång
# 10 mm
# 20 mm
Kvadratiska fyrkantsrör
# 20x20x2 mm
# 30x30x3 mm
# 40x40x4 mm
# 50x50x5 mm
Rektangulära fyrkantsrör
# 60x30x3 mm
# 80x40x4 mm
# 100x50x5 mm
Cirkulära rör
# 20x2 mm
# 30x3 mm
# 50x5 mm

Vad tror ni om ovanstående som ett väldigt generellt grundsortiment?
Beroende på verksamhet kanske man sorterar bort de minsta eller största dimensionerna, det blir ju några kilo stål att både förvara och betala för ändå.


Angående godstjockleken i konstruktionsrören, kan man säga att 10% av minsta ytterdimension ger "normal" hållfasthet?
Kanske inte ett helt linjärt samband men som en tumregel, verkar stämma ganska bra med grossisternas sortiment.
Vad är minsta tjocklek för god svetsbarhet, är 2 mm svårsvetsat med en vanlig mig/mag?
Senast redigerad av otto_nilsson 11:05:11, 26-08-2018, redigerad totalt 3 gånger.
Ingenjör, maskinist och allmänt teknikintresserad
otto_nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:29, 19-04-2005
Ort: Helsingborg, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L50 lastmaskin
Volvo EC55B Pro minigrävare

Kört bland annat:
Komatsu PC290 bandgrävare
Cat 323 bandgrävare
Volvo EW160 hjulgrävare
Volvo EC35 minigrävare
Volvo L70 hjullastare

jörgen.ottosson

#8 » 10:51:34, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående frakter, "straffavgifter" för liten mängd, kapavgifter, kostnad för embalage mm. så måste du ta upp det med leverantören du beställer av.

Det kan vara så att du får "straffavgift" om du köper under 1 ton ( som exempel) ......och även om du köper mer än ett ton så åker du på "emballagekostnad" och två eller tre frakter pga att materialet levereras från olika centrallager.

Ett alternativ är ju att höra med någon firma som köper mycket stål, om du kan sambeställa när de köper ( och ev. betala lite till dom för besväret/administration). Speciellt om du vill köpa små mängder. ( det kan vara så att de har "avtal" om leveranser med helt andra (bättre) villkor än du kan får som liten köpare)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

otto_nilsson (trådstartaren)

#9 » 11:30:12, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo givetvis är det helt beroende på vad man ska ha och var man beställer, men är det exempelvis helt orimligt att beställa under 1000 kg och få det hemkört?
Snittet enligt ovan är uppskattningsvis 3-5 kg/m, ca 25 kg/6m. Det är ungefär 20 längder på ett halvt ton, dvs en längd per dimension i mitt fall.
Med ett kilopris på 25 kr blir det mellan 10-15 kkr för enbart materialet.
Frakt och andra omkostnader får ju då inte gärna kosta mer än 1-2 kkr, är det rimligt?

Har man möjlighet är det ju helt klart värt att sambeställa eller köpa från någon firma med bättre avtal.
Listpriserna ligger ju mellan 25-30 kr/kg, men de som köper större kvantiteter eller handlar ofta ger säkert inte mer än 15-20 kr/kg?
Ingenjör, maskinist och allmänt teknikintresserad
otto_nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:29, 19-04-2005
Ort: Helsingborg, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L50 lastmaskin
Volvo EC55B Pro minigrävare

Kört bland annat:
Komatsu PC290 bandgrävare
Cat 323 bandgrävare
Volvo EW160 hjulgrävare
Volvo EC35 minigrävare
Volvo L70 hjullastare

jörgen.ottosson

#10 » 11:47:13, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är rimligt, men det har inte så stor betydelse.....det är fortfarande det avtal du har eller allmänna leveransvillkor från leverantören som gäller.....och säger de att de tejpar varje dimension ( 6m) för sig på en planka och debiterar 300kr för "embalage" så är det så.....rimligt eller ej.

Vid små kvantiteter och inget avtal kan det vara så att det till och med är billigare att köpa genom en "järnhandlare/byggvaruhus" som har avtal tex genom kedjan de tillhör. ( bara pga att du får mindre frakt och emballage avgifter)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

magloman

#11 » 12:08:46, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa typer av material säljs i 1-tons poster. Plåt tex
Ska man handla mindre får man straffavgift.
Så ska köpa massa olika material till åf pris blir det fort bil och släp.

Här i byn har vi en firma där man kan köpa vad litet som helst men givetvis dyrare. Bra service oxå. Klart värt det för o slippa hålla lager. Köper du material till dom jobben du ska göra och beställer lite extra varje gång så får du snart ett litet lager med bra o ha grejer.

Dom jag tänker på här i byn är www.c-b.se men dom säljer och lev inom och runt karlskoga bara.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

otto_nilsson (trådstartaren)

#12 » 12:27:22, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med rimligt menar jag vad man kan förvänta sig, inte vad man själv tycker är rimligt för det är ju ganska godtyckligt.
Frågar eftersom jag inte har någon erfarenhet, men uppskattar svaren ändå! Tror jag börjar få en hyfsad bild av det hela.
Kan mycket väl vara så att det är byggvaruhandeln som gäller för dessa kvantiteter om man kan nöja sig med lite kortare längder.

Magloman, det är en mycket bra poäng det där med att varje gång beställa lite extra av det man behöver för tillfället. Då blir det ju automatiskt de dimensionerna man har nytta av också :thummar:
Ska nog försöka leta reda på en liknande firma i helsingborgstrakten, det är ju hur som helst bra att ha ett standardställe att åka till när man behöver material och med tiden kanske man får lite bättre pris där också.
Ingenjör, maskinist och allmänt teknikintresserad
otto_nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:29, 19-04-2005
Ort: Helsingborg, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L50 lastmaskin
Volvo EC55B Pro minigrävare

Kört bland annat:
Komatsu PC290 bandgrävare
Cat 323 bandgrävare
Volvo EW160 hjulgrävare
Volvo EC35 minigrävare
Volvo L70 hjullastare

magloman

#13 » 12:32:44, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter klokt :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#14 » 13:10:24, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar köpa helrör hos järnhandlaren, då brukar det vara helt andra priser jämfört med att handla kortstumpar. Stumpar upp det gör man själv så efter att tag har man några stumpar liggandes.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mikkel

#15 » 13:34:32, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapningskostnaden brukar ligga på 25 - 50 kr/st.
När jag köpte plattstål 100x15 uppkapat i 4 småbitar om 150 så kostade kapningen 3x50=150 kr och materialet 80 kr.
Nu ville jag ha det färdigt med fina snitt så det var klart att använda. Kapning av vinkelstål 50x50x5 vill jag minnas kostade 25 kr/kap, då tog jag ner det till 3m så jag kunde ta det på picupflaket. Ibland tar de inte betalt för att dela upp det i 3m-bitar, Har byggt en 6 m lång "stege" i trä att lägga på släpvagnen, då kan jag hämta 6m-längder, praktiskt bla för armeringsjärn som är så svajiga. Stegen spänner jag fast med spännband på släpet.

Sen finns det ju dom som lägger armeringsjärnen under bilen och binder upp med rep i kofångarna fram o bak. :mrgreen:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se